Gå til innhold

bøker om hvordan bli en bedre fotograf?


Anbefalte innlegg

har hatt et 500d nå en stund men nå må jeg nesten begynne å lære meg noe..

de bildene jeg tar nå kunne jeg nestne like godt tatt med et mobilkamera.

 

noen som har noen tips til noen bøker som kanskje er greie?

eller nettsider for newbies?

 

har et tamron 18mm - 270mm og et canon 50mm , så nå må jeg nesten begynne å lære litt :p

 

har tatt ca 3000 bilder siden juli, men 90% går i søppla og resten er så som så.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel,den beste boka er faktisk manualen.

 

Skyter du kun i grønn firkant eller er du over på P,TV eller AV ?

 

Det du først må lære deg er sammenhengen av blender,lukkertid og iso.

 

Begynn og bruk P på programmhjulet,den gjør det samme som grønn firkant men du kan gjøre enkle justeringer selv så som iso,fokuspunkt og lysmålinger.Det hjelper deg og selektere fokuset.

 

Du sier at ca. 90% av bildene går i søpla,hvorfor det.

Er det feil fokus,for mørke/lyse bilder eller bevegelseutabilitet.Hvilken kvalitet/format bruker du på lagring av bildene.Hvis du kan gi oss et par bildeeksempler så er det lettere og vite hvordan du kan forandre innstillinger for å ta bedre bilder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

bruker som regel den grønne firkanten, spess hvis jeg skal ta kjappe bilder eller i selskaper , da jeg ikke er helt inne på å se selv hvilken blender, iso og lukketid jeg bør ha før jeg tar bildet.

 

mange bilder går i søppla da jeg tar som regel 3-4 bilder hver gang , av samme ting ,

 

den står på den høyeste bildekvaliteten nå " L "

 

all hjelp mottas med takk :D

 

edit : er blitt mye nærbilder da jeg føler det er enklere å få greie bilder , har et ønske om å ta en del landskap/solnedgang bilder fremover, men har ikke så mye peiling på akuratt dette med lysforhold og hvordan få frem de rette fargene osv..

post-81774-1254005196_thumb.jpg

post-81774-1254005205_thumb.jpg

post-81774-1254005501_thumb.jpg

Endret av toazty
Lenke til kommentar

Du har endel små røde firkanter i søkeren de indikerer hvor fokuset er,den/de som lyser sier hvor fokuset er.

 

Jeg kan tenke meg at grunnen for at nærbilder blir bedre er at kameraet har lettere for og finne rett fokus.

 

Her er en post hvor jeg forklarte litt angående det og få kontroll over fokuset,den er for 450D men 500D har samme muligheter.

 

bruker som regel den grønne firkanten, spess hvis jeg skal ta kjappe bilder eller i selskaper

 

Det jeg gjør er og ta et par prøve skudd først for å finne den beste innstillingen for kameraet,bruker den innstillingen hele kvelden hvis ikke lyset forandrer seg nemneverdig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234
har hatt et 500d nå en stund men nå må jeg nesten begynne å lære meg noe..

de bildene jeg tar nå kunne jeg nestne like godt tatt med et mobilkamera.

 

noen som har noen tips til noen bøker som kanskje er greie?

eller nettsider for newbies?

 

Denne er veldig fin dersom du ikke plages av å lese engelsk:

Understanding Exposure, av Bryan Peterson

http://www.amazon.co.uk/Understanding-Expo...3985&sr=8-2

Dekker all grunnleggende teknikk grundig og lettfattelig. Absolutt å anbefale.

Dersom du søker etter Bryan Peterson på youtube vil du også finne noen instruksjonsvideoer han har lagt ut for å selge kursvirksomheten sin. Ganske artige, og Bryan er en fargeklatt av de sjeldne (akkurat som bildene hans).

 

Denne er litt mer rett på sak i forhold til arbeidsflyt osv, og er enten en god start eller et supert komplement til boken over:

Michael Freeman's 101 Top Digital Photography Tips

http://www.amazon.co.uk/Michael-Freemans-D...4088&sr=1-2

Denne finnes også på norsk i bokhandelen og er veldig lettfattelig og grei, om enn litt tynn på det grunnleggende.

 

Jeg har også Michael Freemans bok The Photographers Eye som er super, men den omhandler mest komposisjon og ikke teknikk. Anbefales varmt straks du føler at du har kommet litt videre med teknikken.

http://www.amazon.co.uk/Photographers-Eye-.../ref=pd_sim_b_3

 

Håper det hjelper deg på vei :)

 

Og til de som sier at "den beste boka er faktisk manualen", så mistenker jeg at de ikke har lest ovenstående bøker, de går i alle fall Canons manualer en (svært) høy gang! :)

Lenke til kommentar

En vesentlig ting er vel og lære seg komposisjon. (og litt grunnleggende teknisk) Blir ikke spesielt spennende bilder om komposisjonen er dørgende kjedelig selv om det er teknisk perfekt. Se mye bilder og legg merke til hva som gjør et bilde spennende. Gjerne en bok som handler om og komposisjon og kreativitet. Får også kjøpt et blad på narvesen som heter "fotosidan", anbefales da det nesten utelukkende omhandler bilder og endel fotografer, ikke det tekniske som jeg synes det blir altfor mye fokus på. Se bilder, få inspirasjon og ikke vær redd for og prøve deg frem. Lykke til! Mvh Gert A

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...