Gå til innhold

Sverige innfører skolepenger på høyere utdanning for utenlandske studenter!


Anbefalte innlegg

Innfører skolepenger i Sverige

 

Norge vil være det eneste skandinaviske landet der høyere utdanning fortsatt er gratis for alle når Sverige sannsynligvis innfører skolepenger i 2011.

 

(...)I neste års budsjettforslag fra den borgerlige koalisjonsregjeringen i Sverige blir det foreslått å innføre en studieavgift for alle studenter fra land utenfor EU/EØS. Avgiftene skal dekke studiene i sin helhet, og det blir opp til lærestedene å fastsette en konkret pris. Erfaringene fra Danmark, som innførte en tilsvarende ordning i 2006, har gitt studieavgifter på over 100 000 norske kroner.(...)

 

Kvalitetshopp er «skitsnack»

 

- Ressursene til svensk høyere utdanning tømmes ut ved at vi spanderer utdanningen på utenlandsstudentene, sier talsperson Eva-Marie Byberg i det svenske utdanningsdepartementet.

 

- De 420 millionene vi sparer på dette her skal bli i utdanningssektoren. Målet er at svenske læresteder skal trekke studenter med sin kvalitet, ikke fordi utdanningen er gratis.

 

Moberg kaller påstanden om at avgiftene skal bedre kvaliteten på lærestedene for «skitsnack».

 

- Regjeringen har ikke lovet at pengene de sparer på avgiften vil komme universitetene til gode. Universitetene vil trolig tape studenter. Dermed vil de mangle avgiftsinntekter for å demme opp for kuttet i bevilgninger. I tillegg er det flere masterstudier, særlig i tekniske fag, som vi vet er truet fordi de nesten utelukkende studeres av utenlandsstudenter. Forsvinner disse, vil mangfoldet i utdanningssystemet trues. Alt i alt vil dette innebære en kvalitetsbrist

På tide å si stopp for "gratispassasjerer" fra den 3. verden, eller er internasjonalisering en berikelse for alle parter?

 

Er dette noe Norge også burde vurdere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uenig.

Om du klarer å konkurrere deg inn på et norsk universitet så skal du kunne delta i studiene på nøyaktig de samme villkårene som enhver annen student uavhengig av hvor du kommer fra.

Systemet bør betale for x antall plasser på et universitet, ikke den enkelte student. Jeg er dog åpen for å konkurranseutsette studieplassene slik at det ikke automatisk er åpent for hvem som helst å studere hva de vil, når de vil på statens regning. I tillegg er det rimelig å være proteksjonistisk så man kun gjør en mindre prosentandel plasser åpne for utenlandske studenter.

Lenke til kommentar

Er nok egentlig litt usikker her.

 

I utganspunktet så kan dette være ein god ide om dei innsparte pengane fortsatt blir brukt til utdanning av landets eiga befolkning, eventuellt på folk som har tenkt å etablere seg i landet.

 

Akkurat kva slags land studenten kjem ifra er ikkje så viktig om studenten har tenkt å bruke utdanninga si og jobbe i landet der han/ho har fått gratis opplæring.

Om det er slik at utanlandske studentar reiser til sverige for å studere gratis og deretter returnerer til heimlandet sitt for å konkurrere om jobbar der så er det nok litt betenkelig. Ikkje berre fordi at sverige då sender mykje penger og ressursar ut av landet men også fordi at dei utanlandske studentane som kjem heim til heimlandet sitt då konkurrerer mot folk som har tatt opp store lån for å ta den samme utdanninga i heimlandet.

Dei som då har fått gratis utdanning og ikkje treng så mykje pengar kan då presse lønningane ned slik at det blir ulønnsomt for andre å studere i heimlandet sidan det kostar meir å utdanne seg en dei får i lønn med den utdanninga.

 

Eg kunne tenkt meg å sjå litt meir tallverdiar på dette før eg bestemmer meg, er desse 420 millionane kun ein vei? Får svenske studentar gratis/subsidierte utdanningar frå andre land slik at prisen totalt sett utliknar seg?

Er det mange av desse utanlands studentane som også søker seg jobb i sverige etter endt utdanning?

 

Ei løysning med gratis utdanning i bytte mot 5 år i det svenske arbeidsmarkedet kan kanskje være ei fullgod løysning til dette forslaget?

Lenke til kommentar
Uenig.

Om du klarer å konkurrere deg inn på et norsk universitet så skal du kunne delta i studiene på nøyaktig de samme villkårene som enhver annen student uavhengig av hvor du kommer fra.

 

Så klart, men hvor mange søker egentlig seg til Norge på grunnlag av kvaliteten på universitetene? Universitet i England (bare et eksempel) har vel mye mer appell?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Uenig.

Om du klarer å konkurrere deg inn på et norsk universitet så skal du kunne delta i studiene på nøyaktig de samme villkårene som enhver annen student uavhengig av hvor du kommer fra.

 

Så klart, men hvor mange søker egentlig seg til Norge på grunnlag av kvaliteten på universitetene? Universitet i England (bare et eksempel) har vel mye mer appell?

 

De færreste. De aller fleste universiteter hvor som helst i verden vil ha mer apell til en som ønsker å lære enn det norske skolevesen. Men har det egentlig noen betydning for den politikk som føres?

Lenke til kommentar
Uenig.

Om du klarer å konkurrere deg inn på et norsk universitet så skal du kunne delta i studiene på nøyaktig de samme villkårene som enhver annen student uavhengig av hvor du kommer fra.

 

Så klart, men hvor mange søker egentlig seg til Norge på grunnlag av kvaliteten på universitetene? Universitet i England (bare et eksempel) har vel mye mer appell?

 

De færreste. De aller fleste universiteter hvor som helst i verden vil ha mer apell til en som ønsker å lære enn det norske skolevesen. Men har det egentlig noen betydning for den politikk som føres?

 

Er vel ganske kjent at det største fokuset for regjeringen i Norge er at alt skal være gratis. Glemmer nesten at man skal lære skikkelig der. Jeg har ingen problemer med å betale for å gå på et universitet om jeg vet 100% at opplæringen har særdeles god kvalitet. Man får jo inntrykket av at de fleste politikere prøver å gjøre det enda enklere på skolen for elevene, mens i sannheten er det god solid og hard jobbing som gir gode resultater. Dette er noe jeg personlig har brent meg på og angrer veldig fælt på.

 

En ren Høyre-regjering ville gjort godt for Norge.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Uenig.

Om du klarer å konkurrere deg inn på et norsk universitet så skal du kunne delta i studiene på nøyaktig de samme villkårene som enhver annen student uavhengig av hvor du kommer fra.

 

Så klart, men hvor mange søker egentlig seg til Norge på grunnlag av kvaliteten på universitetene? Universitet i England (bare et eksempel) har vel mye mer appell?

 

De færreste. De aller fleste universiteter hvor som helst i verden vil ha mer apell til en som ønsker å lære enn det norske skolevesen. Men har det egentlig noen betydning for den politikk som føres?

 

Er vel ganske kjent at det største fokuset for regjeringen i Norge er at alt skal være gratis. Glemmer nesten at man skal lære skikkelig der. Jeg har ingen problemer med å betale for å gå på et universitet om jeg vet 100% at opplæringen har særdeles god kvalitet. Man får jo inntrykket av at de fleste politikere prøver å gjøre det enda enklere på skolen for elevene, mens i sannheten er det god solid og hard jobbing som gir gode resultater. Dette er noe jeg personlig har brent meg på og angrer veldig fælt på.

 

En ren Høyre-regjering ville gjort godt for Norge.

 

Gratis? Hvor i alle dager har du det fra at du kan få noe som helst her i verden gratis? ALLE tjenester du får av det offentlige er kjøpt og betalt av deg og meg. Det finnes ikke noe som er gratis!

 

Du har forøvrig full mulighet til å gå på de beste universiteter i verden, til og med delvis finansiert over skatteseddelen om du klarer å konkurrere deg inn der. Systemet er bra, men koster for mye. En av grunnene til dette er at mange studenter oppfatter det offentlige som et overflødighetshorn som finansierer hva de måtte ønske av ville og tidkrevende studier. Det er slike innstramminger som evt. trengs. En karriereplan der man bestemmer seg for et løpog fullfører på normert tid.

 

Angre på dårlig innsats har jeg gjort noen ganger selv. Det fører dog ikke til noe. Man lærer og gjør det bedre neste gang.

 

Partipolitikk tar jeg ikke stilling til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...