Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er helt ny på speilrefleks, men har lest en hel del de siste dagene om foto.... tror jeg blir hekta.

Har akkurat skaffet meg et D80 med 18-70 kit linsa.

 

Testet fokusen med FocusTestChart.com og tror jeg har bakfokus etter de bildene jeg har tatt til nå. Er ikke sikker på om jeg har nøyaktig 45 grader på kamera, men ellers skal innstillingene være etter anvisning. Minste f tall og spotfokus osv.

Har ikke stativ så det har blitt frihånd til nå. (Stativ er bestillt...)

 

Kan noen av dere se på disse testbildene og si hva dere tror?

 

Når jeg får stativ skal jeg prøve med det for å eliminere skjelving

 

Hva kan man i så fall gjøre for å fikse dette?

Er det objektivet det er feil med eller selve kamerahuset?

 

Håper noen har meninger om dette.

 

 

1/60, F4.5, 70mm. Fokus på +en på batteriet

post-72420-1199614990_thumb.jpg

 

 

 

1/60, F4.5, 50mm

post-72420-1199615014_thumb.jpg

 

 

1/60, F4.5, 50mm

post-72420-1199615036_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

du kan ikke bruke denne metoden for å sjekke fokus, fokus må skje på en rett flate skal den bli riktig, les denne linken

Jeg har hørt de samme påstandene fra Toralf før; men jeg savner en god forklaring på hvorfor denne testen ikke er brukbar. Jeg hadde selv et Sigma objektiv som hadde fokus feil, og den testen viste klart hva var feil. Alle mine andre objetkiver ga riktige (forventede) resultater. Det som dog er viktig, er å bruke et solid stativ og trådutløser (eller selvutløser).

 

Når det gjelder trådstarters bilder, så er det vanskelig å si om det er brukerfeil eller kamera.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hei,

 

du kan ikke bruke denne metoden for å sjekke fokus, fokus må skje på en rett flate skal den bli riktig, les denne linken

Jeg har hørt de samme påstandene fra Toralf før; men jeg savner en god forklaring på hvorfor denne testen ikke er brukbar. Jeg hadde selv et Sigma objektiv som hadde fokus feil, og den testen viste klart hva var feil. Alle mine andre objetkiver ga riktige (forventede) resultater. Det som dog er viktig, er å bruke et solid stativ og trådutløser (eller selvutløser).

 

Når det gjelder trådstarters bilder, så er det vanskelig å si om det er brukerfeil eller kamera.

 

Tom

 

Skal hente stativet på posten i morgen. Skal sjekke det da.

 

Når det gjelder måten å beregne fokus på så skal jeg prøve med et motiv som er "rett". Slik jeg har forstått det er det mye for og imot når det gjelder det gjelder de forksjellige metodene.

Lenke til kommentar

Jeg vet heller ikke hva de Hr. Sandåker og Hannemyr har imot fokustestene. De er jo normalt særdeles oppegående mennesker, men de skylder i det minste verden en forklaring ut over "nei, nei, nei". :)

 

En servicetekniker på Interfoto har beskrevet testmetodikken deres (for Nikon) og vist meg testmålet deres. De bruker en perfekt kalibrert 50mm f/1.4 nedblendet til f/2.8 og fokuserer på et 3-dimmensjonalt mål fra en avstand på 2.5m. Målet er en "målskive", som står flatt (slik TS og GH beskriver på foto.no) på fokuspunktet, men foran og bak er det en rekke slike mål, slik at man også kan måle fordelingen av dybdeskarphet foran/bak testmålet.

 

Basert på dette har jeg bygget min egen "testrigg" i Duplo:

240287325-S.jpg

Selve fokusmålet er den gule brikken i det rosa "tårnet" - så er hvert tårn til venstre ett "hakk" foran det til høyre for seg, og vice versa til høyre for målet. Dermed testes fokus mot et flatt mål, så man kan se om fokus treffer, slik TS og GH vil måle, og man får se om skarphetsdybden er slik man forventer:

240286887-M.jpg

Min D200 og Sigma 30/1.4 er ikke gode venner.

Oppsettet bør naturligvis benytte et stativ, men mitt er ødelagt.

 

Interfoto har også anbefalt meg å ta testbilder av en linjal for å sjekke om jeg er happy med AF - jeg kan ikke skjønne hvordan det skiller seg fra den testmetodikken som er benyttet av trådstarter. Legg merke til tommestokken ute i periferien - en senere versjon plasserte linjalen mer inn mot senter. Vinkel er ikke så viktig - du forsøker ikke å teste dybdeskarphetsformler, bare se på forholdet mellom foran og bak. :)

 

Et alternativ, som muligens kan tilfredsstille de to Hr. Sandåker og Hannemyr er forøvrig dette:

76704307-M.jpg

Fokusmålet står 45 grader på arket, slik at man får det forjettede flate fokusmålet med høy kontrast, men samtidig får man linjalen på sidene, slik at man kan se på dybdeskarpheten.

 

Edit: Og når det gjelder spørsmålet om det er hus eller objektiv, så er det umulig å svare på uten å teste med andre objektiv/hus.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Dette med testing av fokus er rimelig komplisert. Og alle metoder har nok feilkilder.

 

Fordelen med den metoden du har brukt er at den er rask og effektiv til å avsløre grove feil. Og det kan vi nok konstatere at du ikke har. Testbildene dine tyder ikke på dramatiske feil. Ulemepen er at den har en alvorlig feilkilde. Nemlig at du ikke kan vite med 100% sikkerhet hvor AF sensoren sitter. Spotfocus som du kaller det er sjelden nøyaktig sentrert i billedflaten. Så det at din test indikerer en tendens til bakfokus kan skyldes at sensoren sitter en anelse over sentrum.

Og en anelse feilsentrert AF-sensor regnes ikke som AF feil. Er du med?

 

Så hvis kritisk fokus er viktig for deg, er nok neste trinn å teste på en rett flate som det blir sagt i tråden som det blir henvist til. Ulempen med den metoden er at du ikke har noen eksakt referanse. Når du har tatt et bilde, så kan det være vanskelig å bedømme om det har absolutt fokus eller ikke, siden du ikke har noe å sammenligne med.

 

Er du i tvil etter en rett på test, og det vil jeg faktisk tippe at du fortsatt vil være, så kan du utvide den testen.

Bruk den samme rette flaten og stativ. La kameraet forkusere. Så lar du kameraet stå, og går over til manuell fokus. Vri en anelse på fokusringen og ta et nytt bilde. Så tar vrir du en anelse i den andre retningen, og tar et nytt bilde igjen. Altså du fokuserer manuelt en anelse bak og anelse framfor det kameraet målte selv. Det kan være lurt å bruke ark som du tar med i billedflaten, for lettere å holdestyr på de ulike testbildene. Skriv f.eks = på Det bildet kameraet måler selv, og + pluss når du mauelt fokuserer bak. Eventuelt ++ hvis du tar flere testbilder hvor du vrir en anelse mere.

Når du er ferdig studerer du testbildene. Hvis det du ser i bildet, stemmer med det du har skrevet. Da stemmer ting. Hvis ikke, da har du en feil.

 

Er feilen stor, så bør du nok gjøre noe med det. Men vær klar over en ting. Det behøver ikke å være kameraet som har en eventuell feil. Det kan like gjerne være objektivet. Så hvis du bruker flere objektiv, bør du teste alle. Å kallibrere huset til et bestemt objektiv kan gjøre vondt verre for andre objektiver.

 

Kort sagt. Velkommen til en verden full av frustrasjoner og usikkehet ;)

Hvis ikke du har alvorlige problemer er kanskje det beste bare å velge å blåse i hele greia. Å bruke kameraet til det det er laget for, nemig å ta bilder.

Hvis ikke pixelpeeping er din greie da ;)

 

Lykke til,

Tim

 

EDIT: Til Anew: Det oppsettet du viser er fint og flott. Det gir også et påskudd til å leke med lego. Kan jeg få bli med neste gang? ;)

Men la oss ikke glemme at også kvalifiserte merkeverksteder gjør feil. De justerer av og til fokus, uten at kameraet har blitt noe bedre. Jeg tror faktisk ikke det finnes et eneste testoppsett som er uten feilkilder. Det med plassering av AF sensorer er bare 1 mulig kilde. Finnes sikker mange andre også.

 

Men la meg føye til at jeg ikke er ekspert. Jeeg er bare en tulling som har gjort meg op noen inntrykk av den informasjonen jeg har tilgjengelig. Så ta det jeg sier med store klyper salt.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Fordelen med den metoden du har brukt er at den er rask og effektiv til å avsløre grove feil. Og det kan vi nok konstatere at du ikke har. Testbildene dine tyder ikke på dramatiske feil. Ulemepen er at den har en alvorlig feilkilde. Nemlig at du ikke kan vite med 100% sikkerhet hvor AF sensoren sitter. Spotfocus som du kaller det er sjelden nøyaktig sentrert i billedflaten. Så det at din test indikerer en tendens til bakfokus kan skyldes at sensoren sitter en anelse over sentrum.

Og en anelse feilsentrert AF-sensor regnes ikke som AF feil. Er du med?

Det er riktig som du sier, at AF-sensoren gjerne er mye større enn det ser ut som i søkeren, og at den kan være en anelse feilsentrert (det er et slingringsmonn produsenten anser som akseptabelt), og det som er svært, svært viktig når man bruker disse skråtestene, er at man passer på at det ikke finnes noe annet enn målet for sensoren å låse på - det er grunnen til at jeg foretrekker det nederste målet i min forrige post - der finnes det ikke noe annet for en sensor, som er litt feilsentrert i vertikalen, å låse på, og horsisontalt er målet stort og fint.

 

Jeg stiller meg imidlertid tvilende til om den bakfokusen vi ser her stammer fra feilsentrert AF-sensor - hva skulle den ha låst på her? Det ideelle fokuspunktet ligger midt i et hvitt ingenting, hvor jeg tviler på at AF ville klart å låse (dog verdt å teste). Man må selvsagt også forsikre seg om at man ikke er innenfor objektivets nærgrense. :roll:

Lenke til kommentar
...

Jeg stiller meg imidlertid tvilende til om den bakfokusen vi ser her stammer fra feilsentrert AF-sensor - hva skulle den ha låst på her?

...

Godt spørsmål :) Jeg vet ærlig talt ikke.

 

Jeg har opplevd en tråd på pixel peepernes høyborg, DPReview. Der var det en fyr som viste et lignende resultat som her, med samme type oppsett. Alle var enige, "huff og huff, helt uakseptabelt, send kamera inn" osv. Så gikk det et par dager. Og gjett hva som skjedde...

Ganske riktig. Fyren forsøkte å dublisere testen, og da fungerte alt som det skulle. Ingen hadde en fornuftig forklaring på hva sensoren hadde låst på. Heller ikke hvorfor. Så enten holdt fyren oss for narr, eller så var det en utenforliggende faktor som påvirket resultatet.

 

Så jeg tar ingen ting for gitt når det gjelder det her.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt hva du mener, Tim. Man kan ikke trekke konklusjoner ut i fra én test. Da jeg i sin tid testet D70'en min brukte jeg 4 objektiver og testet zoomene ved ekstrembrennviddene og midt på, og tok 4 bilder for hvert - to fokusert fra fokusringen satt ved nærgrense og to fra uendelig. Det ble en hel haug med bilder, som alle var entydige på frontfokus.

 

Da hadde jeg hatt kameraet i over ett år uten å merke det - først da jeg fikk et f/1.4-objektiv på det ble det merkbart. :) Etter kalibrering hos Interfoto, sitter fokus som et skudd hver gang, også ved f/1.4 i dårlig lys.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...