Gå til innhold

SATA RAID5, med RAID1 system.


Anbefalte innlegg

Jeg har en filserver, som nå kjører med 4 disker i software raid5 med i os Openfiler. Systemet kjører med 2 andre disker i raid1. Altså, totalt 6 disker.

 

Nå har det seg slik at jeg har lyst til å utvide/oppgradere til HW raid, og trenger en kontroller for dette.

Jeg har et http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=35171...led#ProductTabs

 

Så, hvilken kontroller anbefaler dere? Helst med plass til 8 disker, ikke noe mindre hvertfall. Det må være støtte for å kjøre 2 array, et i raid1 og et i raid5. Evt, andre løsninger?

 

Jeg ser på kontroller kort som støtter linux fullt ut, og det gjør ingenting om det støtter Openfiler. Siden det er det jeg bruker i lab nå. Har planer om å gå tilbake til Ubuntu og manuelt oppsett, hvis ikke Openfiler gjør susen etter oppgraderingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er svært begrenset i gode kontrollerutvalg hos deg om du vil ha ekte hardware RAID.

Du ville minst ha hatt noen flere PCI-E porter enn det du har nå, grunnen er at de fleste RAID kontrollere du får for PCI-E 1x og vanlig PCI er trege fakeRAID kontrollere, ok til software RAID om det er PCI-E 1x men horribelt om det er vanlig standard PCI...

Lenke til kommentar
Du er svært begrenset i gode kontrollerutvalg hos deg om du vil ha ekte hardware RAID.

Du ville minst ha hatt noen flere PCI-E porter enn det du har nå, grunnen er at de fleste RAID kontrollere du får for PCI-E 1x og vanlig PCI er trege fakeRAID kontrollere, ok til software RAID om det er PCI-E 1x men horribelt om det er vanlig standard PCI...

 

Den PCI-E 16x som er der er bare for skjermkort den da?

Lenke til kommentar
Nei, men jeg antar du bruker den for ett skjermkort? Kan også enkelte ganger være problematisk med P4x serien og annet enn skjermkort i portene tilkoblet til nordbrua, i teorien skal det funke men ikke alltid det gjør det i praksis.

 

Jeg bruker PCI skjermkort på den :) Billigest mulig vettu.. Men da får jeg gå for et nytt HK, så det var en annen tråd her inne der noen snakket varmt http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=17807.

 

Men jeg trenger jo ikke PCI-X og slikt... Så jeg vet ikke om 2000kr er verdt det der..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Sorry.. Må ta opp denne tråden igjen..

Her ikke blitt helt fornøyd med resultatet etter mitt innkjøp av filserver...

 

Har ikke kjøpt meg noe nytt kontroller kort i noe form. Kjører enda diskene med onboard kontrolleren.

 

Jeg har en PCI-e x16 port som er der tilovers. Skulle hatt et SATA kontroller kort som har BIOS slik at jeg kan få satt opp RAID uten å gjøre det i linux/windows. Det er så trist om systemdisken tryner :)

 

Slik jeg har det nå er at jeg har 2 disker på 80GB som kjører RAID1, og 4 disker på 1TB som kjører RAID5. Det er totalt 6 disker.

 

Hvis jeg får tak i en kontroller med BIOS som jeg kan gå inn på før OS og si at disk 0 og 1 er raid1, og disk 2,3,4 og 5 er raid5. Det er det jeg ønsker. Så når jeg booter feks Windows/linux på den maskinen så ser windows/linux bare 2 disker, en på ~80GB og en på ~3 TB.

 

Vet dere om en slik løsning? Hadde ikke gjort noe om den støtter utvidelse av raid(5).

 

*Nå rotet jeg fælt i denne posten.. Men håper dere forstår* :)

 

EDIT:

 

http://www.provantage.com/adaptec-2258400-r~7ADSS00K.htm

Fant dette kortet..

Endret av Missy TommeN
Lenke til kommentar

Ikke kjøpe Adaptec 5xxxx serien. Da må du kjøpe enterprise hdd disker er ca dobbel så dyr så venlige disker. Velig mange så har problem at disker droper ut av raid. Du kan få det til funke med vanlige disker.

 

Areca ARC-1231ML, Areca ARC-1261ML eller Areca ARC-1280ML. Disser er kun SATA . Når har sas på kontrolern blir den mye mere kresen på disker du kjøper.

 

 

Adaptec 5xxxx eller Areca 1680-xx bruker sammme 1.2GHz Dual Core RAID on Chip (ROC). Men om skall bruke vanlig disker så kan ende med hodepine. Men disse kontroler er raske. om ikke skall kjøpe enterprise. kjøpe heller Areca ARC-1231ML. Areca ARC-1231ML kommer med rette kabler fra MiniSAS til Sata. Adaptec 5xxxx kommer med MiniSAS til MiniSAS så du må bruke ca 1000kr til på kabler.

 

Heller ikke kjøpe Adaptec 3xxxx serien. Areca er mye raske rebuild raid en Adaptec 3xxxx.

 

 

Om hw raid dør må du kjøpe ny kontroler av samma serie og bytte den ut. skall data din være fin. Men husk RAID er ikke backup.

 

 

Jeg har 3x hardware kontrolere:

Areca ARC-1231ML Cache 2GB

Areca ARC-1680-16 Cache 2GB

Perc 5i 256MB

Lenke til kommentar
Spørsmål: hvordan får du tilbae dataene fra diskene dine hvis hovedkortet (eller raid kontrollerkortet) ryker? Har du et kort i reserve?

 

Må kjøpe nytt kort da vettu :-)

 

Ikke kjøpe Adaptec 5xxxx serien. Da må du kjøpe enterprise hdd disker er ca dobbel så dyr så venlige disker. Velig mange så har problem at disker droper ut av raid. Du kan få det til funke med vanlige disker.

 

Areca ARC-1231ML, Areca ARC-1261ML eller Areca ARC-1280ML. Disser er kun SATA . Når har sas på kontrolern blir den mye mere kresen på disker du kjøper.

 

 

Adaptec 5xxxx eller Areca 1680-xx bruker sammme 1.2GHz Dual Core RAID on Chip (ROC). Men om skall bruke vanlig disker så kan ende med hodepine. Men disse kontroler er raske. om ikke skall kjøpe enterprise. kjøpe heller Areca ARC-1231ML. Areca ARC-1231ML kommer med rette kabler fra MiniSAS til Sata. Adaptec 5xxxx kommer med MiniSAS til MiniSAS så du må bruke ca 1000kr til på kabler.

 

Heller ikke kjøpe Adaptec 3xxxx serien. Areca er mye raske rebuild raid en Adaptec 3xxxx.

 

 

Om hw raid dør må du kjøpe ny kontroler av samma serie og bytte den ut. skall data din være fin. Men husk RAID er ikke backup.

 

 

Jeg har 3x hardware kontrolere:

Areca ARC-1231ML Cache 2GB

Areca ARC-1680-16 Cache 2GB

Perc 5i 256MB

 

Hvor får jeg kjøpt Areca kontrollerene da? Tenkte på Adaptec kontroller kortene da desse var ganske bra i forhold til prisen?

Lenke til kommentar

Hjelper ikke hvor bra prisen er om disken detter ut raidet og du mister data din. Dette gjelder vanlige sata disker. IKKE disker så er laget for raid.

 

Disker så er lager for raid koster over 1100kr 1TB. Areca ARC-1231ML ligger på 650$ ny.

 

Western Digital hadde TLER (Time-Limited Error Recovery) all disken før, men alle disker etter 30 sep 09 har ikke det.

 

Så nå du kjøpe disker med RE2, RE3 , og RE4

 

Samsung og Hitachi bruker Command Completion Time Limit (CCTL)

Seagate bruker Error Recovery Control (ERC)

 

Jeg trolig må kjøpe RE disker når jeg skall utvide raitdet mitt. Jeg kjøpe WD black disker så har TLER, men nye disker har ikke dette.

 

 

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=...;highlight=TLER

Lenke til kommentar

Jeg kan jo fortelle at Adaptec 3 serie er et særdeles godt valg sammen med Areca. Adaptec 3 serie har god kompatibilitet til harddisker. Det synes iallefall jeg. 3 serien til Adaptec er også viste seg mye mere stabil enn 5 serien til adaptec. Dette fordi 5 serien til adaptec har problemer med varme og inkompatibilitet med mange harddisker, og problemer med firmware. Firmwareproblemene kan være fikset nå, men sier det alikevel.

 

Areca SATA serien er en sikker vinner. Jeg har selv Areca 1680ix serie, og det fungerer godt for meg med Samsung f1 disker og de fleste ssd og sasdisker.

 

Jeg kjører samsung f1 disker da disse fungerer på alle kontrollerne mine. Areca 1680ix, Adaptec 31205 + 31605, Rocetraid 2300, LSI 3000 series.

 

Jeg skal teste noen samsung f3 disker etter nyttår for å se om de fungerer like bra som f1 serien.

 

Ellers så kan man som regel ikkje gå feil med å kjøpe harddisker som er ment for raid. Noe som sier seg selv egentlig med kompatibilitet og stabilitet. Dog det finnes alltid unntak :p

 

Edit: At adaptec 3 serie tar lengre tid enn Areca 12xx og 1680ix serien og Adaptec 5 serien synes jeg er et dårlig argument for å fraråde å kjøpe det. Heldigvis så rebuilder man ikkje ofte, og hvis man rebuilder i bakgrunnen så kan man jo bruke arrayet imens med dårligere ytelse til det er ferdig bygd.

 

Edit 2: Skal man ha en kontroller som støtter de fleste OS, så er også adaptec en sikker vinner. Det er også Areca, dog areca er litt dyrere.

 

Edit 3: Det er native støtte for Adaptec 3 serie i Vista/server 2008 og windows 7 server 2008r2. Samme med ubuntu. Det er det ikkje med Areca. Da må man loade driver om man skal ha legge inn OS på Arrayet. Dog det er jo ikkje vanskelig å ha driver til Areca på en minnepenn eller en cd/dvd da :p Ville bare nevne det.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Hvor får jeg kjøpt Areca da?

 

Hvilken model anbefaler dere hvis jeg skal ha 8+ disker, minst 2 raid (1 og 5).

Kunne tenkt meg 12+ disker egentlig. For meg er det likegyldig om det er Areca eller Adaptec, for om jeg må loade drivere i ubuntu eller ikke er ikke noe stress. Det er en engangsjobb uansett :)

 

Nextron.no :)

 

Areca 1231ml er12 porter mener jeg på :)

 

Kan lønne seg å ringe dem for en prat og si at du skal kjøpe som privatperson. Da kan man kanskje få ting litt billigere. De selger mest til bedrifter. Derfor er alt uten moms på nettsiden deres :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Hvor får jeg kjøpt Areca da?

 

Hvilken model anbefaler dere hvis jeg skal ha 8+ disker, minst 2 raid (1 og 5).

Kunne tenkt meg 12+ disker egentlig. For meg er det likegyldig om det er Areca eller Adaptec, for om jeg må loade drivere i ubuntu eller ikke er ikke noe stress. Det er en engangsjobb uansett :)

 

Nextron.no :)

 

Areca 1231ml er12 porter mener jeg på :)

 

Kan lønne seg å ringe dem for en prat og si at du skal kjøpe som privatperson. Da kan man kanskje få ting litt billigere. De selger mest til bedrifter. Derfor er alt uten moms på nettsiden deres :)

 

Jeg har sjekket der inne... for å si det slik, hårreisende priser :) Tror jeg bestiller fra utlandet heller. Halve prisen av 1261ML :) det er uten moms og frakt, men det er det jo på nextron også :)

Lenke til kommentar

http://cgi.ebay.com/Areca-ARC-1261ML-SATA2...=item4a9d186a4d

 

http://cgi.ebay.com/Areca-ARC-1231ML-PCI-E...=item4a9d3e7e93

 

Han sender til norge. Om spør han, jeg har kjøpt både HK og HW raid av han.

 

Adaptec 31205 + 31605 kommer vel med miniSAS til MiniSAS kabler, Men Areca 1261/1231 kommer med MiniSAS til SATA kabler, sparer for 1000kr der.

 

Areca kommer med ram slot, sette in opp til 4GB Cache. Ingen andre kontrolere så kan.

 

 

Men jeg bruker ebay alt for mye! Så enkel, Fikk min Intel dual nic for 600kr, Komplett koster den 2200kr. Fått 70% av 2Gbit til nå :D

Lenke til kommentar
http://cgi.ebay.com/Areca-ARC-1261ML-SATA2...=item4a9d186a4d

 

http://cgi.ebay.com/Areca-ARC-1231ML-PCI-E...=item4a9d3e7e93

 

Han sender til norge. Om spør han, jeg har kjøpt både HK og HW raid av han.

 

Adaptec 31205 + 31605 kommer vel med miniSAS til MiniSAS kabler, Men Areca 1261/1231 kommer med MiniSAS til SATA kabler, sparer for 1000kr der.

 

Areca kommer med ram slot, sette in opp til 4GB Cache. Ingen andre kontrolere så kan.

 

 

Men jeg bruker ebay alt for mye! Så enkel, Fikk min Intel dual nic for 600kr, Komplett koster den 2200kr. Fått 70% av 2Gbit til nå :D

 

Minisas til sas kan brukes på satadisker. Det gjør jeg :)

 

Minisas til sata kan ikkje brukes på sas disker

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er nye deler mest sannsynlig bestilt også...

Jeg kjørte inn Windows 2008 R2, og bestemte meg for Hyper-V.

 

Seff hadde ikke CPUen min VT. Så da ble de ny CPU.

 

INTEL QUAD CORE X3450. 2,66ghz

 

Med det samme tenkte jeg at da blir jo HK flaskehals, så jeg kjøpte

 

INTEL Server Board S3420GPLX.

Det var med intel RAID kontroller og intel dual nettverkskort.

 

Så tenkte jeg at siden jeg har en Windows Server 2008 R2 lisens liggende, så kunne jeg kjøre det pluss Hyper-V.

8Gb minne bør holde til denne konfigurasjonen i første omgang, skal oppgraderes til 16GB seinere.

 

KINGSTON DDR3 4GB 1333MHZ ECC CL9 DIMM W/PAR DR KIT OF 2 W/ THERMSENS

 

Siden jeg skal prøve meg på Win2008 R2 og Hyper-V, så kjøpte jeg intel cpu med VT-x. Og klinte til med server hovedkort i samme slengen. Her kan jeg kjøpe med et I/O extension module, slik at jeg kan sette i 4 SAS/SATA disker til seinere om jeg trenger det. Da har jeg plass til 10 disker totalt. Noe mindre en jeg hadde tenkt meg i begynnelsen, men det er jo uten RAID kontrolleren i tillegg.

 

Seinere blir det kjøpt inn nytt rack monterbart kabinett med plass til 20 disker.

 

 

 

EDIT2: Fjernet noe info. Endret HW.

Endret av Missy TommeN
Lenke til kommentar
Nå er nye deler mest sannsynlig bestilt også...

Jeg kjørte inn Windows 2008 R2, og bestemte meg for Hyper-V.

 

Seff hadde ikke CPUen min VT. Så da ble de ny CPU.

 

INTEL QUAD CORE X3450. 2,66ghz

 

Med det samme tenkte jeg at da blir jo HK flaskehals, så jeg kjøpte

 

INTEL Server Board S3420GPLX.

Det var med intel RAID kontroller og intel dual nettverkskort.

 

Så tenkte jeg at siden jeg har en Windows Server 2008 R2 lisens liggende, så kunne jeg kjøre det pluss Hyper-V.

8Gb minne bør holde til denne konfigurasjonen i første omgang, skal oppgraderes til 16GB seinere.

 

KINGSTON DDR3 4GB 1333MHZ ECC CL9 DIMM W/PAR DR KIT OF 2 W/ THERMSENS

 

Siden jeg skal prøve meg på Win2008 R2 og Hyper-V, så kjøpte jeg intel cpu med VT-x. Og klinte til med server hovedkort i samme slengen. Her kan jeg kjøpe med et I/O extension module, slik at jeg kan sette i 4 SAS/SATA disker til seinere om jeg trenger det. Da har jeg plass til 10 disker totalt. Noe mindre en jeg hadde tenkt meg i begynnelsen, men det er jo uten RAID kontrolleren i tillegg.

 

Seinere blir det kjøpt inn nytt rack monterbart kabinett med plass til 20 disker.

 

 

 

EDIT2: Fjernet noe info. Endret HW.

 

Hva slags oppgaver skal serveren utføre? Bare filserver eller :p

 

Selv kjører jeg en del CS servere, VT server, filserver og noe IRC bot på samme boxen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...