Gå til innhold

Hvordan svidde DU din prosessor??


Charon

Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-01-25 23:24, Socratex^ skrev:

Pussig at den ikke klarte mer enn 15 sekunder!

Jeg hadde min T-bird på i rundt 5 minutter med en GlobalWin kjøleribbe (samme som på FOP32). Tror de 4 kabinettviftene mine reda meg..og MSI PCalert som sa ifra på 61°C... varm ribbe etter det jah!



 

Min T-Bird hadde en "Ayiha" kjerne. Jeg har en teori om at de blir en god del varmere enn de med "Axia" kjerne.

Dessuten har Swiftech kjøleren veldig tette "ribber". Luften må presses ned i kjøleren for å få fjernet varm luft. Med for dårlig vifte vil ikke denne kjøleren fungere noe særlig. Kabinettkjølerene er ikke sterke nok til å avkjøle den. Uten vifte blir prosessoren blæra. Som bevist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg kom tilbake fra et Lan party og hadde akkurat slått på pc'en etter jeg hadde plugget i alle ledningene syntes jeg at den hørtes mistenkelig stille ut... så jeg tar av døren på tårnet (har et svart chieftec)og finner ut at vifteledningen på golden orb'en min har greid og finne veien inn i der viften er på kjøleren, så den gikk ikke rundt.. den hadde kun stått på i ca. 10 sek så celeron 600 fikk ikke noen varige mèn,, akurat da var jeg glad for at jeg ikke hadde en AMD, ikke det at jeg kommer til å kjøre golden orb på en AMD........

Lenke til kommentar

Hei.

 

 

På mitt Asus P5A, puttet jeg en gang in en 166MHz pentium.

 

Jeg tenkte å overklokke den. Den gikk til 266.

 

Så tenkte jeg å svi den for gøy. Trok av vifte og ribbe. Den var umulig å svi. Alt gikk bare tregere og tregere. Helt til hovedkortet ikke klarte å lese temp. fordi den var for høy... :grin::lol:

Men jeg klarte aldri å svi den.. :sad:

 

Ikke engang min AMD K6-2 350 har jeg klart å svi. Den kjørte et halvt år på 50grader idle, og litt over 60grader load. Den kan også kjøre uten ribbe og leve lenger...

Lenke til kommentar

hmm, engang spilte jeg max payne med mods, hadde flyttet maskinen litt først. har 1,2ghz thunderbird med SK6ribbe og en fissen elendig vifte...

skulle skifte mod, og da så jeg på via hardware monitor at temperaturen var 86 grader! røsket av strømmen og kabinettet og kjente på ribben, auau, den var 86 grader varm ja...

vifta hang etter kun strømledningen, litt uheldig med en 4000rpm makulator som svirret rundt inni kabinettet. jeg ventet litt, satte på igjen vifta og maskinen min virker helt fint enda. der var jeg utrolig heldig...

Lenke til kommentar

Hmm... har vel gått noen cpuer i tidene jah :smile:

 

Nummer 1 (Faktisk bare nesten .. overlevde)

 

AMD Athlon 800 , mitt første peltier prosjekt :smile:

 

Knota i sammen en 85w peltier, ei stor feit kjøleribbe og ei stoor 80 mm vifte, og fikk pressa det på (ja jeg er overraska i dag over at cpu festene faktisk holdt.. i ogmed at jeg dro det jeg kunne med ei tang for å få på) , starta opp pc .. sjekka i bios.. hmm.. 70 grader.. skummelt.. 78.... 85.. wtf ? hehe.. oi 93.... 115.. (med rød skrift) N/A (temp sensor døde) .. oops .. det gikk fort , tydeligvis noe som ikke hadde kontakt inni der (Core med coldplate) , men cpu overlevde faktisk , knakk to av hjørnene men men ..

 

Nummer 2 :

 

Tbird 1000 til kamerat, skulle ta av super orb (hore vifte) ville ikke av, bruke makt, resultat - knust core , men den var svidd fra før av så var ikke så nøye (feilproduksjon ??)

 

Nummer 3 :

 

T-Bird 1200 + AsusA7V133

 

Hadde just kjøpt a7v133 til 1800 bols , og tbird 1200 til 2700 bols .. og var derfor short på cash, og investerte i en billig "midlertidig løsning" vifte, ala Thermaltake Volcano thing fra microplex , til 140 kr.

 

Fikk vifta hjem , monterte den , og la merke til at festet var skummelt stramt .. men men satt det nå på.

Pc'en funka greit og jeg fikk oc'a den til 1533 mhz greit , så var det tid for stabilitetstesting.. jeg satt på cpu stab test før jeg gikk på skolen , og etter en lang kjedelig skoledag , kom jeg hjem og gikk inn på rommet for å sjekke maskina...

 

Hmm her var det stille .. skummelt.. går bort til maskina, og der ligger cpu vifta på bordet på sida kabinettet :razz: (Takk gud for åpent kabinett ,ellers hadde den ligge på skjermkortet)

 

Og der stod tbird 1200'n , med brunsvidd kobbershim og lukta bæd .. og vifta hadde og klart å møkke av en kondensator på hovedkortet , så det var og kaputt :| Fikk HELDIGVIS ny av komplett etter mye om og. Har iværtfal lært at det er lurt å gi noen ekstra kroner for ei god vifte :smile: Bruker bare taisol vifter jeg nå ,som bruker alle 6 feste clipsene.

 

Har ikke gått noen fler cpuer etter det, for nå har jeg blitt flink til å bruke Shims og gode vifter :smile:

Lenke til kommentar

Dust, Danny!

Stikk på off-topic forumet, passer bedre for deg..

Alle glemmer da å sette i cpu-vifta en gang iblant, er menneskelig det. Jeg svidde min Duron en gang da jeg prøvde å sette Abit KT7-kortet på 133mhz fsb. Du kan sikkert komme med teite kommentarer til meg og da, s.s "du må da vite at kt7 ikke greier mer enn kanskje 112mhz maks"... men på den tiden så hadde jeg da ikke hørt andre sine erfaringer! Bare prøvde meg frem... Helt normalt å tabbe seg ut litt iblant, og jeg synes denne tråden hadde et morsomt tema. Man får liksom høre mange morsomme tabber. Men så kommer du med sånne teite kommentarer, tegn på lav sosial intelligens eller hva?

Lenke til kommentar

Jeg har en kompiss som var på LAN party for ikkel enge siden, han var ute å tok sej en røyk etter å ha makket litt inni maskinen (tror det var unlocke cpu?) i alle fall en Duron 750@950MHz. han hadde akkurat satt på ribben, men ikke viften på sin billige Coolermaster vifte, da noen hadde fått seg for at de skulle spille litt på hans maskin :grin: Gikk inn i windows og satte der en stund, så kom han inn igjen SPRANG BORT til maskinen, og skrudde av.. svidd lukt ja... offfffffa... ikke liv i maskinen, tok ut cpu ventet litt.. stappet inni igjen og whooops STABIL på 1100MHz.. (godt brent in?)

Lenke til kommentar

Mye rare kommentarer her !

 

Jeg kjørte min Athlon 1000 AXIA med kjøleribbe, uten å koble til vifta for morro skyld, og gikk inn i bios'n for å sjekke hvordan tempen steg. Det gikk oppover og når den paserte 50 grader slo jeg av PC'n.

 

Deretter satte jeg gradvis ned spenning og hastighet til 1,22v og 800MHz.

 

Nå kjører den stabilt og kjølig nok til å kunne kjøre uten vifte permanent. Jeg regnet ut at CPU'en produserer ca 20W nå, og det er lite nok til at den ikke trenger vifte. Tempen ligger på 43-51 grader. Den går like stabilt, kjølig og trygt nå etter 7 mnd. drift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...