Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Busskontrollørers myndighet ved kontroll.


PuterDude

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Idag satt jeg to rader bak noen ungdommer på bussen. Da viste det seg at to menn som satt bakerst i bussen var kontrollører. De begynte bakerst og da de kom til ungdommene, hadde den ene kjøpt barnebillett, og de spurte om fødselsdatoen hans. Han sa at han var født i 94 og var 15 år gammel. Kontrolløren spurte om hva han het, og etter en stund oppga ungdommen navnet sitt og de fant ut at han var 16, og ga han en bot på 750 kr.

 

Så da satt jeg og tenkte litt over følgende: hva slags myndighet har en busskontrollør ved kontroll? Har de samme rettighetene som vektere, og isåfall kan de jo ikke kreve at du legitimerer deg? Og da kan de vel heller ei holde deg igjen til politiet eventuelt kommer, dersom du har gyldig billett, men de kun mistenker at du ikke kvalifiserer til å bruke billetten?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så da satt jeg og tenkte litt over følgende: hva slags myndighet har en busskontrollør ved kontroll? Har de samme rettighetene som vektere, og isåfall kan de jo ikke kreve at du legitimerer deg? Og da kan de vel heller ei holde deg igjen til politiet eventuelt kommer, dersom du har gyldig billett, men de kun mistenker at du ikke kvalifiserer til å bruke billetten?

 

Jo, de har lovfestet rett til å holde en tilbake mens opplysningene blir sjekket. Selve ordlyden åpner for et visst spillerom, nemlig "tilbakehold kan ikke foretas dersom det etter forholdene ville innebære et uforholdsmessig inngrep", men dette punktet var neppe myntet på frisk ungdom i deres beste alder.

 

Loven gjelder riktignok jernbane, men det blir neppe et stort argumentasjonssprang å anvende den på andre offentlige transportmidler.

Lenke til kommentar
Så da satt jeg og tenkte litt over følgende: hva slags myndighet har en busskontrollør ved kontroll? Har de samme rettighetene som vektere, og isåfall kan de jo ikke kreve at du legitimerer deg? Og da kan de vel heller ei holde deg igjen til politiet eventuelt kommer, dersom du har gyldig billett, men de kun mistenker at du ikke kvalifiserer til å bruke billetten?

 

Jo, de har lovfestet rett til å holde en tilbake mens opplysningene blir sjekket. Selve ordlyden åpner for et visst spillerom, nemlig "tilbakehold kan ikke foretas dersom det etter forholdene ville innebære et uforholdsmessig inngrep", men dette punktet var neppe myntet på frisk ungdom i deres beste alder.

 

Loven gjelder riktignok jernbane, men det blir neppe et stort argumentasjonssprang å anvende den på andre offentlige transportmidler.

 

Argumentasjonssprang i jussen og argumentasjonssprang ellers er to litt forskjellige ting. Det er ikke bare å si at "dette er slik for x så det må være slik for y". Resultatet er for så vidt riktig denne gangen, men du brukte feil lov. For buss er hjemmelen yrkestransportlova § 33.

Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Det jeg egentlig lurte på var om dersom ungdommen nektet å vise legitimasjon, men reiste med en billett som var gyldig. Kunne da kontrolløren holdt han igjen og ringt politiet?

Godt spørsmål. Hvis det er særdeles tvil om personens alder så ja. Tviler på at de ville skapt så mye problemer da det kan til tider ta en god stund før Politet har mulighet til å komme.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Det jeg egentlig lurte på var om dersom ungdommen nektet å vise legitimasjon, men reiste med en billett som var gyldig. Kunne da kontrolløren holdt han igjen og ringt politiet?

Billetten er ikke gyldig hvis han er for gammel til å være barn. Hvis han er for gammel reiser han da med ugyldig billett. Hvis han gir opplysninger som virker feil kan han holdes igjen mens opplysningene blir sjekket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...