Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor finnes ingen snutebiler lenger?


-Serenity-

Anbefalte innlegg

Når vi snakker lastebil, hvorfor finnes det ikke lenger snutebiler på veier i Norge? For ikke å snakke om skikkelige "Mack-trucks", slike typiske stooore trekkvogner som alle forbinder med USA og filmer som Convoy etc. De er jo rett og slett tøffe til og med når de ikke er stylet. Her finnes jo ikke annet enn vogner med flat front. Årsak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amerikansk bilindustri har tradisjonelt vært veldig konservativ: Når noe først funker så blir det produsert i en årrekke. Resultatet er at for eksempel en lastebilmotor i en moderne "Mack" antakelig så dagens lys på slutten av femtitallet, og har et tilsvarende forbruk og miljøproblem.

 

I Europa søkes lavt drivstoff-forbruk og lave utslipp. Samtidig finnes det en maksimalgrense for lengde av vogntog. I sum betyr dette moderne motorer som får plass under førerhuset, har lave utslipp, lavt forbruk og gir plass til mer last pr vogntog.

 

Ole

Lenke til kommentar

Det siste svaret er nok nær sannheten, men jeg synes også de store amerikanske snutebilene ser mye tøffere ut. Kjørte ved siden av en amerikansk snutebil på 4-felten på E6 i sommer, og hadde på følelsen av å kjøre ved siden av en boligblokk enda min bil er nesten 5 meter.

 

Synes også det ser veldig dumt ut når hytta fjærer så det ser ut som om den skal falle av understellet :) Snutebilene har vel ikke fjæring i hytta, så jeg vil tro at det er mer behaglig å kjøre en flat en.

 

Er trolig også litt viktig med sikt. Har du en flat front så kan du se poloen som står foran deg i et lyskryss. Det tviler jeg på at onkel Sam gjør i snutebilen sin.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

Jeg vet scania produserte snutebiler helt til for noen år siden så sa det stopp.

Har vel mye med at det ikke er "nødvendig" med dette i europa, som nevnt bedre sikt med flat front. men er du heldig så dukker det opp noen snutebiler fra 2000 og litt fram i tid.

Er litt forskjell på forholdene her og i amerika, økonomi tror jeg teller litt og at det er billigere å kjøre samme plattform på alle seriene.

Lenke til kommentar

Tja, grunnen til at det er slik er vel at i USA er det makslengde på hengeren, i Europa er det makslenge på hele kjøretøyet som teller svjv. Ergo så er jo snutebil i Europa rein galskap med mindre man driver med meget spesiell virksomhet.

Amerikanske lastebiler er ikke så gammeldagse som man til tider kan tro, motorene er jo det beste Caterpillar, Cummins og Detroit Diesel kan lage og samme motorene selges i Europa.

De bruker mye aluminium, så de brukte Canbus på el.anlegget osv.

Det som er spesielt i USA er jo at kjøperen velger hvilken motorprodusent som skal brukes, hvilken girkasse og akslinger han ønsker. I Europa er det bilprodusenten som styrer dette.

Lenke til kommentar
Synes også det ser veldig dumt ut når hytta fjærer så det ser ut som om den skal falle av understellet :) Snutebilene har vel ikke fjæring i hytta, så jeg vil tro at det er mer behaglig å kjøre en flat en.

 

Snutebiler er mer komfortable å kjøre pga økt akselavstand. I en vanlig bil sitter du rett over fremste aksel, alle slag fra forhjulene går rett opp i setet...

Lenke til kommentar

I tillegg så er vel svingradius på en snutebil (som ofte har laaang akselavstand) ganske mye større enn en bulldog (lastebiler du typisk ser i Norge). Norge er vel ikke borskjemt med rette strekker slik de har der borte, er riiimelig trangt her i landet med mye krappe svinger så fort man er utenfor østlandet. :)

Lenke til kommentar
Synes også det ser veldig dumt ut når hytta fjærer så det ser ut som om den skal falle av understellet :) Snutebilene har vel ikke fjæring i hytta, så jeg vil tro at det er mer behaglig å kjøre en flat en.

 

Snutebiler er mer komfortable å kjøre pga økt akselavstand. I en vanlig bil sitter du rett over fremste aksel, alle slag fra forhjulene går rett opp i setet...

 

Er du sikker?

 

Nå kjører ikke jeg lastebil selv, men tar ikke fjæringen i hytta bort omtrent alt som er av slag? Det er jo fjæring både i forhjula, i førerhytta og i tillegg i setet, så kan vel ikke være mye slag som kommer frem til sjåføren.

 

Eller blir det for mye fjæring så du føler at du sitter på en luftballong å kjører?

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...