Gå til innhold

Problem med å boote pc etter installasjon av win 7 og xp


Killi

Anbefalte innlegg

Hei jeg har ett problem med å få starte pcen forbi post bildet i bios hvis sata disken med operativsystemet er tilkoblet. Jeg kommer ikke engang inn i bios menyen. Dersom jeg kobler fra disken fungerer det. Oppstarts bildet viser riktignok alle hardisker inkludert den som jeg har problemer med men da står maskinen. Forløpet til dette er som følger.

Var tidligere en win 7 pro rtm versjon installert. Jeg gikk inn i settings og krympet litt av partisjonen slik at jeg fikk ca 12gb upartisjonert plass. Jeg rebootet og startet opp xp installasjon, opprettet en xp ntfs partisjon, formaterte og fortalte at jeg ville installere xp på denne. Da pcen rebootet første gang i xp installasjonen kom det opp at ingen operativsystem kunne loades. Jeg prøvde da å boote via xp cd og prøve en gang til. Gjorde akkuratt det samme og slettet gammel xp partisjon opprettet ny osv.

Etter neste reboot kom så problemet jeg fortalte om innledingsvis jeg kommer bare ikke forbi post skjermen hvor det listes opp cpu ram hdd cd osv. Tror dere at harddisken er defekt? Jeg har ikke koblet til noen usb hardisker heller....

 

Håper på svar og at noen gidder å lese igjennom :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uavhengig av om du har en feil på disk, driver problemer, sata problemer etc, så gjør du en ting feil:

Du kan ikke installere XP etter Windows 7, da ber du om trøbbel. Skal du ha dualboot må du installere XP først, så Windows 7.

Eller bruke en bootloader av et slag.

 

Men når du sier pcen din henger i eller før BIOS, så er det ikke noe feil med operativsystemet ditt, eventuelle problemer her dukker først opp etter at BIOS er ferdig lastet.

Lenke til kommentar

Hei

Ja jeg er enig i at jeg burde installere det eldste operativsystemet først. Problemet mitt var at jeg fant ut at win7 hadde problemer med en applikasjon først etter at jeg hadde installert operativsystemet.

Tror du dette er ett hardware problem? Er liksom litt merkelig at selve disken skal kolapse akkuratt i det jeg installerer ett nytt operativsystem. Jeg tenkte det hadde noe med master boot record eller noe. Problemet mitt er at jeg aldri kommer der da pcen stopper i innlastiningsprossessen før dette.Jeg kan jo ikke sette inn win7 cd engang for å rette problemet siden jeg aldri kommer så langt så lenge harddisken står i :( Håper noen har vært borti dette og har noen tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...