Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - Laze - Nikkor 35mm f/1.8


Anbefalte innlegg

En fotobok for Oktoberfesten syns jeg absolutt du skal lage, for det står respekt av det du har levert. Har faktiskt tenkt på det flere ganger at bildene du har lagt ut ikke bærer preg av at du har vært "presset" til å levere hver dag. Jeg er imponert, og kommer nok til å se innom denne tråden for inspirasjon lenge etter at oktober er passert.

 

Dette er jeg helt enig i. Etter å ha følget med på tråden din så langt i oktober, fikk jeg litt lyst til å bo i en by. Hadde det ikke vært for jeg bor på en plass med mer sauer enn folk, ville jeg prøvet meg på gatefotografering. Hvis jeg blir med på slike utfordringsfester så ønsker jeg i hvert fall prøve som deg, å holde meg til en stil.

 

Tror jeg foretrekker den gamle damen med rullator fremfor smukkasen. Fine linjer her.

 

Her er jo også enig.

Jeg følte blide ble litt trist med den gamle dama som kjemper seg oppover trappa med hjelp av rullatoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tomsi42, k.n.b.: Takk, stas om jeg klarer å velge ut riktig bilde en gang iblant også. ;)

 

bareanton: Se på det på den lyse siden; by-gatefotografering er gjort tusen ganger før, men "gate"-fotografering på landet er mer eller mindre upløyd mark (*drums*). Og med sauer slipper du bekymre deg for at de skal bli irritert når du tar bilde av dem. Hva bonden tenker når han ser deg kave rundt på beitemarken hans er vel en annen sak... :p

 

Torsdag 22.oktober

I dag tok jeg turen ned til Solsiden i Trondheim tidsnok til å få med meg solnedgangen, og herregud, i det området er det så mange motiver at jeg fint kunne vært der hele oktoberfesten. Så selv om jeg bare rakk fotografere i en knapp time før god-lyset ble borte, holdt det til 3 bilder jeg var godt fornøyd med. En fascinerende vegg med matchende jente, en fyr som nyter siste rest av mildvær før vinteren, og dagens utvalgte,

 

 

4035413688_0796454c83.jpg

 

 

Stor versjon på hvit bakgrunn.

 

 

I dag savnet jeg muligheten for å bruke farger ... det spørs om jeg ikke skal feie over raw-negativene en gang til når oktoberfesten er overstått og utfordringen i boks, og lage en liten "ekstramateriale"-post med fargeversjoner av noen av bildene.

 

Min Oktoberfest 2009 i tall

Antall eksponeringer: 1844

Bilder beholdt: 52

Frikort brukt: 0 av 4

Lenke til kommentar

ventle: Takk! Med den labre skuddraten D40 har når man skyter Raw funker det dårlig med "spray and pray" for å plukke ut fulltrefferen i etterkant, så det var stas å akkurat treffe øyeblikket der jenta stod fryst i en tilfeldig positur foran sola :).

 

Fredag 23.oktober

I dag frista det å bruke frikort, men jeg fikk da tvunget meg avgårde ned til sentrum denne gangen også. Jeg hadde egentlig tenkt å ta bilder fra jernbanestasjonen i dag, men den var nokså stille da jeg var der, så jeg knipset et bilde av sykkelparkeringen utenfor og tenkte det fikk holde for i dag... deretter, som vanlig, slumpet jeg tilfeldigvis over et mye bedre motiv på hjemveien :p

 

 

4038350454_73250fba27.jpg

 

 

Stor versjon på hvit bakgrunn.

 

 

Min Oktoberfest 2009 i tall

Antall eksponeringer: 1929

Bilder beholdt: 54

Frikort brukt: 0 av 4

Lenke til kommentar

Jeg savner ikke farger på bildene dine i det hele tatt jeg, og spesielt ikke 22. oktober. Fint motlysbilde med røffe kontraster.

 

Dagens var bra sett og timet. Det er ofte slik, blinkskuddene kommer når man minst aner det. Men man er nødt for å orke å bevege seg litt rundt med kameraet...

Lenke til kommentar

k.n.b.: 22.oktober var det fyr-som-slapper-av-i-sola-bildet som tok seg veldig pent ut i farger, silhuettbildet som endte som torsdagens utvalgte er jeg enig i at funker bra i svart-hvitt. Du har rett i at det er utrolig hvor mange spennende motiver man kommer over når man først orker å traske litt rundt med kameraet. Jeg pleier å sammenligne fotografering med matlaging; du trenger ferdigheter, utstyr, og råvarer; men ferdigheter og råvarer er viktigst! Og når du går rundt i byens sidegater på en travel dag nærmest vasser du i ferske foto-råvarer. ;)

 

tomsi42: Å slumpe over slike motiver der du minst venter det er utrolig stas, og er noe som har gitt meg skikkelig mersmak på gatefotografering. Det er utrolig mye interessant å ta bilde av selv i en liten norsk by...

 

 

Lørdag 24.oktober

Etter et akutt anfall av Civilization 4-syken så det mørkt ut for dagens bidrag... det er da det er fantastisk greit å ha en hund som må ut uansett hvor anspent situasjonen er langs grensa mellom vikingene og mayaindianerne i Civ4. Jeg plukka med kameraet og fikk tatt en håndfull bilder på veien, men med såpass laber innsats (totalt 37 eksponeringer på turen) må en jo ha litt flaks for å få noe brukandes ut av det. Hadde jeg flaks? Tja,

 

 

4040985730_6bd48efcff.jpg

 

 

Stor versjon på hvit bakgrunn.

 

 

Min Oktoberfest 2009 i tall

Antall eksponeringer: 1966

Bilder beholdt: 55

Frikort brukt: 0 av 4

Lenke til kommentar

Søndag 25.oktober

Nok en tok-bilder-mens-jeg-gikk-tur-med-bikkja-dag i dag. Jeg prøver jo egentlig å få med mennesker i oktober-bildene, men denne søndagen var det særdeles glissent med folk ute da jeg og bikkja traska rundt... dagens utvalgte er fra Team Trafikks bussdepot, et steinkast fra Lerkendal Stadion.

 

4045511769_8e477577d7.jpg

 

 

Stor versjon på hvit bakgrunn.

 

 

Min Oktoberfest 2009 i tall

Antall eksponeringer: 2039

Bilder beholdt: 56

Frikort brukt: 0 av 4

Lenke til kommentar

Anew, Teddy: Takk for hyggelige tilbakemeldinger! :)

 

Mandag 26.oktober

Nå begynner det for alvor å være smått med dagslys igjen her i Trondheim når jeg er ferdig på jobb og skal ut og ta bilder! Dagens bidrag er tatt foran en del av Pushwagner-installasjonen "Soft City" ved jernbanestasjonen. Jeg brukte altfor lang tid på å knote i etterbehandlingen med dette bildet (det var gjenskinn fra et par gatelykter som måtte fikles bort), så nå vet jeg ikke helt om jeg liker det eller ikke. Men jeg gidder ikke begynne å bruke frikort nå helt på tampen av oktoberfesten, så

 

 

4048285796_270df205bf.jpg

 

 

Stor versjon på hvit bakgrunn.

 

 

Min Oktoberfest 2009 i tall

Antall eksponeringer: 2130

Bilder beholdt: 57

Frikort brukt: 0 av 4

Lenke til kommentar

Tirsdag 27.oktober

Bare innspurten igjen nå! Jeg er fornøyd med at det ser ut som jeg skal klare å få levert ett bilde per dag i hele oktober; det har gått med en del timer gatelangs på dette prosjektet. Når jeg kommer meg sent avgårde fra jobb er det som regel for lite lys igjen ute til å ta "vanlige" gatebilder; da er det kjekt med forretninger med god belysning og fri sikt inn fra gaten ;)

 

 

4051886497_58daff4e78.jpg

 

 

Stor versjon på hvit bakgrunn.

 

 

Min Oktoberfest 2009 i tall

Antall eksponeringer: 2175

Bilder beholdt: 58

Frikort brukt: 0 av 4

Lenke til kommentar

LASL: Takker! :)

 

Skikkelig fin minimalisme det der. Litt usikker på plasseringen av femtallet, men ellers superbt komponert i alle fall.

Jeg er glad det falt i smak! Jeg hadde i utgangspunktet femtallet rimelig standard plassert i øvre høyre gyldne-snitt punkt, men jeg kunne ikke komme for nær lampa over nummerskiltet før jeg enten fikk utbrent vegg oppe eller mistet detaljene i teksturene nede. Tanken med å flytte "5" opp til toppen var ellers at øyet skal søke i nedre del av bildet etter noe som kan gjenopprette balansen, og således få med seg de fine murpuss-teksturene. :)

 

 

\/\/\/\/\/: Ah, jeg tolket deg ikke slik altså! Ville bare skravle litt rundt motivasjonen for plasseringen :p.

\/\/\/\/\/: Jeg setter pris på all tilbakemelding, positiv, usikker, og negativ ;). Er ikke alltid like greit å

\/\/\/\/\/: kommunisere "humør" (fornærmet vs. engasjert) i det man skriver over nettet...

Endret av Laze
Lenke til kommentar
Jeg hadde i utgangspunktet femtallet rimelig standard plassert i øvre høyre gyldne-snitt punkt, men jeg kunne ikke komme for nær lampa over nummerskiltet før jeg enten fikk utbrent vegg oppe eller mistet detaljene i teksturene nede. Tanken med å flytte "5" opp til toppen var ellers at øyet skal søke i nedre del av bildet etter noe som kan gjenopprette balansen, og således få med seg de fine murpuss-teksturene. :)
Joda, jeg påstår ikke at det er feil. Bare usikker.
Lenke til kommentar

Torsdag 29.oktober

Mer lettvintheter etterhvert som oktober går mot slutten her; jeg tror jeg bare har i meg én langvarig foto-ekspedisjon til nå i oktober, og det får bli på avslutningsdagen på lørdag. I mellomtiden kommer litt bilder-tatt-på-vei-til-og-fra-jobb :)

 

 

4059168520_3920bd3eb4.jpg

 

 

Stor versjon på hvit bakgrunn.

 

 

Min Oktoberfest 2009 i tall

Antall eksponeringer: 2225

Bilder beholdt: 60

Frikort brukt: 0 av 4

Lenke til kommentar

Fredag 30.oktober

Jeg sitter og venter på at lørdagens bilder skal bli ferdig-importert fra kameraet etter den aller siste foto-turen i oktober. Deilig å være i mål, det er bare litt etterbehandling og sortering som står mellom meg og 100% fullført oktoberfest nå! Men for å ta ting i riktig rekkefølge; her er fredagens bidrag

 

 

4060195665_15a9f4fbd8.jpg

 

 

Stor versjon på hvit bakgrunn.

 

 

Min Oktoberfest 2009 i tall

Antall eksponeringer: 2239

Bilder beholdt: 61

Frikort brukt: 0 av 4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...