Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kjemi, buffer o.l


Pjuus

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg sitter med hovedøving i kjemi, og står fast med noen spørsmål.

 

1)Hva er standard tilstand for vann, is, vanndamp, vann i sjøvann, salt i sjøvann, salt på bunnen av Dødehavet, 0,5 M NaOH–løsning, [H+] i rent vann? Hva er T og pH i standard tilstand?

[min tanke: se på standard tilstanden for væske, fast stoff, gasser, løsmiddel og løst stoff]

 

2) Hva er aktiviteten for følgende stoffer, og hvilke enheter har aktivitetene?

i) 0,23 M H+ ? ii) 2,2 atm H2? iii) Al(OH)3 som bunnfall? iv) Vann med 1% løst stoff?

 

3) Hvorfor er flerprotiske syrer (f.eks. H3PO4) generelt gode buffere?

[min tanke: Fordi de kan avgi flere H+]

 

4) Hvorfor er svake syrer eller baser bedre buffere enn sterke syrer eller baser?

 

5) Kullsyre (CO2 (aq)) er en god buffer i basiske løsninger, men mindre effektiv i sure løsninger. Forklar hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei..

 

Jeg sitter med hovedøving i kjemi, og står fast med noen spørsmål.

 

1)Hva er standard tilstand for vann, is, vanndamp, vann i sjøvann, salt i sjøvann, salt på bunnen av Dødehavet, 0,5 M NaOH–løsning, [H+] i rent vann? Hva er T og pH i standard tilstand?

[min tanke: se på standard tilstanden for væske, fast stoff, gasser, løsmiddel og løst stoff]

 

2) Hva er aktiviteten for følgende stoffer, og hvilke enheter har aktivitetene?

i) 0,23 M H+ ? ii) 2,2 atm H2? iii) Al(OH)3 som bunnfall? iv) Vann med 1% løst stoff?

 

3) Hvorfor er flerprotiske syrer (f.eks. H3PO4) generelt gode buffere?

[min tanke: Fordi de kan avgi flere H+]

 

4) Hvorfor er svake syrer eller baser bedre buffere enn sterke syrer eller baser?

 

5) Kullsyre (CO2 (aq)) er en god buffer i basiske løsninger, men mindre effektiv i sure løsninger. Forklar hvorfor.

1 Denne er jeg ikke helt sikker på hva oppgaven spør om, standard tilstand er normalt definert til 1atm trykk, 25grader C og 1M løsning?

 

2 Altfor lenge siden jeg har regnet på aktiviteter, men hvis jeg ikke husker feil er aktiviteten 1 for faste stoffer jmf iii)

 

3 Flerprotiske syrer er gode buffere siden de er amfolytter, og da er det bare de protolysetrinnene som er amfolytter som reagerer som buffer.

 

4 Sterke syrer anser vi som 100% protolysert dermed går de ikke begge veier. Cl- har i praksis ingen baseegenskaper og kan dermed ikke brukes som buffer i et HCl /Cl- buffersystem.

 

5 Kullsyre eller CO2 (aq) er jo bare en annen måte å skrive H2CO3 på. I en basisk løsning vil den reagere til HCO3- som jo er en buffer, se svar 3)

 

Cobos

Lenke til kommentar
Hei..

 

Jeg sitter med hovedøving i kjemi, og står fast med noen spørsmål.

 

1)Hva er standard tilstand for vann, is, vanndamp, vann i sjøvann, salt i sjøvann, salt på bunnen av Dødehavet, 0,5 M NaOH–løsning, [H+] i rent vann? Hva er T og pH i standard tilstand?

[min tanke: se på standard tilstanden for væske, fast stoff, gasser, løsmiddel og løst stoff]

 

2) Hva er aktiviteten for følgende stoffer, og hvilke enheter har aktivitetene?

i) 0,23 M H+ ? ii) 2,2 atm H2? iii) Al(OH)3 som bunnfall? iv) Vann med 1% løst stoff?

1 Denne er jeg ikke helt sikker på hva oppgaven spør om, standard tilstand er normalt definert til 1atm trykk, 25grader C og 1M løsning?

 

2 Altfor lenge siden jeg har regnet på aktiviteter, men hvis jeg ikke husker feil er aktiviteten 1 for faste stoffer jmf iii)

Jeg kan prøve å supplere litt jeg også:

 

Standardtilstandene er 1 atm for gasser, 1 M (= 1 mol/L) for løste stoffer, og rent stoff for væsker og faste stoffer (kondenserte faser). Alle eksemplene over kan puttes inn i en av disse fire kategoriene.

 

Aktiviteten til et stoff er tilstanden (dvs. konsentrasjonen) til stoffet, delt på standardtilstanden. Aktivitet har ikke benevning. For væsker blir aktiviteten lik den ubenevnte molariteten, for gasser er det det ubenevnte partialtrykket, og for væsker og faste stoffer er det molfraksjonen.

 

For 0,23 M H+ er aktiviteten altså (0,23 M)/(1 M) = 0,23. Tilsvarende for gassen: (2,2 atm)/(1 atm) = 2,2. Al(OH)3(s) er et rent fast stoff, og har aktivitet lik 1. Og vann med 1 % løst stoff regnes også normalt å ha aktivitet lik 1 (egentlig blir det jo 0,999 hvis det er 1 mol%, men det kan være ganske stor konsentrasjon av oppløst stoff før aktiviteten til vannet trenger å tas hensyn til i «vanlige» beregninger).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...