Gå til innhold

Oktoberfest 2009, -Teddy-, Nikon Lens Series E: 35mm f/2.5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Riktig, jordkloden snurret mens jeg stod stille! Relativt til den riktignok ^^

 

Panorerte fra bilen på et motiv omtrent fem meter unna i 100 km/t, med lukkertider rundt 1/50 s. Til dels vanskelig å bestemme akkurat hvilken del av bildet som skal bli skarpt.

 

Hm ... Ble et flott bilde ut av det - synes fokusen traff bra - og komposisjonen - det kan ikke ha vært lett i 100 km/t ... Håper det ikke var du som kjørte :D

 

edit:Leif

Endret av Albix
Lenke til kommentar

Alibix: Nei, var ikke jeg som kjørte, kjører ikke bil pga svimmelhet / "ustabilt nervesystem" fra hjernerystelsen i sommer ;)

 

arnold_layne: Takk, var det jeg også tenkte... Har nå begynt å bruke AE-L knappen på baksiden av kameraet, blir innimellom gal av den konservative lysmålingen til D300'n. Med en gang det er et lite utbrent høylys så kjører den ned eksponeringen noe helt hinsides. AE-L er en kjekk sak jeg ikke har brukt så mye før, men virkelig har blitt forelsket i nå.

Lenke til kommentar
Har nå begynt å bruke AE-L knappen på baksiden av kameraet, blir innimellom gal av den konservative lysmålingen til D300'n. Med en gang det er et lite utbrent høylys så kjører den ned eksponeringen noe helt hinsides. AE-L er en kjekk sak jeg ikke har brukt så mye før, men virkelig har blitt forelsket i nå.

Da lærte jeg pokkern meg noe i dag også - har tydeligvis ikke lest manualen godt nok for har tilnå kun bruk AE-L/AF-L-knappen til å låse fokus ved rekomponering siden jeg er for lat til å skru bryteren til noe annet enn kontinuerlig AF. Snedig!

 

Får forøvrig sterke flashbacks av 24.oktober, har selv tilbragt et ukjent antall timer i liknende utøvelse med GPL, LFS, GTR og rFactor.

Lenke til kommentar

Er egentlig bare dritsur på Lightroom nå. Et bilde jeg egentlig ikke hadde tenkt til å arbeide så mye med, men Lightroom kan tydeligvis ikke fordra filer av en viss størrelse. Har hatt problemer med at LR låser seg når det bikker 1,2GB minneforbruk før også, men med en gang jeg åpner panoramabilder mitt så er det over 1GB, og etter litt bruk av adjustment-brushen så låser det seg. Utrolig irriterende, jeg har ledig RAM også, men LR vil visst ikke bruke den. Bildene ble tatt håndholdt, tok meg ikke tid til å sette alt i manuelt og gjøre det skikkelig, og dermed ser man også til en viss grad skillene mellom bildene... Nå gidder jeg ikke gjøre meg ferdig heller siden LR låser seg i ett sett, får ikke engang skrudd av adjustment-brushen slik at jeg kan gjøre det skikkelig i PS uten at det låser seg. Fin halo over trærne, nedtoningen av skyene blør inn i bakken og motivet var egentlig ikke så fantastisk i utgangspunktet. Dette skulle være en halvtimesgreie som jeg har endt med å bruke to fotodager på i frustrasjon. Dessverre fungerer det ikke når programmene er skrevet av bakbundne aper i et prøveprosjekt der de skal programmere med nesa på et dvorak-tastatur i blinde.

 

Bæsj!

 

(Følte meg veldig fjortiss nå, men det hjalp på sinnet)

 

Onsdag 28. oktober: fubar cornfield

 

post-50769-1256931813_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Twisted Blur så veldig ut som et Lensbaby-bilde ja ... (Lensbaby kan forøvrig anbefales varmt :))

 

Liker panoramabildet! Tøffe farger... Jeg tror jeg ville likt det *enda* litt bedre med mindre vignett, synes det avgrenser og svekker den fete "uendelig åker-hav" følelsen jeg ellers får av motivet.

Lenke til kommentar

Haha, takk for kommentarer! Koselig å høre at noen likte det, men jeg kan ikke se på det uten å irritere meg over alt jeg ville gjort annerledes, men som maskinen ikke tillater meg uten å begynne helt fra scratch :p

 

Torsdag 29. oktober: Gidder ikke...

Har ikke hatt ork til å ta noe skikkeig bilde i dag, nødfoto av verste sort / hvitt.

 

post-50769-1256990115_thumb.jpg

 

Fredag 30. oktober: Yello!

 

Fant nettopp ut at de har sluppet ny plate for en stund siden, Yello Touch! Me like.

http://open.spotify.com/album/5AyRnijylUVJ88KUnsaaQj

 

post-50769-1256990154_thumb.jpg

 

EDIT: Ikke engang forumet er på min side, måtte finne attachment-ID manuelt fra en url under "administrere dine vedlegg" på kontrollpanelet og lage egen vedleggslink fordi den grønne plussknappen på administrere vedlegg i forumposten ikke fungerer. Sukk, føler ikke at jeg har noen gode data-dager om dagen...

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Du vet det er Yello når vokalen dundrer ut gjennom basskassa!

 

Prøver forgjeves å ta et halloweenbilde av kids på døra, men dårlig lys, manuellfokus og mangel på blitz gjør situasjonen heller tråkig. Kjører popupflash med hjemmesnurret handlepose som diffusor. Vanskelig å se hva som er i fokus i mørket, har misset ett bra bilde på det iallfall :hm:

Lenke til kommentar

Klart det k.n.b! :)

 

Meldte meg på som "Pingle Indeed", men har visst gjennomført på bortimot Hardcore. Syndet såvidt på dette med å ta bilder i andre sammenhenger; har tatt noen bilder på grunn av skolearbeid, men 35mm'ern har sitti på huset hele måneden. Har lært en hel del og testet en del teknikker jeg har hatt lyst til å prøve. Dessuten har jeg fått smaken på gatefotografering! Elsker alle menneskene man møter. Manuell fokus har vært utrolig vanskelig å håndtere til tider, spesielt i situasjoner der jeg verken kan se skjerm eller søker (selvportrett-ish bilder der jeg må gjøre ting foran kameraet) eller ved lite lys. Skulle ønske den amatørmessige "beep"-lyden kunne fungere med manuellfokus, ingen bruker den vel med autofokus allikevel. Liveview og 6 fps har vært flittig brukt, flere av fotografiene her hadde jeg ikke fått med D50'n.

 

Har dessuten fått mersmak, lurer på å starte et 365-prosjekt, men er ikke helt sikker på om jeg orker. Jeg er av den oppfatning at alle som går med dSLR rundt halsen ser ut som japanske turister (no good), og derfor går jeg med strappen surret rundt håndleddet i en måneds tid nå. Selv den enkleste ting blir svært vanskelig når du kun kan bruke en hånd. Å betale raskt for nytt busskort på en forsinket buss er f.eks. ikke lett når du skal gi fra deg busskort, åpne kortholder og ta ut penger uten at resten av innholdet faller ut. Skal ikke slutte å ta bilder hver dag enda, men tror jeg legger bort 35mm'ern en liten stund. Den er virkelig elendig på harde kontraster, men føles veldig solid bygget i forhold til min 50mm 1:1.8. Det var dog var herlig å bruke til gatefoto bare fokuseringen kom på plass!

 

Alt i alt er jeg utrolig glad for at Arild ikke fant dekselet til kamerahuset og smalt på et gammelt budsjettobjektiv fra 1979 i stedet.

 

Takk for alle kommentarer! Er ikke moro å laste opp bilder uten å få tilbakemeldinger, dere har motivert meg godt! :)

 

Lørdag 31. oktober: Crossfire

 

Jeg startet akustisk og avslutter elektrisk; dette er min Deering Crossfire elbanjo sammen med mitt Boss ME-50 effektbrett.

post-50769-1257035818_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...