Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - Laze - Nikkor 35mm f/1.8


Anbefalte innlegg

Trondster: Takk! Jeg håpet jeg klarte å fange litt av den gamle mosjonistens "hva i huleste..."-uttrykk; jeg stod i utgangspunktet og fotograferte det midlertidige veggmaleriet for moro skyld da han vandret inn i det på søndagstur og gav meg et motiv som med litt godvilje kunne kalles gatefotografi. :)

 

Carmelita: Svart-hvitt fjerner jo alt det farger bringer til bildet, på godt og vondt. Det er ikke alltid farger i seg selv som er hovedmotivet for et bilde, og da føler jeg ofte at svart-hvitt gjør bildet "ryddigere", komposisjonen og motivet blir ikke druknet av potensielt sterke farger. På en måte synes jeg det blir lettere å fotografere, du slipper bekymre deg for om fargene i bildet passer med det inntrykket du prøver å skape (fks. 4.oktober-bildet mitt synes jeg ikke fungerte i det hele tatt i farger; for mye rot fra høstløv og fargesprakende turbukser :p); på den andre siden er det jo da desto viktigere at den øvrige komposisjonen sitter der den skal...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Carmelita: Svart-hvitt fjerner jo alt det farger bringer til bildet, på godt og vondt. Det er ikke alltid farger i seg selv som er hovedmotivet for et bilde, og da føler jeg ofte at svart-hvitt gjør bildet "ryddigere", komposisjonen og motivet blir ikke druknet av potensielt sterke farger. På en måte synes jeg det blir lettere å fotografere, du slipper bekymre deg for om fargene i bildet passer med det inntrykket du prøver å skape (fks. 4.oktober-bildet mitt synes jeg ikke fungerte i det hele tatt i farger; for mye rot fra høstløv og fargesprakende turbukser :p); på den andre siden er det jo da desto viktigere at den øvrige komposisjonen sitter der den skal...

 

Du sier noe der. Jeg er enig.

Lenke til kommentar

Mandag 5.oktober

Da var oktoberfest-starten og helga over, nå begynner hverdagen med jevnt og trutt arbeid for å fullføre utfordringen på entusiast-nivå. Planen foreløpig er å ta mer eller mindre omfattene omveier når jeg spaserer hjemover fra jobb; ikke alltid like fristende når regnet høljer ned i Trondhjem, men litt av "stasen" med slike utfordringer er vel at man kommer seg ut og tar bilder selv når sofaen lokker...

 

 

3983876723_f7e57cd9a1.jpg

 

 

Stor versjon på svart bakgrunn.

 

 

Drister meg til et litt konseptuelt bilde igjen i dag, selv om det fra 1.oktober ikke slo helt an... Som vanlig er dagens overskuddsbilder (1, 2) lagt til i førsteposten.

 

Min Oktoberfest 2009 i tall

Antall eksponeringer: 341

Bilder beholdt: 19

Frikort brukt: 0 av 4

Endret av Laze
Lenke til kommentar

Takk igjen for alle tilbakemeldinger! Jeg tror jeg må innse at jeg er en elendig bilde-redaktør; det virker som det er 4.oktober som har slått best an hittil, og det var i utgangspunktet et jeg-får-poste-noe-så-jeg-ikke-trenger-bruke-frikort bilde jeg bare var sånn passelig fornøyd med. :)

 

Tirsdag 6.oktober

Jeg tenkte jeg skulle forsøke meg på et høstbilde i dag; det viste seg lettere tenkt enn gjort i svart-hvitt! Dagens resultat er en god gammeldags silhouette-komposisjon med (simulert) rødfilter,

 

 

3987259131_9af20b055c.jpg

 

 

Stor versjon på hvit bakgrunn.

 

 

Var veldig i tvil om hva som skulle bli dagens av det overstående og dette... mistenker at jeg kanskje har valgt galt igjen. :p

 

Min Oktoberfest 2009 i tall

Antall eksponeringer: 390

Bilder beholdt: 21

Frikort brukt: 0 av 4

Lenke til kommentar
Tør nesten ikke si det, men jeg likte alternativet bedre... Begge er bra, men det du ikke valgte i dag mener jeg er nok et eksempel opp-på-veggen-materiale.

 

Nei dere har rett, nå i ettertid er jeg enig... jeg mistenker at jeg brukte såpass lang tid på å styre i etterbehandling for å få rødfilter- og silhouette-effekten, at jeg ubevisst ikke ville det skulle bli "bortkastet" ved å velge det bort til slutt... Jaja, nå har jeg iallefall et (nesten oktoberfest-obligatorisk) høstløv-bilde.

 

...sier reglene noe om hvorvidt det er lov å ombestemme seg etter tilbakemelding? :p

Lenke til kommentar
...sier reglene noe om hvorvidt det er lov å ombestemme seg etter tilbakemelding? :p

De uskrevne reglene (i hodet mitt ;) ) sier at det ikke er lov å bytte. Dette ble diskutert et par ganger på de første festene vi hadde, og den generellle enigheten var at man ikke bytter.

 

Men da innførte vi muligheten med komme med alternativer i spoiler.

 

Jeg er usikker på om du valgte feil - for begge bildene er gode. Som resten ;)

 

Tom

Lenke til kommentar

arnold_layne, Evilhomer: Takk!

 

tomsi42: Den er grei, hyggelig at du likte begge!

 

 

Onsdag 7.oktober

Dagens runde gjennom byen gav bare ett bilde som overlevde 1.sortering, så da gikk bilde-utvelgelsen av seg selv for en gangs skyld :). Som vanlig var været surt som bare fy her i Trondhjem, men nå begynner jeg å bli vant til det; og se mulighetene i det! Når det regner og er surt samles folk der det er ly; og det gir mange potensielle motiver...

 

 

3991115258_6b6f7c1782.jpg

 

 

Stor versjon på hvit bakgrunn.

 

 

Min Oktoberfest 2009 i tall

Antall eksponeringer: 416

Bilder beholdt: 22

Frikort brukt: 0 av 4

Endret av Laze
Lenke til kommentar

slux: Takker, begynner utrolig nok å bli "herdet" når det gjelder å kave rundt gatelangs i surt høstvær nå...

 

tomsi42, Trondster: Jeg liker å tenke at personen bak paraplyen var i perlehumør der ute i regnet, til furtegjengens store irritasjon. :)

 

Torsdag 8.oktober

Jeg tok tre bilder jeg beholdt i dag, hvert bilde på sitt vis. Det første motivet kom plutselig på meg i en bakgate, og jeg rakk såvidt å fyre av ett kjapt skudd fra hofta uten før jeg i anstendighetens navn trasket videre. Det er hverken særlig skarpt eller støyfritt, men jeg er likevel glad jeg fikk fanget inn øyeblikket og stemningen… det er rart å si det, men denne daglige gatefotograferingen har gitt meg en viss interresse og …omtanke? for alle menneskene jeg går forbi hver dag, som jeg før sjelden enset overhodet.

 

Det neste motivet ble tatt på "vanlig" måte; jeg hadde noen sekunder til overs ved en fotgjengerovergang, og benyttet anledningen til å forevige det vesle tablået på den andre siden av veien før jeg gikk videre for å rekke Bring me the head of Alfredo Garcia på Nova kino.

 

Det siste motivet, som jeg til slutt valgte som dagens, hadde jeg god tid på. Det var fremdeles noen minutter til filmen skulle begynne, så jeg tok oppstilling på et passende sted ved fontenen utenfor og ventet på at noen skulle vandre inn i utsnittet mitt…

 

 

3993841636_9b6fa43f53.jpg

 

 

Stor versjon på hvit bakgrunn.

 

 

Min Oktoberfest 2009 i tall

Antall eksponeringer: 466

Bilder beholdt: 25

Frikort brukt: 0 av 4

Lenke til kommentar

Ah, digger 7. oktober! Uttrykket til menneskene er fantastisk, og dama/karen med paraplyen blir bare prikken over i'en. Godt fanget! :D

 

Dagens motiv var hakket mer kunstnerisk, komposisjonen sitter flott. Refleksjoner fra folk som går gjør seg alltid, det eneste som mangler er egentlig at han prøver å hoppe over vanndammen? Eller, det er vel forresten ikke en vanndam når jeg ser nærmere etter...

 

Fun fact (nei, ikke brukeren): Jeg tok nesten like mange bilder i dag som du har tatt i løpet av hele oktoberfesten. Antar at jeg er litt for triggerhappy. Godt at D300'n er testet til 150 000 eksponeringer :p Harddisken min kneler vel snart, ettersom jeg ikke orker å slette bilder heller. Lettere å rangere ut de du vil ha enn de du aldri får se igjen.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...