Gå til innhold

Trene og leve sunt


Anbefalte innlegg

]Faen så opptatt du er om ting er sunt eller ikke da. Sjekk hva'n inneholder. SIMPLE AS THAT.

 

Meget klar over det, ja. Men jeg er så usikker på HVA som gjør produktet til sunt, eller ikke sunt! 15g fett i et pålegg, er det sunt eller ikke? Det er DET jeg ikke har peiling på f.eks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...jeg har lyst til å fokusere mest på bryst der jeg er svakest, men generelt all-over.

 

Og hva burde jeg spise? Jeg føler meg så trøtt og sliten hele tiden(ser sånn ut og) og tror dette kommer av dårlig kosthold.

Fokusér på hele kroppen. Om du trener hele kroppen vil dette få positiv effekt på brystet ditt pga høyere hormon-nivåer.

 

Om du føler deg generelt trøtt osv kan det være flere grunner til dette. Blir du trøtt etter å ha spist mye karbohydrat? (snop, spaghetti, poteter, alt som er søtt) Da kan det være du har lav insulinfølsomhet, og du bør spise så lite karbohydrat som mulig, mindre enn 100g hver dag. Om du blir full av energi osv etter å ha spist de nevnte matvarene er det motsatt, og du bør spise mer enn 100g karbohydrat hver dag.

 

Ellers hjelper søvn og regelmessige måltider veldig veldig på opplagtheten. Begynn å jogg litt.

 

 

Du spiser godteri eller is til lunsj hver dag? Da trener du ganske mye da, siden du ikke går opp i vekt av det?

 

...

1 is ca 400kcal

...

Godteri er én ting, men is? I en slik vanlig pinne-is med vaniljesmak man kan kjøpe i 10-pakning osv er det ca. 12g karbohydrat eller noe slikt om jeg husker korrekt, resten er vann og også protein, men det er veeeldig lite. Og en sånn is veier jo ikke særlig mye heller, sikkert mindre enn 100g. La oss si at en slik is veier 100g da, så vil det gi hele 50 kalorier! Som må sies å være ganske lite, og langt i fra dine estimerte 400kcal.

 

 

Meget klar over det, ja. Men jeg er så usikker på HVA som gjør produktet til sunt, eller ikke sunt! 15g fett i et pålegg, er det sunt eller ikke? Det er DET jeg ikke har peiling på f.eks.
Fett er ikke usunt. Men mettet fett er usunt, selv om man helst skal ha litt mettet fett, jeg tror det er slik at ca. 30% av fettet man spiser helst bør være mettet. Det har noe med hormon-produksjon å gjøre om jeg husker korrekt. I et pålegg, da spesielt et kjøttpålegg som da kommer fra et dyr, vil alt fettet være mettet. 15g fett per 100g i et pålegg er derfor ikke kjempepositivt. Derimot, i f.eks. makrell i tomat vil fettet være umettet, og jo flere gram fett jo bedre. Her vil du også få essensielt fett (fett som kroppen ikke kan lage selv) som omega-3 og omega-6 fettsyrer.

 

Generelt, styr unda prosessert mat, mettet fett, og mat med mye laktose (jeg vet ikke om det egentlig har noe å si for dem som ikke har intoleranse mot det). Om det fins mat som faktisk har kolesterol i seg vet jeg ikke, men om det gjør så styr unda disse matvarene. Ellers kan jeg nevne at en av grunnene til at mettet fett er farlig, er pga fett blant annet fraktes gjennom blodet av kolesterol, og mettet fett trenger mer kolesterol enn umettet fett for å fraktes. Derfor kan det skape forkalkninger/blokkeringer osv.

Lenke til kommentar

Du har innført null-godteri policy? Du har gått fra godteri til lunsj hver dag til ingen godteri? Det er ikke bra, og du kommer garantert til å sprekke. Som det virker som du allerede har bestemt deg for, se "neste gang jeg sprekker". Dette er mitt forslag til deg: Ikke spis godteri til frokost. Isteden, snakk med foreldrene dine og prøv å innfør dessert etter middag, fruktsalat f.eks. Dette er fruktose, det er søtt, og det vil fjerne "sykkersyken" din (ikke diabetes).

 

I tillegg skal du én dag i uken få lov å spise akkurat hva du vil. Hva du vil. Foreslår å velge fredag eller lørdag, ettersom dette for meg i alle fall er en slags kosedag hvor man gjerne setter seg ned foran tv'en med en pose chips f.eks. Dette vil ha positiv effekt på psyken (som er meget viktig) og faktisk også musklene. Jeg kan ikke legge frem dokumentasjon på dette på stående fot.

 

Du prøver å jogge 3000 meter i uken totalt? Eller at du én gang i uken skal løpe 3000m? Hva vil du oppnå egentlig? Står sikkert i tråden et sted, men jeg gidder ikke lete. Vil du ha muskler, kondisjon, slanke deg... ?

Lenke til kommentar

Du vil se sunnere ut? :p

 

Om du vil være sunnere foreslår jeg at du fikser kostholdet ditt, prøver å følge min "snopeplan", prøver å spise et par måltider for dagen, legge deg tidlig nok og stå opp til faste tidspunkter, gjerne også i helgene. Få nok søvn. Og spis god og sunn mat, brød, kjøtt, fisk, fugl, egg, frukt, grønnsaker. Og beveg deg. Det er jo egentlig ikke kjempevits i å løpe 3000-meter én gang i uken om du sitter inne på pc'en resten av uken. Prøv å få en generelt sunnere livsstil. Gå til skole/jobb istedenfor buss. Og del opp den løpingen din. Jogg 2-3 ganger i uken med en dag i mellom. Ikke på asfalt eller nedoverbakke/flat bakke, helst oppoverbakker og i terreng. Skaff deg gode sko. Drikk mye vann, ta tran :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...