Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter her å tenker litt ang SSD lagringsenheten ...

Etter å ha lest på et forum er SSD som er orginalt i ONE, dårlig lese/skrive ...

 

Acer default SSD read speed 24MB/s write 5MB/s :wallbash:

 

 

Men også lest at nye SSD'er skal være ut for salg en gang på høsten .. Noen som vet mer ang dette ? skal nok være en del bedre..

 

men støtter Acer one dette ? :wow:

Lenke til kommentar
Hm.. Bitter det der med norsk tastaturoppsett ikke fungerer skikkelig.. Trykker man Alt+F2 og skriver "system-config-keyboard" -> skriver inn root passord -> og velger Norwegian på lista som kommer opp da, så får man norsk oppsett. Desverre blir det resatt når man restarter PC'en.. :(

Hei!

 

Forsøkte å gjøre som du sa, men fikk bare en feilmelding etter å ha skrevet inn "system-config-keyboard" (uten hermetegn).

 

Har som man skjønner problemer med norsk tastatur/tegn. Noen som kan hjelpe?

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar
Da har jeg bestilt fra Ps.no, sammen med et Apacer 16GB SDHC minnekort. Ifølge denne posten skal et Transcend med like spesifikasjoner fungere. Jeg gleder meg til 6-cellers batteri og Wi-Max kort kommer!

Tabbe :( I følge Acers egne side for Aspire One støtter Aspiren IKKE SDHC og IKKE større enn 8 GB minnekort.

Trist men sant :(

Ettersom det allerede er folk som har fått det til å fungere tror jeg kanskje det er Acer som ikke har fått testet skikkelig ennå, og heller helgarderer seg med å si at de ikke støtter det foreløpig. Jeg hadde samme opplegg med mobilen min, en Sony Ericsson W350. Ifølge SE støtter den kun minnekort opp til 2 eller 4GB, men jeg sitter her med et 8GB kort i den som fungerer 100%. Jeg får dessverre ikke hentet maskinen før rundt den 6. august, så jeg får ikke testet om det fungerer før da. Jeg skal prøve å huske å skrive en post om det her så snart jeg vet. Jeg tar med meg maskinen på sykkeltur fra Bergen til Finland den 8. august, så det blir en bra jomfrutur for den.

Lenke til kommentar
Da har jeg bestilt fra Ps.no, sammen med et Apacer 16GB SDHC minnekort. Ifølge denne posten skal et Transcend med like spesifikasjoner fungere. Jeg gleder meg til 6-cellers batteri og Wi-Max kort kommer!

Tabbe :( I følge Acers egne side for Aspire One støtter Aspiren IKKE SDHC og IKKE større enn 8 GB minnekort.

Trist men sant :(

Ettersom det allerede er folk som har fått det til å fungere tror jeg kanskje det er Acer som ikke har fått testet skikkelig ennå, og heller helgarderer seg med å si at de ikke støtter det foreløpig. Jeg hadde samme opplegg med mobilen min, en Sony Ericsson W350. Ifølge SE støtter den kun minnekort opp til 2 eller 4GB, men jeg sitter her med et 8GB kort i den som fungerer 100%. Jeg får dessverre ikke hentet maskinen før rundt den 6. august, så jeg får ikke testet om det fungerer før da. Jeg skal prøve å huske å skrive en post om det her så snart jeg vet. Jeg tar med meg maskinen på sykkeltur fra Bergen til Finland den 8. august, så det blir en bra jomfrutur for den.

 

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...p?f=4&t=254

 

SDHC funker det i følge linken ovenfor :)

 

- Transcend 16GB Class 6 SDHC

Lenke til kommentar
Hm.. Bitter det der med norsk tastaturoppsett ikke fungerer skikkelig.. Trykker man Alt+F2 og skriver "system-config-keyboard" -> skriver inn root passord -> og velger Norwegian på lista som kommer opp da, så får man norsk oppsett. Desverre blir det resatt når man restarter PC'en.. :(

Hei!

 

Forsøkte å gjøre som du sa, men fikk bare en feilmelding etter å ha skrevet inn "system-config-keyboard" (uten hermetegn).

 

Har som man skjønner problemer med norsk tastatur/tegn. Noen som kan hjelpe?

 

Fulgte denne anvisningen>

 

First, enable the Desktop mode as described here: http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...p;start=20#p152

 

- right-click anywhere on the desktop and choose > System > Add/Remove Software

- enter your root password

- go into > Base System > Administration Tools > Optional packages

- tick 'system-config-language - 1.2.12-1.fc8.noarch - ...' and perform all installations proposed

 

When it is over:

- Alt-F2 and run command 'system-config-language'

- enter your root password

- select back 'English (USA)' - or 'English (UK)' - or 'Italian (Italy) Italiano' ;)

- reboot your system and enjoy your descriptions, menus... and keyboard by default at last!

 

I also tried first the command 'system-config-keyboard' only to put back the keyboard with a US-layout (worked fine) and keep the OS in French, but the keyboard parameter was again lost at startup... (I don't think it's possible to mix a different OS language and keyboard without having to switch every time an application is opened with Alt-Shift.)

Lenke til kommentar

Da ser jeg at min er på vei med posten :cool:

Litt spent på dette med tegnsettet, men ser at det har vært liknende problemer med tegnsett for andre språk som nå er fikset - dels ved workarounds og dels ved updates fra acer. Satser på at de fikser dette nart også for norsk. Mye info om tegnsett her (som det vel allerede er referert til).

Lenke til kommentar
Da var en ekstra GB installert i min One - nå totalt 1,5GB. Var litt småknotete, men ikke akkurat direkte vrient hvis man holder tunga litt rett i munn og passer på å være litt forsiktig.

 

godt å høre :)

hvilken brikke brukte du ? og hvor lang tid tok det for deg å putte en ekstra ram inn ? :D

 

hvordan merket du oppgraderingen av ram'n ?

 

:w00t:

Endret av Mariooos
Lenke til kommentar
Fulgte denne anvisningen>

 

First, enable the Desktop mode as described here: http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...p;start=20#p152

 

- right-click anywhere on the desktop and choose > System > Add/Remove Software

- enter your root password

- go into > Base System > Administration Tools > Optional packages

- tick 'system-config-language - 1.2.12-1.fc8.noarch - ...' and perform all installations proposed

 

When it is over:

- Alt-F2 and run command 'system-config-language'

- enter your root password

- select back 'English (USA)' - or 'English (UK)' - or 'Italian (Italy) Italiano' ;)

- reboot your system and enjoy your descriptions, menus... and keyboard by default at last!

 

I also tried first the command 'system-config-keyboard' only to put back the keyboard with a US-layout (worked fine) and keep the OS in French, but the keyboard parameter was again lost at startup... (I don't think it's possible to mix a different OS language and keyboard without having to switch every time an application is opened with Alt-Shift.)

 

 

Norsk tastatur kan også løses slik:

1. Trykk Alt+F2

2. Skriv "setxkbmap no"

Test og sjekk at det fungerer.

Endret av ninjacrap
Lenke til kommentar
godt å høre :)

hvilken brikke brukte du ? og hvor lang tid tok det for deg å putte en ekstra ram inn ? :D

 

hvordan merket du oppgraderingen av ram'n ?

:w00t:

 

Jeg har tatt noen bilder av når jeg satte i ekstra RAM i min.

Se her: http://damn.no/Acer_Aspire_One/

 

Du kan se på http://damn.no/Acer_Aspire_One/One15_mobo+ram.jpg for hvilken RAM det er.

 

Du ser i BIOS at RAM har økt til ~1500 fra ~500.

Du kan også se det i operativsystemet med kommandoen "free -m" i en terminal.

Eneste du merker er at du kan ha flere faner i Firefox, og flere programmer oppe samtidig uten at det vil bli helt sirup.

Lenke til kommentar
Da var en ekstra GB installert i min One - nå totalt 1,5GB. Var litt småknotete, men ikke akkurat direkte vrient hvis man holder tunga litt rett i munn og passer på å være litt forsiktig.

 

godt å høre :)

hvilken brikke brukte du ? og hvor lang tid tok det for deg å putte en ekstra ram inn ? :D

 

hvordan merket du oppgraderingen av ram'n ?

 

:w00t:

 

Brukte en Kingston ValueR 1GB PC5300. Brukte vel 15 min fra jeg startet til jeg bootet korrekt første gangen (fikk ikke i SSD kabelen skikkelig første gang). Var også ytterst forsiktig og passet veeeldig godt på alle skruer.. :)

Lenke til kommentar
godt å høre :)

hvilken brikke brukte du ? og hvor lang tid tok det for deg å putte en ekstra ram inn ? :D

 

hvordan merket du oppgraderingen av ram'n ?

:w00t:

 

Jeg har tatt noen bilder av når jeg satte i ekstra RAM i min.

Se her: http://damn.no/Acer_Aspire_One/

 

Du kan se på http://damn.no/Acer_Aspire_One/One15_mobo+ram.jpg for hvilken RAM det er.

 

Du ser i BIOS at RAM har økt til ~1500 fra ~500.

Du kan også se det i operativsystemet med kommandoen "free -m" i en terminal.

Eneste du merker er at du kan ha flere faner i Firefox, og flere programmer oppe samtidig uten at det vil bli helt sirup.

 

det så veldig bra ut :)

 

Skal du gjøre andre endringer, f.eks. skifte SSD ?

Lenke til kommentar
det så veldig bra ut :)

 

Skal du gjøre andre endringer, f.eks. skifte SSD ?

 

Nei, tror ikke jeg kommer til å skifte SSD. Iallefall ikke med det første.

Eneste jeg sannsynligvis kommer til å gjøre er å reinstallere til en annen GNU/Linux-distribusjon, og fjerne swap-partisjonen.

 

Jeg ser null poeng i å ha en SWAP-partisjon på 1GB når jeg har 1.5GB RAM. :)

Lenke til kommentar

"Norsk tastatur kan også løses slik:

1. Trykk Alt+F2

2. Skriv "setxkbmap no"

Test og sjekk at det fungerer."

 

 

Prøvde først dette. og det løste problemet. Men når maskinen har vært avslått, må samme prosedyre gjentas for å få norske tegn. Men i og med at teksten i punkt 2 ovenfor da ligger inne i minnet, går det veldig raskt å utføre det, så det gjør ikke all verden å måtte ta en slik liten ekstra-runde, men ideelt bør vel problemet i fremtiden finne en permanent løsning som gjør det unødvendig å gjenta ovnestående løsning hver gang man skrur maskinen på.

 

Tusen takk for tipsene, og flott å se at det virker!

 

Fint om noen kan holde et øye med en "permanent løsning" også og dele den her i tråden når/hvis den kommer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...