Gå til innhold

Spørsmål om makrobjektiv med bildeekspempel


Anbefalte innlegg

God aften.

 

Jeg har nettopp fått kjøpt meg et demobrukt sigma 105mm makroobjektiv, og er litt nysgjerrig på bruken av dette. Spesielt mtp dybdeskarphet, generell skarphet og avstand til motivet.

 

Grunnen til denne nysgjerrigheten er litt uforventede resultater når jeg tar bilder. Jeg har nok mest sansynlig ikke gjort nok "research" før kjøp og bruk av dette objektivet, men det setter ikke noen demper på nysgjerrigheten min.

 

Sakens kjerne er at jeg har problemer med å få hele motivet skarpt. Dvs at jeg kan få noe sånn noenlunde skarpt, men ikke alltid der jeg fokuserte og DOF'en er mindre enn forventet

 

Er det vanlig?

 

Jeg har prøvd litt med forskjellig blender, og jeg måtte opp til f45 før hele motivet ble noenlunde skarpt. Men det inkluderte også bakgrunnen, og det er jo sjeldent gøy.

 

Bruker selvfølgelig stativ, med trådutløser og manuell fokus (kanskje her "problemet" ligger?)

 

Skal heller ikke nekte for at min siste BK tråd, der jeg fikk en god tilbakemelding på manglende skarphet har vært med på å gjøre min vurdering om emnet litt usikker :)

 

Som eksempel så laster jeg opp to nesten identiske bilder. Det første bildet er tatt med blender f8, mens det andre med blender f11. Jeg har ikke gjort noen modifisering av bildene, utenom en resize og konvertering fra raw til jpeg.

 

Generelle tips på bruk av objektivet og tilbakemeldinger mottas med takk :)

post-195587-1254863148_thumb.jpg

post-195587-1254863153_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo nærmere du er blomsten, jo mindre blir i fokus. Skal du ha en uskapr bakgrunn, som er å foretrekke, bør det være litt avstand mellom bakgrunnen og blomsten. Da kan du øke avstanden til blomsten (og få mer i fokus) eller bruke et større blendertall.

 

Ikke vær redd for å bruke f/16 til vanlig.

 

Du må ha et stødig motiv og et stødig kamera som er selvutløst. Sigmaen er skarp, og her virker det som om enten kameraet eller blomsten har beveget seg litt.

Lenke til kommentar

Först. pä korte fokusavstander med makroobjektiv, vil man med et nikon kamera fä (i mangel av bedre uttryk) praktisk blende, i motsetning til faktisk / fysisk blende. Sä ikke vaer redd for a blende ned mer en du vanlighvis ville gjort. (Canon er annerledes her. ref ogsä tidligere träder om makro)

 

Ellers som Ingardj skriver. Stödig motiv er viktig. Pä korte avstander vil selv en liten motiv bevegelse gi veldig uskarpt bilde.

 

100mm objektiv med fokus avstand 30cm, da har man pä grunn av optiske egenskaper et veldig lite depth of field. Lekk deg litt pä http://www.dofmaster.com/doftable.html

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Hyggelig å få en liten oppklaring i hva problemet mitt kan være. Brukte tripod, og selv om det var en vindstille dag, så er det ingen garanti for at det ikke kan komme et lite vindpust allikevel.

 

Men nå prøvde jeg på nytt innendørs med kamera montert på en gorillapod og trådløs utløser.

Avstand ca 30cm og med blender f16 så var det skarpt ved fokuseringspunktet i midten, men uskarpt øverst og nederst.

 

Ved blender 16 så var det tilsvarende forhold. Men det "bedret" seg når jeg skrudde opp til 32.

 

Det ble også litt bedre når jeg øket avstanden fra 30cm til 50-60cm.

 

Er dette fremdeles normalt?

 

Jeg får uansett kjøpe meg en bukett med blomster og øve meg på å ta bilder innendørs de neste dagene.

Lenke til kommentar

Det du beskriver er helt normalt. Det beste du kan gjøre videre er nok å øve deg på teknikken og bli bedre kjent med objektivet. F/32 syns jeg høres ganske overdrevet ut, da ville jeg heller bevegd meg litt bakover for å få mer i fokus.

 

Ikke at jeg har prøvd det selv, men objektivet ditt skal hvertfall være temmelig bra.

Lenke til kommentar

Et Sigma 105 mm makrobjektiv skal gi skarpe bilder hvis fotografen gjør jobben sin. Jeg synes ikke eksempelbildene er så skarpe som de skal være men bildene gjør det vanskelig å se hva problemet er. Prøv å ta flere bilder i bedre lys og med et motiv som gjøre det lettere å se om fokus havner på feil sted.

 

Les litt om fokustesting i samme farta, for eksempel her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=890113

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at det er fotografen som ikke gjør jobben sin, da jeg faktisk har problemer med å se hva som er skarpt og ikke skarpt. En uvant problemstilling.

 

Jeg hadde meg en runde med kameraet i aften, og prøvde meg bla på blomsterbilder. Men jeg har nå mine tvil om at det ble skikkelig denne gang også, men ved hjelp av denne tråden så føler jeg iallefall en viss fremgang og økt forståelse. :)

 

Men siden jeg er så godt i gang, hvor uskarpe er disse?

post-195587-1254950067_thumb.jpg

post-195587-1254950072_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Disse ser betydelig bedre ut. Husk at når det er såpass lite lys som her så er ikke autofokus spesielt pålitelig, det samme med det menneskelige øyet så det krever ganske mye av fotografen og av værgudene å få et perfekt skarpt bilde.

 

Du burde også legge til litt oppskarping etter at du har skalert bildene til det antall piksler du vil ha.

Lenke til kommentar

Flott med gode tilbakemeldinger.

 

Jeg har ikke brukt autofokus, kun manuelt. Og det er nok her jeg har mest å jobbe med. Litt trening og litt synskorrigering, kanskje?

 

Lysforholdene var slik det alltid er i skumringen på en klar dag. Ganske bra faktisk, men muligens ikke optimalt for makro? Kanskje en ringblits kan være en fornuftig investering etterhvert ;)

 

Det siste bildet har jeg kjørt igjennom USM og clarity tool i Lightroom, men her er jeg under "utdanning" og regner med at også her har jeg mye å hente før dette sitter som det skal.

 

I forbindelse med selve objektivet, så har jeg noen spørsmål. Innerst mot kamerahuset så er det en blenderring. Hva er funksjonen med dette? Jeg klarer kun å ta bilder når den står på 32 (merket med rødt). Den lille dokumentasjonen som kom med, sa meg ikke så mye.

 

Det er også en limit/full knapp. Stemmer det at når den står i limit, så fokuserer den ikke over hele spekteret?

 

Takk for alle tilbakemeldinger så langt :)

Lenke til kommentar

På stativ er det neppe dumt å bruke skjermvisning til å fokusere med, søkeren er ikke alltid helt korrekt, og autofokussensorene er gjerne for store til å klare såpass små detaljer som det gjerne skal fokuseres på.

 

På et digitalt kamera har blenderringen i praksis ingen funksjon, men den må stå på minste blender for at kameraet skal "skjønne" at det er elektronikk ombord. Du kan nok ta bilder uten (i 'M'), men får da ikke lysmåling.

 

Til slutt, du har helt rett med tanke på limit-knappen. Som regel er den en lås som gjør at du kan velge mellom noe slikt som nærgrense-uendelig, 0,5m-uendelig eller nærgrense-0,5m. Veldig nyttig å ha. :)

 

PS: Du kan, til en viss grad, bruke kameraets egen blits. Blir sjeldent noe finflott lys av det, men med litt teip og papir kan man fort lede litt ekstra lys ned på motivet, om ikke bare for å lokke frem litt ekstra kontrast.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Synskorrigerin: Sjekk diopterjusteringa.

Skru denne til der hvor du best ser infoen i skjermen.

 

Blenderringen er kjekk å ha dersom du skal bruke objektivet på et eldre kamera. På ditt kamera skjer dette elektronisk.

Du kan også bruke den nå, dersom du låser opp tappen som holder den på min blenderåpning. Dersom du gjør det, så kan du ikke endre blenderåpningen ved å skru på et av funksjonshjulene.

 

Helt riktig det med limiter knappen

 

 

edit - kom nesten først!

Endret av arela
Lenke til kommentar

Mye bra info å hente her :thumbs:

 

Bruk av skjermen har jeg prøvd, men ble litt usikker hvor godt det fungerte. Siden gode råd forteller meg det motsatte, så skal jeg sannelig prøve dette ved flere anledninger. :)

 

Diopteret har jeg justert før, men det er en stund siden. Kanskje på tide å dobbelsjekke dette også :)

 

Jeg har en SB-600 blits og nok softbokser til å kvele hele lyset (amok på ebay :) ) Den bør vel være et bedre alternativ enn den innebygde, eller..?

Lenke til kommentar
Bruk av skjermen har jeg prøvd, men ble litt usikker hvor godt det fungerte. Siden gode råd forteller meg det motsatte, så skal jeg sannelig prøve dette ved flere anledninger. :)

Husket du å sette liveview i tripod-modus da? Hvis ikke forklarer det hvorfor det ikke fungerte optimalt.

Eller; Zoom in pä displayet hvor du vil ha fokus, og sette kamera i manuel fokus. Er enklere, spesielt, hvis man har en god tripod. Du skal pä D90 ha ca 12X zoom pä liveviewen.

(Effektiv zoom, hvor du faktisk fär mer detaljer. Ikke ä forveksle med max hva man kan zoome, uten ä fä mer detaljer ;~) )

 

Pä D700 er det mer nöyaktig en autofokusen. Og raskere.

Lenke til kommentar
Bruk av skjermen har jeg prøvd, men ble litt usikker hvor godt det fungerte. Siden gode råd forteller meg det motsatte, så skal jeg sannelig prøve dette ved flere anledninger. :)

Husket du å sette liveview i tripod-modus da? Hvis ikke forklarer det hvorfor det ikke fungerte optimalt.

 

Jepp. Men det bar preg av litt fort gjort i en port. Mye pga stillingen og vinkelen på kameraet. Men ditt råd skal iallefall følges. Det blir innom blomsterbutikken på vei hjem fra jobb i dag og shoppe meg en modell. Da kan jeg eksperimentere i kontrollerte former og prøve meg frem.

 

Eller; Zoom in pä displayet hvor du vil ha fokus, og sette kamera i manuel fokus. Er enklere, spesielt, hvis man har en god tripod. Du skal pä D90 ha ca 12X zoom pä liveviewen.

(Effektiv zoom, hvor du faktisk fär mer detaljer. Ikke ä forveksle med max hva man kan zoome, uten ä fä mer detaljer ;~) )

 

Pä D700 er det mer nöyaktig en autofokusen. Og raskere.

 

Dette tenkte jeg ikke på, må jeg innrømme. Og kanskje det er dette som har blitt referert til tidligere, uten at jeg forsto hva det ble "snakket" om :)

Lenke til kommentar
Eller; Zoom in pä displayet hvor du vil ha fokus, og sette kamera i manuel fokus. Er enklere, spesielt, hvis man har en god tripod. Du skal pä D90 ha ca 12X zoom pä liveviewen.

(Effektiv zoom, hvor du faktisk fär mer detaljer. Ikke ä forveksle med max hva man kan zoome, uten ä fä mer detaljer ;~) )

 

Pä D700 er det mer nöyaktig en autofokusen. Og raskere.

Hmm, nå tenkte jeg ikke på forskjellen i AF-metode i de to modusene, jeg tar det for gitt at man bruker MF for best mulig resultat. Men jeg trodde det var forskjell på hvordan "zoomingen" fungerer i de to liveview-modusene, men nå ble jeg litt usikker. Må hjem å sjekke.

Lenke til kommentar
Hmm, nå tenkte jeg ikke på forskjellen i AF-metode i de to modusene, jeg tar det for gitt at man bruker MF for best mulig resultat. Men jeg trodde det var forskjell på hvordan "zoomingen" fungerer i de to liveview-modusene, men nå ble jeg litt usikker. Må hjem å sjekke.

Pä D700 er det so vidt jeg vet, kontrast eller fase fokus, som er forskjellen. Ikke noe som skal pävirke manuel fokus, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...