Gå til innhold

Oktoberfest 2009, -Teddy-, Nikon Lens Series E: 35mm f/2.5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruker Firefox ja, men jeg har slått av color management så det skal ikke være noen forskjell.

 

Hos meg er Firefox det eneste programmet som viser fargene noenlunde likt som i Lightroom, da med color management på. I alle andre programmer og i Windows får alle bilder noe høyere kontrast og mer mettede farger. Spytter jeg ut filer fra Lightroom sliter de også med fine toneoverganger, lagrer jeg som .psd og spytter dem ut fra Photoshop uten ICC blir ovegangene fine. Finner ingen muligheter for dette i Lightroom.

 

Ellers takk for kritikk og kommentarer!

Lenke til kommentar

Lørdag 17. oktober: Smokin' hot

 

Det verste prosjektet jeg så langt har prøvd meg på med et bare "ok" resultat. Rommet luktet røkelse i to dager etterpå og kniven lukter fremdeles like sterkt. 400 bilder jeg egentlig ikke orker å se gjennom på jakt etter det beste bildet.

 

post-50769-1255969270_thumb.jpg

 

Slik så oppsettet ut:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-50769-1255969692_thumb.jpg

 

Søndag 18. oktober: Pes

 

Kidsa skriker "Ta bilde av meg! Ta bilde! Bilde!". Jeg løper opp foran dem i bakken og drar av en serie mens de skyver alt de har på syklene oppover bakken.

 

post-50769-1255969461_thumb.jpg

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Mandag 19. oktober: Chill

 

Utrolig sliten i dag, har ikke hatt mye energi til noe egentlig. Fikk ikke sove forrige natt, hodet mitt takler fysisk aktivitet veldig dårlig. Var ute på fototur i et par-tre timer på søndag, og dermed ble jeg kvalm, svett og fikk frysninger om hverandre senere på kvelden. Sukk, i følge nevrologen er det ikke farlig, og ting vil bli bra igjen i løpet av et års tid. Nå skal jeg sove...

 

post-50769-1255988470_thumb.jpg

 

EDIT: Glemmer jo å takke for kommentarer til og med. Takk folkens ^^ Syns det er verdt forsøket bareanton. Hovedproblemet var å få kniven til å henge i ro, jeg brukte to sytråder festet to ulike steder for å unngå rotasjon, men fremdeles ikke mye som skulle til for at den skulle begynne å svinge. Du kan også bruke fyrstikker i stedet for røkelse og ta bilde hver gang en slokker. Dette gjorde jeg på "The Sumo" bildet mitt. Problemet her er at varmen gjør at røyken stiger veldig raskt, dermed må du ha skikkelig blitz eller veldig høy ISO for å fryse røyken helt.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Smokin' hot bildet var kult. Når jeg så oppsettet så fikk jeg lyst å prøve noe slikt selv, men vet ikke om jeg har lyst på et hus som lukte røkelse og en haug med bilder som jeg ikke gidder se gjennom.

+1

 

Det er gjerne et problem at det blir veldig mange bilder når man prøver seg på slike ting. Men når resultatet blir som her; så er det verdt det.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg liker "Smokin' hot" bedre enn forrige variant. Det har vel først og fremst med at jeg synes bruk av hjerter fort blir litt "over the top", noen fobier skal vel jeg også ha...

 

"Pes" ser helt corny ut. Går ut i fra at du har flatet ut den bakken ganske solid. Morsomt med slike perspektivforvrengninger som får en til å stusse.

Lenke til kommentar

@tomsi42: Takk =) Har en annen utgave med bladet ute, blir nok endel blogposter i bloggen med diverse overskuddsbilder etter at oktober er omme.

 

@k.n.b: Hjerter? De har ikke jeg sett noen av :p "Pes" er rettet ut noe voldsomt ja. Det er en ganske bratt bakke, bratt nok til at jeg ikke ville følt med komfortabel å sitte på sykkelen oppover på grunn av balansepunktet. Rettet den ut uten å tenke over det egentlig, prøvde bare å frame så mye som mulig av ungene.

Lenke til kommentar

Onsdag 21. oktober: Faded Greens

 

Manuell fokusering begynner å gå helt naturlig, forfokusering og skudd fra hofta går også bemerkelsesverdig bra til tider. Liveview på armlengdes avstand uten å egentlig ha tid til å ta bilder gir ikke de skarpeste bildene, men dette var det beste jeg fikk til på en onsdag...

 

post-50769-1256231785_thumb.jpg

 

EDIT: Takk arnold_layne! Er vel også helst slik at folk skal se inn i bildet i stedet for ut av det, men syns det fungerte allikevel. :)

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Tusen takk for kommentarer :)

Har dårlig samvittighet for ikke å kommentere deres tråder liker mye som dere kommenterer her, men er sliten om dagen =/

 

Søndag 25. oktober: Oktoberlanding

 

Dette var det andre av to fly som landet i løpet av tjue minutters tid. Til det første flyet hadde jeg rigget opp til en lang eksponering på 30 sekunder. Hadde testet dette før, men ikke i slikt vær. Til min store overraskelse lå det lettere skyer / tåkedotter ganske lavt, og jeg angret plutselig voldsomt på den lange eksponeringen. I det flyet bryter gjennom skyene lyser det opp skydottene rett over innflyvningslampene, flyet kom inn ganske langt til høyre. Et fantastisk motiv! Dessverre ble det langt fra like dramatisk og vakkert med fly #2, som fulgte innflyvningen langt bedre og kom inn fra venstre i bildet. Ikke lett å bestemme seg for hva man skal gjøre når eksponeringen er i gang og jeg ser at her ville jeg virkelig fryst motivet. Det tar tid å skulle vri om blenderring, justere lukkertid og ISO for å få samme eksponering, dessuten blir ikke lysmåleren til å stole på i forhold til min opprinnelige eksponering når kameraet blir blendet av landingslysene. Har dere noen gulltips til hva dere ville gjort i en slik situasjon? Jeg lot det bli en lang eksponering, men den ble ikke spesielt fin da det kun ble en fet, hvit stripe av den opplyste tåken i stedet for klare linjer fra landingslysene og strobene. Som dere ser valgte jeg heller bildet av fly #2...

 

post-50769-1256513309_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...