Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fant en viftekontroll til Aspire'n Den kutter vifta under en gitt temperatur.

Selv med 100% CPU bruk over lengere tid, stiger ikke tempen over 52 grader hos meg. Den idler på ca 45 grader.

 

AA1 FanControl

 

Litt varm på låret, men helt stille....

 

Ser ut som denne vifte-styreren bare virker for XP - stemmer det? I så fall: Finnes det noe tilsvarende for Linpus Linux?

Lenke til kommentar
3) Jeg prøvde Firefox 3, men kan ikke skryte av den. Muligens sikrere, men mye tregere enn FF2. Fikk heller ikke nettbank til å funke med div. fixer som ligger ute.

 

For at Firefox3 skal bli raskere, må man hindre den i å skrive minnet til harddisken på AA1, som ikke akkurat er superrask. Det gjør man ved å skrive "about:config" på adresselinja, trykke på knappen "Jeg skal være forsiktig, jeg lover", skrive "cache" på linja for "filter" og dobbelklikke på linja "browser.cache.disk.enable" slik at den får verdien "false" (på slutten av linja). Linja blir da i uthevet skrift. Men vær forsiktig. Ikke gjør noe annet! Lukk sida.

 

Når det gjelder nettbank, prøv mitt skript på forrige side. Det som står ovenfor er ikke nødvendig når man bruker skriptet.

Endret av egya
Lenke til kommentar
moddet akkurat inn bluetooth sender i acer a150 maskinen min, fungerer perfekt! absolutt å anbefale!!

 

litt klønete loddepunkter, men etter 30min er det gjort.

 

Kan du beskrive dette litt mer? Produkt du har kjøpt, og fremgangsmåte? Med bluetooth er maskinen nærmest komplett. Mangler gps.

Lenke til kommentar
Er det noen som har installert Windows XP på acer aspire one? Jeg får spørsmål om filen "asms" under installasjonen, men klarer ikke å finne denne.

 

Lønner det seg å formatere med fat32 eller NTFS.

 

Har versjonen med 8gb SSD disk.

 

Jupp, har 8 GB SSD-tingen, og har for øyeblikket XP på den. Jeg fulgte denne guiden for å innstallere fra en 2 GB minnepinne, men tok det fra USB harddisk isteden etterhvert (hadde flere forsøk..). Bare husk å huke av for USB disk på PeToUSB.exe istedenfor stick/minnepinne. Evt formatér partisjonen først.

 

Men skal sies at jeg først hadde forberedt XP innstallasjonen etter denne guiden med tanke på å ha hele XP på ekstern USB disk etterhvert. Pga tidsnød fikk jeg ikke til mer enn et forsøk (ikke hjemme for tiden). Og ca 4 timers innstallering(!) er også litt avskrekkende forresten..

 

Jeg formatterte hele SSD'en som en NTFS partisjon, men det er nok litt tregere enn FAT32? Siden jeg har 1.5 GB RAM slo jeg også av virtuellt minne. Vil si det fungerer stort sett bra men det er noen irriterende 2-5++ sekunders frysninger av og til. Film/spill ser ut til å gå bra uten hakking til tross for dette. Dvs spill som funker med den maskinen.

Lenke til kommentar

Hadde egentlig bestemt meg for MSI Wind, men pga. ventetida vurderer jeg AAO A150. Skal brukes til notatskriving i timen på skolen. Lurer da på hvordan tastaturet er på denne i forhold til Wind-en? Tenker da på størrelsen på tastanene, ikke plasseringen. Har litt store "pølse-" fingre, så er ikke så lett med for smått :p

Endret av Trussl
Lenke til kommentar

Hei. AA1 er min første erfaring med Linux, og etter litt tukling har det gått litt skeis(mistet "baren" nede, network center virker ikke og jeg har fått en kloss på siden av skjermen :) )

 

Jeg kjøpte derfor en 8gb kingston minnepenn som jeg satt inn i windows pc'en sammen med cd'en som fulgte med og lagde en recovery USB. Jeg satt denne inn i AA1, trykket f12 i boot og valgte usb-sticken.

 

Problemet mitt er at den booter vanlig (bruker muligens noe lenger tid) og jeg klarer altså ikke å reinnstallere Linpus. Høyreklikk -> System i linpus gir meg et valg som heter Recovery XP, men den reagerer ikke.

 

Er fryktelig takknemlig for alle mulige svar!

Lenke til kommentar
moddet akkurat inn bluetooth sender i acer a150 maskinen min, fungerer perfekt! absolutt å anbefale!!

 

litt klønete loddepunkter, men etter 30min er det gjort.

 

Kan du beskrive dette litt mer? Produkt du har kjøpt, og fremgangsmåte? Med bluetooth er maskinen nærmest komplett. Mangler gps.

 

Hvilke deler er brukt, og fremgangsmåte? Irriterer meg at den ikke kommer med Blåtann originalt....

Lenke til kommentar
har hatt min one nå i to dager, har lagt til norsk tastatur i oppstarten og lagt til norsk gui og norsk stavekontroll i OO, men nå vil ikke OO starte lenger og jeg får bare feilmeldingen at oo ikke finner /home/user/%u

 

Du kan se på denne sida:

http://theragnaros.com/forum/viewtopic.php...99ab611513123bd

Hvis du ikke vil bruke denne installasjonsmetoden, gir den ihvertfall et innblikk i hvilke filer som må endres for å få ikonene på skrivebordet til å fungere.

 

I ikonfilene dine for Openoffice, på linja som begynner "Exec=", må du fjerne "/home/user/%u". Jeg tror det er det eneste du trenger å gjøre. Men du må restarte maskinen for at endringen skal virke.

 

Det fungerte ikke, har prøvd med filbanen til skriveprogrammet (/usr/share/applications/word prosesor) uten at det hjalp noe nevenverdig.

 

Noen som har anelse om hvordan jeg får open office til å fungere? nå vil ikke fila som ligger i /usr/share/applications/ starte word prosessor heller

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har problemer med min nye aspire one, jeg får ikke WLAN til å fungere, har sett noen lignende problemer, men jeg er en så kalt linux Noobie å trenger en enkel step by step plan som viser hvordan og hva jeg trenger å instalere for å få WLAN til å fungere. Trenger det til skole netverket på min skole. på forhånd takk.

Lenke til kommentar
har hatt min one nå i to dager, har lagt til norsk tastatur i oppstarten og lagt til norsk gui og norsk stavekontroll i OO, men nå vil ikke OO starte lenger og jeg får bare feilmeldingen at oo ikke finner /home/user/%u

 

Du kan se på denne sida:

http://theragnaros.com/forum/viewtopic.php...99ab611513123bd

Hvis du ikke vil bruke denne installasjonsmetoden, gir den ihvertfall et innblikk i hvilke filer som må endres for å få ikonene på skrivebordet til å fungere.

 

I ikonfilene dine for Openoffice, på linja som begynner "Exec=", må du fjerne "/home/user/%u". Jeg tror det er det eneste du trenger å gjøre. Men du må restarte maskinen for at endringen skal virke.

 

Det fungerte ikke, har prøvd med filbanen til skriveprogrammet (/usr/share/applications/word prosesor) uten at det hjalp noe nevenverdig.

 

Noen som har anelse om hvordan jeg får open office til å fungere? nå vil ikke fila som ligger i /usr/share/applications/ starte word prosessor heller

 

Har du prøvd dette?

 

Åpne en terminal (Alt-F2, skriv terminal i ruta som åpner seg + trykk enter)

Skriv:

wget -c http://home.no.net/egya/ooo2.4 <enter>

Så:

sudo sh ooo2.4 <enter>

Installasjonsskriptet tar en stund.

restart maskinen. Dette virker hos meg.

Endret av egya
Lenke til kommentar
Hei.

 

Hva må jeg gjøre for å kunne koble til WPA Enterprise-nettverk med en AA1? Jeg har fått den for noen dager siden, så jeg vet ikke så mye om Linux og sånt ><

 

Og en ting til, er det mulig å legge ut nye snarrveier i de fire menyene på skrivebordet?

Hei

 

Jeg prøvde dette selv for et par dager siden, og det er svært dårlig støtte for WPA-krypterte nettverk i nettverksprogrammet som ligger installert på Linpus. Det du må bruke er wpa_supplicant (Finnes en del guider for dette, bare søk etter wpa_supplicant i google). Dette ligger installert på maskinen. Det skal sikkert gå som en lek å bruke wpa_supplicant, og det fant nettverket jeg skulle koble til. Det ville bare ikke koble til. Så nå har jeg installert Ubuntu på maskinen, og skal teste i dag om det fungerer. Nettverksprogrammet i Ubuntu skal ha, så vidt jeg forstår, bedre støtte for WPA-krypterte nettverk.

Lenke til kommentar

 

Jeg har det litt gøy og utvidet skriptet jeg laget for oppgradering til Firefox3 i Linpus. Nå installerer det også java som virker med norsk nettbank og en medie-plugin som virker med NRK Nett-TV (gecko-mediaplayer). I denne prosessen blir MPlayer oppgradert til å spille alle mulige medie-filer. Skriptet konfigurerer også Firefox-ikon på skrivebordet.

 

For å bruke det, gjør følgende i terminal:

 

wget http://home.no.net/egya/firefox3_all <enter>

sudo sh firefox3_all <enter>

Når Sun sin lisenstekst for java kommer opp, hold nede Ctrl-tasten mens du trykker c. Skriv "yes" (hvis du godtar lisensen) og trykk enter.

 

Hvis noen kan bruke dette er det hyggelig. Gi gjerne tilbakemelding hvis du bruker det.

Skriptet rydder opp etter seg, så det kan brukes flere ganger etter hverandre uten at det hoper seg opp med masse filer her og der. Dette i tilfelle nettforbindelsen bryter midt i eller noe.

Dette fungerte 100% hos meg, takk! Jeg har hatt noen problemer med å få java og flash til å fungere skikkelig i FF3. Fortsett gjerne med å legge ut slike godbiter ;)

 

EDIT: Open Office 2.4 installasjonsskriptet ditt fungerte også 100%. Igjen, takk!

Endret av Te'om
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...