Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Vurderer maskinen, men er usikker på valg av modell og OS. Kjenner ikke til Linux, og har flere maskiner med XP / Vista. Behovet er primært surfing, mail, MSN etc. I tillegg ønsker jeg å kjøre LogmeIn (fjernstyring) samt koble meg opp via Citrix (ICA). Kan sistnevnte kjøres på Linux eller er jeg da låst til XP?

 

Kommer det flere modeller med høyere kapasitet?

 

Hva er forøvrig hovedfordelene og ulempene med å velge henholdsvis Linux utgave ift. XP utgave?

Endret av qtip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341
Vurderer maskinen, men er usikker på valg av modell og OS. Kjenner ikke til Linux, og har flere maskiner med XP / Vista. Behovet er primært surfing, mail, MSN etc. I tillegg ønsker jeg å kjøre LogmeIn (fjernstyring) samt koble meg opp via Citrix (ICA). Kan sistnevnte kjøres på Linux eller er jeg da låst til XP?

 

Kommer det flere modeller med høyere kapasitet?

 

Hva er forøvrig hovedfordelene og ulempene med å velge henholdsvis Linux utgave ift. XP utgave?

 

 

etter å ha lest i den tråden her sitter jeg selv bare og venter på XP maskinen. skjønner ikke at acer får lov å selge noe som er så halvferdig, virker som om ineting virker som det skal på linpus. men det er jo linux så "virke som det skal" for mange der er jo "virke om man sitter en halv dag i terminal". personlig er det overhodet ikke atuelt å betale 3000,- for noe man må "reparere" når man får den, samme hvor enkelt det er

Lenke til kommentar
Hei.

 

Har prøvd å finne løsningen i tråden, men har ikke funnet den. Har fått installert norsk tegnspråk, men får nå feilmelding når jeg prøver å åpne open office: home/user/%u finnes ikke. Ser at noen andre også har hatt denne feilmeldingen, men jeg har ikke funnet noen løsning på dette i tråden.

 

Hvilket program får du feilmeldingen i?

 

Ikonene på skrivebordet er styrt av filer i katalogen /usr/share/applications. Regner med at feilen skyldes at den fila som styrer ditt ikon inneholder linja:

exec=programfil %u ("programfil" er her det programmet du bruker)

 

Hvis du finner fila og åpner den, må du fjerne %u

 

Jeg får denne feilmeldingen når jeg prøver å åpne de forskjellige programmene i Open Office. Writer, spreadsheet osv. Ikonene forandret seg også da jeg la inn norsk tegnsett. Så jeg tror det du antyder til løsning virker logisk. Men hvordan forandrer jeg dette?

Endret av lars_q
Lenke til kommentar
I tillegg ønsker jeg å kjøre LogmeIn (fjernstyring) samt koble meg opp via Citrix (ICA). Kan sistnevnte kjøres på Linux eller er jeg da låst til XP?

Citrix har en Linux klient på hjemmesidene deres. Jeg har ikke prøvd den på Linux versjonen på min Aspire One, men under Ubuntu på en annen laptop fungerte den helt greit. Var bare litt krøll til å begynne med, ettersom Citrix ikke inkluderte root sertifikatet til SSL tilbyderen til serveren jeg skulle koble til, så jeg måtte laste det ned og legge det inn selv.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Har prøvd å finne løsningen i tråden, men har ikke funnet den. Har fått installert norsk tegnspråk, men får nå feilmelding når jeg prøver å åpne open office: home/user/%u finnes ikke. Ser at noen andre også har hatt denne feilmeldingen, men jeg har ikke funnet noen løsning på dette i tråden.

 

Hvilket program får du feilmeldingen i?

 

Ikonene på skrivebordet er styrt av filer i katalogen /usr/share/applications. Regner med at feilen skyldes at den fila som styrer ditt ikon inneholder linja:

exec=programfil %u ("programfil" er her det programmet du bruker)

 

Hvis du finner fila og åpner den, må du fjerne %u

 

Jeg får denne feilmeldingen når jeg prøver å åpne de forskjellige programmene i Open Office. Writer, spreadsheet osv. Ikonene forandret seg også da jeg la inn norsk tegnsett. Så jeg tror det du antyder til løsning virker logisk. Men hvordan forandrer jeg dette?

 

Jeg har samme problemet. Dersom noen har en guide til løsning hadde det vært svært trivelig.

Lenke til kommentar
etter å ha lest i den tråden her sitter jeg selv bare og venter på XP maskinen. skjønner ikke at acer får lov å selge noe som er så halvferdig, virker som om ineting virker som det skal på linpus. men det er jo linux så "virke som det skal" for mange der er jo "virke om man sitter en halv dag i terminal". personlig er det overhodet ikke atuelt å betale 3000,- for noe man må "reparere" når man får den, samme hvor enkelt det er

Det eneste jeg måtte gjøre på min maskin var å legge inn norsk tegnsett, og det tok ca. tre sekunder. Vet ikke helt hvor du får "en halv dag i terminal" fra, for det er slettes ikke nødvendig med mindre man absolutt vil endre på alt mulig (og da har man sannsynligvis valgt feil maskin i alle fall).

 

Jeg sier det igjen; denne maskinen fungerer helt utmerket som den er, så lenge man har realistiske forventninger. Tror nok denne tråden gir et veldig feil inntrykk av denne maskinen ettersom det er såpass mange her som tilsynelatende kun har kjøpt den for å se hvor mye unødvendig tull de klarer å presse inn i den før den ryker.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig poenget med å bytte ut Linpus. Det er kanskje en smule lukket, men så perfekt det er for en sånn liten maskin. Enkle oversiktlige menyer. Et OS som er tilpasset ytelsene osv.

 

Er det en laptop eller netbook du egentlig trengte? For meg virker det som om de har valgt helt feil maskin til dette bruket. En ultraportabel på 12" ville nok vært bedre. Mye høyere pris, men den gir deg det mange tror denne maskinen kan. Enten må man velge en praktisk liten netbook om den fungerer til det den er beregnet for, ellers finnes det også laptoper nå til samme pris.

 

Jeg skal ikke bytte ut Linpus. Jeg har bare lagt til diverse små prog, og synes den er perfekt som den er nå. 15 sek oppstart er bare digg.

 

Jeg er enig med deg, Logimann. Jeg beholder Linpus. Linpus er funksjonsrikt og kan brukes til de fleste ting en kan bruke en slik maskin til rett ut av boksen. Men jeg kan godt forstå de som vil vente på Windows, for det er en del som burde vært på plass i Linpus som ikke er det, som for eksempel support for NTFS filsystemer, java som går på norske nettbanker, ut av boksen Divx-support, sette opp norsk tastatur, mediaplugin som fungerer med NRK nett-tv, norsk språkoppsett, nyeste programmer av OpenOffice og Firefox osv. Linpus har derimot gjort en veldig god jobb når det gjelder å konfigurere systemet for speed, og det er et veldig godt utgangspunkt. Systemet er også stabilt. Og mulighetene til å rette opp de manglene som finnes er helt klart tilstede. Jeg har stort sett klart å gjøre noe med alt dette, og kommer egenltig ikke på flere ting jeg ønsker at denne maskinen skal være i stand til. Den spiller alt av film og musikk med VLC og Mplayer, jeg har nyeste utgave av Openoffice, nyeste utgave av Firefox med java slik at nettbank fungerer, den streamer NRK Net-tv, stort sett alle avisenes filmarkiver, men ikke TV2, Gimp til å redigere foto, Thunderbird til mail, Sunbird til kalender (går sammen med Google Calendar), Pidgin og Xchat til å chatte med, Gftp til å laste filer over ftp-protokollen, skrivebordet er på norsk, jeg har Frostwire (som Limewire/Bearshare)for å laste ned over gnutella-nettverket, Transmission til å laste ned torrent-filer, Audacity til å redigere lydfiler. Men hvis man ikke er instilt på å gjøre en liten jobb, og ikke er fornøyd med systemet som det kommer, bør man vente på Windows. Men en må også huske på at Windows har sine begrensninger og problemer. Pris, speed, virus og spyware, bare for å nevne noe. Når det gjelder Ubuntu tror jeg det blir for tregt for meg. Når Puppy Linux får jobbet med en utgave som er kompatibel med AA1, kommer jeg til å prøve den. Ellers er Archlinux et alternativ jeg tenker på. Men foreløpig velger jeg Linpus. Jeg ønsker også at folk som nå begynner med Linpus skal få et så godt møte med Linux som mulig. Jeg hjelper derfor gjerne folk som ikke får til det de ønsker.

Endret av egya
Lenke til kommentar
Jeg får denne feilmeldingen når jeg prøver å åpne de forskjellige programmene i Open Office. Writer, spreadsheet osv. Ikonene forandret seg også da jeg la inn norsk tegnsett. Så jeg tror det du antyder til løsning virker logisk. Men hvordan forandrer jeg dette?

Hurtig løsting: Trykk alt-F2 og skriv oowriter for å starte Writer eller oocalc for Clac.

 

Permanent løsning: http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...p?f=5&t=705

Lenke til kommentar

Hei egya!

 

Kjøpte AAO for to uker siden, skulle bruke den på ferie for å lese e-post og bet. regn. på bank.

Kjøpte mobilt bredbånd fra Telenor, men det fikk jeg ikke installert.Har vært inne på den nettsiden som telenor henviser til, men skjønner ikke hva jeg skal gjøre!!!

Har prøvd å legge inn ubuntu,men måtte gi meg.(Plundret i flere timer.)

 

Ser du skriver at Linux ikke støtter java som går på norske nettbanker, da har bør jeg vel kanskje kjøpe en annen bærbar.

Det er synd for AAO er en hendig sak.

 

Hva skal jeg gjøre????? :hmm:

Lenke til kommentar
Vurderer maskinen, men er usikker på valg av modell og OS. Kjenner ikke til Linux, og har flere maskiner med XP / Vista. Behovet er primært surfing, mail, MSN etc. I tillegg ønsker jeg å kjøre LogmeIn (fjernstyring) samt koble meg opp via Citrix (ICA). Kan sistnevnte kjøres på Linux eller er jeg da låst til XP?

 

Kommer det flere modeller med høyere kapasitet?

 

Hva er forøvrig hovedfordelene og ulempene med å velge henholdsvis Linux utgave ift. XP utgave?

 

 

etter å ha lest i den tråden her sitter jeg selv bare og venter på XP maskinen. skjønner ikke at acer får lov å selge noe som er så halvferdig, virker som om ineting virker som det skal på linpus. men det er jo linux så "virke som det skal" for mange der er jo "virke om man sitter en halv dag i terminal". personlig er det overhodet ikke atuelt å betale 3000,- for noe man må "reparere" når man får den, samme hvor enkelt det er

 

Det der er regelrett pisspreik. Maskinen funger 99% ut av boksen. Det eneste man trengte var å sette norsk tastatur, som tar 10 sekunder. Dette er noe man ikke trenger lengre, da det er løst via update.

 

At man ønsker å legge til andre programmer og gjøre endringer har da ingenting med at maskinen er halvferdig. Den fungerer som beregnet fra Acer. Det meste er med.

 

Du sier det ikke er aktuelt å kjøpe noe du må reparere, det er jeg helt med på. Men noen settinger må man alltids gjøre uansett OS. Jeg vil iallefall fraråde deg XP, da du der har flere timer på win update for å fikse kritiske feil og mangler.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hei egya!

 

Kjøpte AAO for to uker siden, skulle bruke den på ferie for å lese e-post og bet. regn. på bank.

Kjøpte mobilt bredbånd fra Telenor, men det fikk jeg ikke installert.Har vært inne på den nettsiden som telenor henviser til, men skjønner ikke hva jeg skal gjøre!!!

Har prøvd å legge inn ubuntu,men måtte gi meg.(Plundret i flere timer.)

 

Ser du skriver at Linux ikke støtter java som går på norske nettbanker, da har bør jeg vel kanskje kjøpe en annen bærbar.

Det er synd for AAO er en hendig sak.

 

Hva skal jeg gjøre????? :hmm:

 

Telenor: Jeg har ikke dette selv, men mener å ha sett diskusjoner på dette i denne tråden. Jeg vet ikke mer enn det.

 

Når det gjelder Java:

Det er lett å gjøre noe med dette: Følg denne oppskrifta som jeg har laget. Jeg vil bli veldig forundret om den ikke fungerer også for Firefox2.

Her er oppskriften, men vær obs på at den rette nedlastingslinken er litt lenger nede på sida:

http://theragnaros.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=25

Endret av egya
Lenke til kommentar

Det at mobilt brebånd er vanskelig å få til er ikke linux eller Acer sn skyld. Det er teleleverandørene, i likhet med mange andre hardware leverandører som bare satser på Windows. Det kommer av at Windows har fått alt for stpr utbredelse, og folk evner ikke å prøve noe annet (de aller aller fleste). Dermed blir man lokket i windows verden og må nøye seg med halvferdige hjemmemekka løsninger om man har lyst til å prøve noe annet. Synd, men sånn er det. Eneste som kan endre og gi bedre konkurranse her, er at kundene krever og begynner å bruke andre OS også.

 

Sjekka litt priser nå forøvrig. Synes telenor var dyre nå mot netcom på fritid abo. Ulempen er igjen at Netcom ikke har 3G dekning her jeg bor. Får nett, men da via GPRS. greit å kunne hatt det som reserve nett også om noe skjer med ADSL

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å stadfeste noe atter en gang.

 

Man trenger IKKE lengre å kjøre terminal for å få norsk tastatur. Tar man å kjører live update et par ganger, så kommer det et nytt ikon under settings som heter Keyboard Layout.

 

Jeg testa ut Java mot nettbanken nå. Jeg har ikke gjort noen oppdateringer, og den fungerte 100% med DNBNOR når jeg prøvde ut i Opera nå.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Hei egya!

 

Kjøpte AAO for to uker siden, skulle bruke den på ferie for å lese e-post og bet. regn. på bank.

Kjøpte mobilt bredbånd fra Telenor, men det fikk jeg ikke installert.Har vært inne på den nettsiden som telenor henviser til, men skjønner ikke hva jeg skal gjøre!!!

Har prøvd å legge inn ubuntu,men måtte gi meg.(Plundret i flere timer.)

 

Ser du skriver at Linux ikke støtter java som går på norske nettbanker, da har bør jeg vel kanskje kjøpe en annen bærbar.

Det er synd for AAO er en hendig sak.

 

Hva skal jeg gjøre????? :hmm:

Logiman:

Jeg prøvde i går og fikk ikke nettbank til i Firefox - etter oppdateringer. Derfor installerte jeg Sun sin utgave at java.

 

Cindi: Har du prøvd å installere gnome-ppp (Trykk: Alt-F2, Skriv/klipp ut og lim inn det som er mellom hermetegnene:"sudo xterm -e yum install gnome-ppp" Trykk på entertasten)

Når du har gjort det, setter du inn modemet du fikk fra Telenor og trykker på Alt-F2 igjen og skriver:gnome-ppp

Skriv passordet ditt.

Et program kommer opp

Trykk på "Setup"

I arkfanen "Modem" trykker du på "Detect"

Hvis du har flaks finner maskinen modemet, og da er alt bra.

Du trykker "lukk", fyller inn telefonnummeret og passordet du fikk fra telenor og trykker på "Connect"

Men alt avhenger av om maskinen finner modemet.

Endret av egya
Lenke til kommentar
Logiman:

Jeg prøvde i går og fikk ikke nettbank til i Firefox - etter oppdateringer. Derfor installerte jeg Sun sin utgave at java.

 

Jeg har alle oppdateringene fra live update. Skal teste i firefox nå også morro skyld.

 

Edit: Testa med firefox, og da klarte den ikke å lasta java applet. Opera greier iallefall å bruke den innebygde java uten tull. Vet ikke helt hvorfor firefox ikke takler den. Men det funker med Opera. Greit for meg for jeg er Opera bruker.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Hei egya!

 

Kjøpte AAO for to uker siden, skulle bruke den på ferie for å lese e-post og bet. regn. på bank.

Kjøpte mobilt bredbånd fra Telenor, men det fikk jeg ikke installert.Har vært inne på den nettsiden som telenor henviser til, men skjønner ikke hva jeg skal gjøre!!!

Har prøvd å legge inn ubuntu,men måtte gi meg.(Plundret i flere timer.)

 

Ser du skriver at Linux ikke støtter java som går på norske nettbanker, da har bør jeg vel kanskje kjøpe en annen bærbar.

Det er synd for AAO er en hendig sak.

 

Hva skal jeg gjøre????? :hmm:

Logiman:

Jeg prøvde i går og fikk ikke nettbank til i Firefox - etter oppdateringer. Derfor installerte jeg Sun sin utgave at java.

 

Cindi: Har du prøvd å installere gnome-ppp (Trykk: Alt-F2, Skriv/klipp ut og lim inn det som er mellom hermetegnene:"sudo xterm -e yum install gnome-ppp" Trykk på entertasten)

Når du har gjort det, setter du inn modemet du fikk fra Telenor og trykker på Alt-F2 igjen og skriver:gnome-ppp

Skriv passordet ditt.

Et program kommer opp

Trykk på "Setup"

I arkfanen "Modem" trykker du på "Detect"

Hvis du har flaks finner maskinen modemet, og da er alt bra.

Du trykker "lukk", fyller inn telefonnummeret og passordet du fikk fra telenor og trykker på "Connect"

Men alt avhenger av om maskinen finner modemet.

Lenke til kommentar
Hei egya!

 

Kjøpte AAO for to uker siden, skulle bruke den på ferie for å lese e-post og bet. regn. på bank.

Kjøpte mobilt bredbånd fra Telenor, men det fikk jeg ikke installert.Har vært inne på den nettsiden som telenor henviser til, men skjønner ikke hva jeg skal gjøre!!!

Har prøvd å legge inn ubuntu,men måtte gi meg.(Plundret i flere timer.)

 

Ser du skriver at Linux ikke støtter java som går på norske nettbanker, da har bør jeg vel kanskje kjøpe en annen bærbar.

Det er synd for AAO er en hendig sak.

 

Hva skal jeg gjøre????? :hmm:

Logiman:

Jeg prøvde i går og fikk ikke nettbank til i Firefox - etter oppdateringer. Derfor installerte jeg Sun sin utgave at java.

 

Cindi: Har du prøvd å installere gnome-ppp (Trykk: Alt-F2, Skriv/klipp ut og lim inn det som er mellom hermetegnene:"sudo xterm -e yum install gnome-ppp" Trykk på entertasten)

Når du har gjort det, setter du inn modemet du fikk fra Telenor og trykker på Alt-F2 igjen og skriver:gnome-ppp

Skriv passordet ditt.

Et program kommer opp

Trykk på "Setup"

I arkfanen "Modem" trykker du på "Detect"

Hvis du har flaks finner maskinen modemet, og da er alt bra.

Du trykker "lukk", fyller inn telefonnummeret og passordet du fikk fra telenor og trykker på "Connect"

Men alt avhenger av om maskinen finner modemet.

 

Har skrevet:"sudo xterm -e yum install gnome-ppp" ( jeg brukte ikke hermetegn) trykket enter satt så inn usb kabel/modem fra telenor og skrev: gnome-ppp etterfulgt av passord og trykket enter får opp "terminal", men der står det ikke noe arkfane merket "modem".

 

Jeg har fått norsk tastatur etter å ha kjørt oppdateringer, så det er bra!

Lenke til kommentar
Vurderer maskinen, men er usikker på valg av modell og OS. Kjenner ikke til Linux, og har flere maskiner med XP / Vista. Behovet er primært surfing, mail, MSN etc. I tillegg ønsker jeg å kjøre LogmeIn (fjernstyring) samt koble meg opp via Citrix (ICA). Kan sistnevnte kjøres på Linux eller er jeg da låst til XP?

 

Kommer det flere modeller med høyere kapasitet?

 

Hva er forøvrig hovedfordelene og ulempene med å velge henholdsvis Linux utgave ift. XP utgave?

 

 

etter å ha lest i den tråden her sitter jeg selv bare og venter på XP maskinen. skjønner ikke at acer får lov å selge noe som er så halvferdig, virker som om ineting virker som det skal på linpus. men det er jo linux så "virke som det skal" for mange der er jo "virke om man sitter en halv dag i terminal". personlig er det overhodet ikke atuelt å betale 3000,- for noe man må "reparere" når man får den, samme hvor enkelt det er

 

Jeg har kjøpt aa1 med Linux, og angrer veldig. Skjønner ikke en dritt og får ikke brukt den, så den står pent og samler støv i bokhylla. 3000 kr rett i dass for en "ikke datakyndig person!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...