Gå til innhold

Hvordan finne verdier til en spole?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en defekt strømforsyning, som er i relativt god stand. Dvs. ingen av trafoene og spolene er brent, så jeg tenkte jeg kunne bruke dem til å lage meg en ny strømforsyning/batterilader.

Men for å gjøre det er jeg avhengi av å vite verdiene til spolene som jeg har plukket ut. Så mitt store spørsmål er egentlig hvordan jeg kan beregne verdiene til spolene jeg har fått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket utstyr har du til rådighet? Oscilloscop, signalgenerator etc?

 

Verdien på en spole kalles for induktansen. Det er angitt i Henry [H]. Én H tilsvarer en strømendring på 1A pr sekund, men dette er oftest svært store spoler med mye jern i.

 

Spoler som du har er mye mindre, og derfor går det mye raskere å få opp strømmen. Så raskt at du ikke greier å måle det med et multimeter. Dessuten har spoler alltid en indre resistans, og denne vil komme til å påvirke målinger.

 

Det er ikke umulig å lage en holdekrets som du kan bruke til å måle tiden det tar for en spole for å lede en viss strøm gjennom. Er du god i opamp teori, så kan jeg forsøke forklare.Hvis ikke så er fremgangsmåten denne:

 

Du trenger:

*Signalgenerator som kan levere sinus-signal. Med en gitt indre resistans. De fleste fungerer "out of the box".

*En kondensator. Ikke polarisert. Du må vite verdien på denne med rimelig høy sikkerhet for nøyaktig verdi på spola.

*Oscilloskop eller et voltmeter som kan måle effektivverdien til litt høyere frekvenser.

 

Oppskriften:

Koble kondensatoren i serie med spolen din. Mål spenninga over seriekoblinga.

Kople signalgeneratoren over denne seriekoblinga og dra frekvensen opp.

Følg med på spenninga. Denne vil variere som følge av frekvensen, og ett eller annet sted i frekvens-spekteret så vil spenninga ha sin minimumsverdi. Dette er som følge av resonans-frekvensen mellom spola og kondensatoren.

Så snur du formelen for resonansfrekvens mhp. L.

 

Done :grin:

Lenke til kommentar

Du skal være klar over at dersom du er ute etter å måle ferritt-toroider fra en switch mode forsyning, så har du INGEN garantier for at måleresultatene dine blir riktige, hvis du ikke vet hvilken frekvens toroidene er beregnet for. En ferritt-toroid kan godt måle 100uH ved 100kHz, og 1uH ved 10MHz. Det finnes desverre ingen industristandard for merking av slike toroider heller. Den største bakdelen ved dem egentlig.

Hvis det er gode gamle blekk-kjerner du skal måle, trenger du ikke skop og allt mulig annet dyrt dilldall, og kan måle dem rimelig nøyaktig ved hjelp av denne metoden:

http://www.coilgun.info/theoryinductors/me...einductance.htm

NB. Denne OG andre mer ''professjonelle'' målemetoder (den som geir_hk beskrev) ser selvsagt bort i fra at det ofte går en DC-strøm gjennom spolen, noe som vil redusere induktansen DRASTISKT. Hvis man vil måle induktans, altså under reelle forhold med DC-strøm, er en god gammeldags Hay målebru satt opp til å måle ''incremental inductance'' den beste metoden.

http://books.google.com/books?id=PMZhn82rX...nce&f=false

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...