Gå til innhold

Hvilket speilrefleks - bilder av interiør


Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe speilrefleks til jobben, dvs at kameraet får flere brukere. Noen er nybegynnere og andre har litt mer peiling. Kameraet skal hovedsakelig brukes til å ta bilder av bygg utvendig og interiør innvendig. Bildene skal brukes i salgsmateriell. Er det noen som kan anbefale meg et kamera? Har sett litt på Canon EOS 1000D, men lurer på om vi bør kjøpe et som er litt dyrere? Har ikke så mye greie på det, så all hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi skal kjøpe speilrefleks til jobben, dvs at kameraet får flere brukere. Noen er nybegynnere og andre har litt mer peiling. Kameraet skal hovedsakelig brukes til å ta bilder av bygg utvendig og interiør innvendig. Bildene skal brukes i salgsmateriell. Er det noen som kan anbefale meg et kamera? Har sett litt på Canon EOS 1000D, men lurer på om vi bør kjøpe et som er litt dyrere? Har ikke så mye greie på det, så all hjelp mottas med takk.

Hvis du holder deg til Canon synes jeg EOS 500D eller EOS 50D er et bedre valg. Andre vil sikkert foreslå andre merker i sammme prisklasse, men selv har jeg vært fornøyd med å holde meg til Canon siden digitalt kom på markedet.

RandiA

Lenke til kommentar

Dersom jobben skal betale det ville jeg slengt på et ok stativ (spesiellt for inne fotografering) og en god blitz. Jeg ville også tenkt mer på valg av objektiv enn kamerhus, og spesiellt på en god vidvinkel for innebruk. Vil nødig anbfefale merke annet enn at Nikon er flinke på blitz styring (noe kanskje Canon og andre også er).

Lenke til kommentar

Canon EOS 450D eller 500D, evt. 40D eller 50D + EF 17-40 f/4L + Speedlite 580 EX II + Velbon Sherpa 600R.

 

Du trenger ikke et avansert, raskt kamera til interiørfoto. Derfor trenger du ikke en 50D. 450D eller 500D er gode kameraer. 1000D er det mest skrapa kameraet som Canon har, styr unna det!

 

Objektivet: her trenger du en god vidvinkel. Da er et av de beste valgene 17-40 f/4 L, som er et MEGET godt objektiv i proffserien.

Legg til en 580-blitz, så har du en sterk og god blitz som også kan styre andre blitzer (andre 580 eller 430 speedlite-blitzer fra Canon) om behovet oppstår.

 

Stativet er essensielt ettersom dere sikkert får behov for å fotografere i mørke miljøer - da er lukkertidene lange, og man ønsker ikke å bruke blitz. Ergo må kameraet på stativ.

 

Jeg tror mitt forslag gir en meget god combo som burde fungere veldig bra i de aller fleste situasjonene. Å kjøpe semi-proft utstyr har ingen hensikt dersom dere ikke har et reelt behov for det. Det viktigste er å lære seg å bruke kameraet, nærmere bestemt: lær dere å bruke blender for kontroll av dybdeskarphet! Sett kameraet på stativ, så spiller det mindre rolle hvilke lukkertider dere får.

Bare ikke kjøp en speilrefleks og la den stå på grønn firkant. Da kan dere like godt kjøpe et kompaktkamera med god vidvinkel... ;)

Lenke til kommentar

De billigste alternativene er:

 

Olympus E-420 + 9-18mm og Canon 1000D + Tamron 10-24mm.

 

Du trenger ikke TTL blits til flere tusener. Manuell blits og triggere er mye billigere. Du får 2-3 blitser, trigger + 2-3 receivere og 2 stativ til det en Speedlight 580EX blits koster.

 

Sjekk blitstråden. I innlegg #6 har jeg linket til billige blitser og triggere.

 

Sjekk ut Scott Hargis' interiør bilder. Han har en blog og flickr side.

Lenke til kommentar

Husk også at vridbar LCD er ganske nyttig. Spesielt når du tar bilder av statiske objekter innendørs. Valg av merke ikke så farlig. Sensorteknologien er moden og fysikkens lover gjelder for alle. Produsentene har gjort ulike valg i filterne, men det har ikke så mye å si for deg (sterke/svake lavpassfiltere, støymidling,etc).

 

Skal det brukes i jobbsammenheng bør det tåle å mistes i bakken noen ganger. "Knoketest" på kameraet gir et pekepinn på dette. Du trenger neppe et magnesiumlegeringshus.

 

Det finnes mange som gir råd om linser, legger meg ikke borti disse. Selv her jeg Olympus sin 9-18mm, og er meget fornøyd med denne. Det finnes sikkert andre løsninger som er like gode (eller bedre).

 

dpreview har testet noen av vidvinkelzoomene omtalt i denne tråden:

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_10-20_4-5p6_n15/

http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron...24_3p5-5p6_n15/

http://www.dpreview.com/lensreviews/olympus_9-18_4-5p6_o20/

 

Det kan hende at forvregning (distortion) er den mest kritiske faktoren.

 

Og til slutt; ofte på fotonettsteder så brukes til tider støy ved høyste gain (ISO) som fasit på billedkvalitet. Det er kanskje den minst viktige egenskapen for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...