Gå til innhold

Hvorfor ble noen nordmenn nazister under krigen?


Freddyboy12

Anbefalte innlegg

Jeg skriver for øyeblikket en særoppgave om hvorfor mange nordmenn meldte seg inn i NS og hvorfor enkelte nordmenn sympatiserte med tyskerne under 2. verdenskrig. Jeg har flere steder lest at mange meldte seg inn i NS og støttet nazismen fordi de fryktet kommunismen, spesielt etter de harde 30 årene. Alikevell har jeg funnet kilder som viser til at det var størst oppsluttning rundt kommunismen, i kommuner nær grensa til Sovjet, og i komuner hvor kommunismen stod stekt. (

 

http://www.norgesdokumentasjon.no/rapporte...f12ad1eec94018c

 

Se side 30) Er det noe som har noen ide om det var de som tidligere var kommunister som ble nazister under krigen? (Ta gjerne med kilde hvis det finnes ;)) Eller var det slik at det var motstanderne av kommunismen som samlet seg om nazismen?

 

Setter også pris på innspill hvis det er noen som har sterke meninger om grunnen til at folk meldte seg inn i NS eller ble sympatisører med Tyskerne under krigen. Alle innspill mottas med takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har ikkje så mykje erfaring på dette området, men eg vil nå tru at enkelte gjorde dette for å "vere på lag med" tyskerene. Kanskje dei trudde det gav dei nokon fordeler, og det gjorde vel kanskje det óg?

Dessuten kan det jo vere mykje sosialt press om ein foreksempel er i ein venekrets der fleire melder seg inn. Sosiale faktorer er nok alfa omega.

 

No vett eg ikkje kor sterkt t.d jødedømmen var i Noreg i den tida, men om det var lite av den skaper den jo tross alt eit distansert forhald. Det er lett å la seg rive med når det er noko ein ikkje har erfaring med sjølve. Vil eg tru.

Nokon var nok naive som berre det.

Lenke til kommentar

Er litt som å spørre hvorfor noen dreper.

 

Noen gjør det fordi dem er sjalu, andre er pykopater, noen gjør det for å få penger osv.

 

Når det kommer norske nazister er det vel visse store grupper.

 

1. ekte nazister, de som kjøpte hele idiologien, trodde de var bedre enn alle andre osv.

2. Feige/lure mennesker som trodde de hoppet på det vinnende laget.

3. Kommunist fobi, veldig mange likte virklig ikke kommunisme og så nazisme som en fin måte å kvitte seg med kommunisme

Lenke til kommentar
Er litt som å spørre hvorfor noen dreper.

 

Noen gjør det fordi dem er sjalu, andre er pykopater, noen gjør det for å få penger osv.

 

Når det kommer norske nazister er det vel visse store grupper.

 

1. ekte nazister, de som kjøpte hele idiologien, trodde de var bedre enn alle andre osv.

2. Feige/lure mennesker som trodde de hoppet på det vinnende laget.

3. Kommunist fobi, veldig mange likte virklig ikke kommunisme og så nazisme som en fin måte å kvitte seg med kommunisme

 

Jeg har også lest at mange var redd for kommunismen. Men hvorfor var det da slik at det var størst oppsluttning om nazimen i flyker som generelt sett var possitive til kommunismen? :p

Lenke til kommentar

En viktig ting er at historien om nazistene som vi kjenner den ikke var laget på den tiden. Så folk så kanskje på nazistene som et vanlig politisk parti som ville endre på ting. Ikke som jødehatende folk som gassa ihjel millioner i gasskamre under WW2. Denne infoen kom vel ikke ut før krigen var slutt. Og selv hardcore nazister hevdet å ikke vite noe om jødedrap og konsentrasjonsleire i rettssaken i Nurnberg.

 

Hitler prøvde jo sitt første statskupp allerede i 1923 (the beer hall coup), og masjerte 2000 nazister gjennom gatene. Men de ble beskutt tungt av politiet, 17 av dem ble drept og Hitler ble putta i fengsel for statskuppforsøk i 1 år. Når han kom tilbake var han bare enda sterkere i troen om at han var Tysklands Frelser og skulle forandre alt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det mange fort glemmer er at hitler var ikke eneste som mislikte jøder før og under krigen. Det var et ganske så generellt verdenssyn, som mange hadde, at jødene hadde "jødet" til seg mer en de fortjente. Verden var sliten og fattig etter første verdenskrig, og særlig med børskrakket mellom krigene ble det forverret. Jødene var generellt sett gode matematikere og businessmenn, og de klarte seg derfor ganske godt (eller bedre vertfall) en resten av befolkningen. Derfor ble det lett å tro at jødene hadde tvunget resten ned i gjørma for selv å komme på topp, og derfor var nazismen ganske populær, rett og slett fordi mange var enige.

 

Så må man også huske at konsentrasjonsleirene var vel i stor grad hemmeligstemplet, det var ikke mange som visste om det før amerikanerne og russerne fant dem langt innenfor tyske og polske grenser når krigen var mer eller mindre over allerede.

Lenke til kommentar

Svaret på hvorfor mange sosialister av det kommunistiske slaget strømmer over både da og nå til nasjonal-sosialismen er enkel; begge er globalistiske kollektivistiske ideologier som er skapt for å sentralisere makt å bygge opp en totalitær stat, det handler slettes ikke om "frigjøring av arbeiderklassen fra det kapitalistiske åket" eller om ekte nasjonalisme, disse to sosialistiske ideolgienenes oppgave er å narre folket, mens globalistene fremdeles sitter med den totale makt akkurat som de gjorde før den såkalte "revolusjonen" var fullført.

 

Blant Nordmenn var det mange som fryktet kommunismen og mange konkluderte nokså korrekt at jøder var overrepresentert i den globalistiske maktelite, blant annet i Sovjetunionen (dog i særdelshet i bankierenes rekker, nå som da jfr blant annet Rockefeller- og Rothschild-familiene). Deres største tabbe var imidlertid å gå inn på de globalistiske nasjonal-sosialistenes side selv om disse kun var nok en gruppe globalist-vassaler, istendenfor å holde seg noenlunde nøytrale, samt eventuelt å bekjempe den nasjonal-sosialistiske okkupasjon av sin nasjon.

Lenke til kommentar

NAZI er barre ett kallenavn på partiet til Hitler, natsional sosialistcche deutche arbeiter partei. ( unnskyld stavinga, tysk er ikke min greie). etter første verdenskrig fikk tyskland en veldig nedgang i økonomien med stor inflasjon og arbeidsløshet. og Hitler greide og redusere dette ved å spille på nasjonalismen og nasjonalfølelsen og å gi enkelte grupper skylda for dette. var ikke før etter han kom til makta at han begynte med å styre dirkte med jødehets.

så i begynnelsen var nok dette en politikk som kanskje slo an her i norge som ett alternativ til kommunismen og meldte seg inn i NS og som nok ikke skjønte rekkevidden av det hitler drev på med.

Så var vel som alltid at noen meldte seg frivillig til å sloss mot kommunismen og endel for nazistene. var nok av vinterkrigs veteraner som slåss på begge sider blant motstandbevegelsen og tyskerne.

Noen jobbet nok kun for tyskerne på grunn av ren ondskap slik som Henry Rinnan som var med på og torturere folk.

 

I nord norge /finnmark så var vel flere som var vennligsinnet for Russland på grunn av pomohandelen og samarbeidet med dem i generasjoner og som kjente russerne godt, russland lå nærmere geografisk sett enn oslo.

det var som regel her at de da valgte å jobbe som partisaner og agenter for russerne da norge var alliert med dem og som fortsatte som agenter til langt etter krigen. både under tvang ( mange rømte til russland under krigen med hele familien) og frivillig

 

Har ikke noen referanser og dette er bare mine synspunkter og kan nok debatteres.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Hvis du går igjennom kommuneoversikten prøv å legg merke til hvilke kommuner er landbrukskommuner. Der jeg kommer ifra var det mange av storbøndene som ble medlemmer av NS, om det var kun av oppurtinistiske hensikter eller overbevisning er vel litt mer vanskelig å anta. Men mye av NS vokste frem fra landbruksorganisasjoner. Grunnen kan kanskje være noe av ideologien til nazismen. "Blod og jord", var svært sentralt i den nazistiske tanke. Forherligelsen av det nasjonale, og det nasjonale var svært ofte bundet opp i tradisjoner og væremåte fra landbruket. Man skal også huske på at landbruk var en veldig mye større næring i denne tiden enn det er nå.

Lenke til kommentar
Hvorfor ble noen nordmenn nazister under krigen?

Fordi det lønnet seg for dem der og da. Folk er slik at de vender kappen etter vinden.

I land hvor det ofte er store omveltniger, er det hele tiden den samme gjengen som

skifter lue alt ettersom hva som er inn, spiller ingen rolle hva det er.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

fordi at regjering og konge stakk av med halen mellom bena og sviktet det norske folk

 

Enkelte vil også hevde at passifiseringen av Norge i forkant av andre verdenskrig var for å gjøre det lettere for sovjet å kjøre oss over, altså ett plott.

 

Stalin hadde planene klare.

 

hadde det ikke vært for nazi-tyskland så hadde sovjet okkupert Norge og vi hadde ikke fått vår "frihet" før 90 tallet.

 

http://www.library.flawlesslogic.com/suvorov.htm

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

flere grunner. mange likte at nazistene bevarte urkulteren som vi hadde i vikingtida..

 

også hade kongen gode kontakter med de allierte så man følte seg kanskje "frigitt" fra englands grep

 

også når kongen og regjerring stakk virka det som at Norge allerede hadde tatt en side. f.eks kunne du tenkte deg at kongen stakk till tyskland hvis england angrep? neppe. det var også snakk om å la brittiske soldater lande på norske kyster, båre for å hjelpe finnland og tyskland.

 

det var sikkert mange andre grunner. på den tida var ikke bare aviser og informasjon bare hjernevask som i dag.

Lenke til kommentar
Enkelte vil også hevde at passifiseringen av Norge i forkant av andre verdenskrig var for å gjøre det lettere for sovjet å kjøre oss over, altså ett plott.

 

Stalin hadde planene klare.

 

hadde det ikke vært for nazi-tyskland så hadde sovjet okkupert Norge og vi hadde ikke fått vår "frihet" før 90 tallet.

ja det var frykt at norske sosialdemokrater "solgdte" landet till russerne ved å holde den norske forsvaret nede. så det var frykt mot "bolsjevismen" som kanskje førte til at mange ble med i den antikommunistiske siden.

 

samme som antisemetisme blomstret på den tiden var det også snakk om at revolusjonen i soviet var en jødisk konspirasjon for verdensherredømme

 

 

med andre ord.. folk følte kanskje at endelig under Quisling ble det gjort noe. i stede for å surre rund.

Endret av Evilfish
Lenke til kommentar

Ebeneser, litt kildekritikk er på sin plass. Artikkelen du henviser til referere til Inititute for Historical Review:

wikiside om dette "insituttet"

Critics have accused it of being an antisemitic "pseudo-scholarly body"[1] with links to neo-Nazi organizations, and assert that its primary focus is denying key facts of Nazism and the genocide of Jews and others.[2][3][4][5][6] It has been described as the "world's leading Holocaust denial organization."[7] [8] IHR published the non-peer-reviewed Journal of Historical Review.

 

Tilbake til meir topic.

nazimen spelte på ein god del strenger som ein god del var lydhøre på sidan kva som hendte i Europa påvirka også Norge.

Og det var sterke nasjonale strømmininger i samfunnet. Dette gav også tilvekst til NS.

 

 

Derimot immeldingene etter at Norge kapitulerte kan vere andre grunner til.

Sidan det blei sett inn NS/Nazister i leiande stillinger i det offentlege var det nok ein del som måtte melde seg inn i NS rett og slett for å beholde jobben (gjelder nok mest innmeldinger i 41,42 og 43)

Lenke til kommentar

I Finnmark etter Krigen ble mange der kommunister fordi de ble befridd av Sovjetunionens tropper. En sympatieffekt.

 

Men rundt 1930 var mange redd for at kommunismen skulle få fotfeste i Tyskland, og så på Hitler som positivt. Mange i Norge som var orientert om internasjonale forhold støttet derfor tyskerne og jublet da de kom til landet.

Lenke til kommentar
Jeg skriver for øyeblikket en særoppgave om hvorfor mange nordmenn meldte seg inn i NS og hvorfor enkelte nordmenn sympatiserte med tyskerne under 2. verdenskrig. Jeg har flere steder lest at mange meldte seg inn i NS og støttet nazismen fordi de fryktet kommunismen, spesielt etter de harde 30 årene. Alikevell har jeg funnet kilder som viser til at det var størst oppsluttning rundt kommunismen, i kommuner nær grensa til Sovjet, og i komuner hvor kommunismen stod stekt. (

 

http://www.norgesdokumentasjon.no/rapporte...f12ad1eec94018c

 

Se side 30) Er det noe som har noen ide om det var de som tidligere var kommunister som ble nazister under krigen? (Ta gjerne med kilde hvis det finnes ;)) Eller var det slik at det var motstanderne av kommunismen som samlet seg om nazismen?

 

Setter også pris på innspill hvis det er noen som har sterke meninger om grunnen til at folk meldte seg inn i NS eller ble sympatisører med Tyskerne under krigen. Alle innspill mottas med takk! :D

 

Jeg kunne sagt endel om dette, men siden det dreier seg om en særoppgave så synes jeg du skal forholde deg til

alment godkjente og politisk korrekte kilder. Ellers får du mer trøbbel enn du har bruk for.

Lenke til kommentar

Olderfaren min ble med i NS i 1938 da han var ?19? og jeg tror han ble det fordi han var anti-semittist og anti-kommunist, han gjorde enn del ting og sånn for Nazistene men på slutten ble han banken opp på en fly plass av noen Nazi-offiserer og fikk permanente ryggskader han sluttet derfor og gjøre noe. men meldte seg ikke ut i frykt for å bli forfulgt han flyktet ikke heller for han måtte ta vare på mormoren min som bare var en baby da. når krigen var ferdig var han allerde stemplet nazist, og hele familien flyttet til Australia i 1954. den eneste som flyttet tilbake var mormoren min som flyttet tilbake i 1975. En del folk ble også med for radio rettigheter og andre "frynseboder"

Endret av AK-74
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...