Gå til innhold

TEST: Western Digital Raptor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg det er feil å skrive "- Prisen sammenlignet med 7200RPM IDE-disker". Da må man nesten skrive "Lav RPM i forhold til 10K S-ATA (Raptor)" på minussiden i konklusjonen på IDE-disker. Valget er jo ditt. Mange GB, lav RPM - eller få GB, høy RPM. Er jo to vidt forskjellige disker og de er jo ikke tenkt til de samme oppgavene.

Lenke til kommentar
Jeg fant en feil i artikkelen. Under spesifikasjoner står det:

 

Western Digital WD2500JB

Si bare hva som er korrekt også da. :)
Trodde det sa seg selv. Det skal jo selvfølgelig stå navnet på harddisken som blir testet:

 

Western Digital WD360GD

Lenke til kommentar

Denne må jeg nok bare ha når den kommer i større versjon. :p

 

Hvorfor den er bra Blib? Sjekk Storage review artikkelen ---> Link

 

Desktop performance er imponerende...

The drive hits 500 I/Os per second in the SR Office DriveMark 2002 when paired with Promise's controller, virtually matching the score turned in by the Maxtor Atlas 10k IV and significantly besting Seagate's Cheetah 10K.6.  

 

The Raptor is even more breathtaking in the High-End DriveMark 2002. One may recall the dismal 300 I/Os per second that the beta sample, crippled with no write caching, produced. The production unit, however, delivers an astonishing 524 I/Os per second, easily the best score we have ever recorded. In this test, the Raptor crushes the Atlas by an 18% margin!  

 

WD improves upon an already strong Bootup DriveMark showing. Here the Raptor scores 526 I/Os per second to again set a new record. In the Gaming DriveMark, the drive finally lets up a bit, trailing the Atlas by about 3%. The Raptor's score of 625 I/Os per second nonetheless is an impressive showing, however.  

 

The Raptor's relatively small 36-gigabyte capacity underscores its surprising results. The SR Desktop DriveMarks, as real-world, high-level disk accesses, exhibit better scores on larger drives. In the above graphs, the 36 GB Raptor faces off against 147-gig SCSI drives and ATA drives featuring up to 200 gigabytes of capacity. One can only speculate on the spectacular single-user showing a 108- or 146-gig Raptor would deliver

Lenke til kommentar
Vil man merke noen særlig forskjell ved bruk av denne disken til operativsystembruk enn en vanlig 7K2 disk?

 

I mitt hode skulle det ha noe og si, men er ikke sikker.

 

 

Kommer vel da ann på resten av systemet, har du nok rak ram og cpu tid ledeig ville jeg tro du ville merke forskjell.

 

Lappa meg 2*80 i raid og det hjalp kanskje, men jeg kan ikke si jeg merker noe som helst, kanskje raptor disken funker bra til å ha mp3 på, add dir raptor/mp3 lese id tag i kjempe fart :D

 

Thorsan

Lenke til kommentar

jeg vet ikke om noen av dere husker overgangen fra 5400 disker til 7200, men det hadde jo utrolig mye å si, windows lasta mye raskere, og maskina reagerer mye fortere osv.

 

uten at jeg har prøvd noen 10000 vil jeg tro at akkurat det samme forholdet gjennspeiler seg der, spør du meg så er harddiskene fortsatt en stor flaskehals, uansett hva slags prossesor du har så er harddisken like treig/rask, så derfor er det på tide at det kommer raskere hd'r som kan hjelkpe å korte inn på flaskehalsen.

 

forhåpentlighvis er det bare begynnelsen, jeg tror WD vil ha stor sukses med den disken etterhvert, og tviler sterkt på at IBM og de andre vil stå utenfor. Derfor tror jeg at også andre produsenter vil komme med 10000rpm disker, og snart blir 10000rpm standaren, som vil ta over markedet for dagens 7200 disker.

 

Its the 7200rpm revolution again,but This time, much faster :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...