Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aller beste og holdbare rustgrunninga/behandlinga?


AnaXyd

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er på utkikk etter noe skikkelig saker som setter rust på plass en gang for alle. Er desverre ikke mulig å fjerne all rusta der jeg driver, da det har grodd seg inn i metallet. Ser ut som jeg eventuelt må pusse meg igjennom metallet for å få has på alt.

 

Så jeg har pusset ned det jeg kan, og bråbehandla det med Hammerrite da jeg ikke hadde skikkelig grunning.

 

Tenkte jeg skulle ta av Hammerriten igjen og gjøre det skikkelig, men jeg er litt usikker på hva jeg skal bruke aller først rett på metallet.

 

Skal jeg ha syregrunning rett på, eller er det noe annet som stopper rusten bedre?

 

Fremgangsmåte jeg har sett for meg. Er denne fin?

1. Rengjøre med kondensfjerner

2. Syregrunning/annet heftig stoff

3. Lakk

4. Klarlakk

 

Syregrunning jeg har fått anbefalt: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=...products_id=873

 

 

Setter pris på hjelp! Mulig vi kan bruke denne tråden som en endelig hjelp til rust og slike spm, da jeg sleit med å finne noe håndfast her. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok gravrust det er snakk om ja, da den har lirket seg inn i metallet som bare det. Kan se om jeg får tak i sandblåsingsutstyr, men er litt knotete å sandblåse der jeg skal drive. Er helt nede på innsiden av en dør. Vil helst ikke blåse av lakken som er på utsida av døra, om dere skjønner.

 

Hva skal jeg ha på etter at jeg har bare bart metall igjen? Gravde frem litt informasjon om Rust-Bullet, og så at denne var best til mitt formål. Stemmer dette, og er det noen i norge som fører den lengre?

Lenke til kommentar

Jeg har en syreløsning som kan brukes; CRC Rust remover. Denne bruker man etter pussing/sandblåsing og før kaldgalvanisering el.l.

Man bruker denne i tilstrekkelig mange omganger til at den slutter å reagere (boble) ved påføring på metallet som behandles. Den er tyntflytende så den penetrerer greit inn i gropene rusten graver.

Etter dette pleier jeg å legge flere tynne lag med ren Zinkspray (ikke til å forveksle med "zinkgrunning") og deretter med noe som heter AC Primer. En "ekte" zinkspray går ikke an å male over, man trenger derfor egne grunninger som er beregnet på nettopp dette, og det er dette jeg bruker AC Primer'n til. Denne legges på et par tynne lag.

 

Det er vanvittig mange måter å behandle rust på; noen sverger til "rustmelk" (AKA RustBjørn) mens noen bruker syregrunning fordi de tror dette etser bort rusten. (feil!)

Så er det Rust-bullet, rustoleum, hammerite-grunning, osv osv..

 

Du kan dele disse midlene i to segmenter; løsningen jeg kjører er den du bruker når du skal fjerne rust totalt, mens rustgrunninger, rustmelk osv. er organiske kjemiske varianter som er beregnet på å omdanne eksisterende rust og dermed begrense videre utvikling av rust. Lakkerere/opprettere bruker begge typer, og begge deler kan virke bra.. så lenge grunnarbeidet er bra!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kan komme med min formening, om den er bra eller ikke får være opp til deg å bestemme. Men har brukt denne metoden på flere biler og en som jeg tok for 8 år siden ser like fin ut den dag i dag, allefall på det område av bilen.

 

Allefall.

Sandblåsing er jo det desidert beste, pass bare på å gjør det nøye sånn at du ikke lurer deg selv. Blåseren fra biltema f.eks syns ikke jeg gjør en god jobb, men den fungerer den også bare du virkelig tar tiden til hjelp og har sand som er fin nokk. Ellers finnes det mange produkter for å stoppe rust som ikke blir sandblåst bort. Har selv prøvde ett produkt fra wurth og den bilen har da enda ikke kommet i retur, men er bare ca ett halvt års tid siden den ble levert til kunden så kan ikke si noe om effektiviteten til det produkte enda. Vil tro at så lenge du kjøper fra ett litt annerkjent merke er det vel stort sett gode greier, sikkert ikke så mye dårligere så de andre produktene allefall. Jeg liker ikke tanken på å bare kapsle inn rusten, men er vel noe i det siden så mange går god for den type produkter.

 

Etter at rusten er fjernet på den måten som passer deg best, legger du på en syregrunning også en annen form for grunning over der igjen. Syregrunning skal ikke lakkes rett over, legg gjerne en slipefyller her og slip over den før lakk. Vist du ikke vil bruke en syregrunning kan du bruke en epoksygrunning... bare pass på at du ikke kombinerer dem, de fleste epoksygrunninger liker ikke å bli lagt oppå ett underlag av syregrunning. Fine med epoksygrunningen er at den er overlakkbar, så her kan du kline til med farge rett over den. Selv bruker jeg de metodene om hver andre, og syns de gir ett like godt resultat.. noen mener at det ene er bedre så det andre, men i mine øyne er det kun smak og behag.

 

 

Når det gjelder de stoffene for å stoppe/omvende rust, så leste jeg en gang på forumet til offroad.no en som hadde testet en av disse produktene. Husker ikke hvordan type det var, men ut ifra bildene han hadde lagt ut virket det som gode greier. Og selv stoler jeg mer på en test utført av en "avarage Joe" enn en bildeserie du finner på produsenten sine sider. Så ett tips kan være å snoke frem det innlegget til den personen, du finner det sikkert vist du bare søker der inne :)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt positivt og negativt om nesten alle ruststoppere på markedet; Rustmelk, Brunox, Rustbjørn, Corroless, POR-15, et cetera ad nauseum... Det eneste jeg ikke har hørt noe om er god, gammeldags Owatrol mot rust. Men for å være ærlig tror jeg den suverent største faktoren ligger i hva slags grunnarbeid man gjør. Selv ikke Lars Monsen hadde klart å holde rusten borte om grunnarbeidet er for dårlig, samtidig som man sannsynligvis vil oppnå et bra resultat med de aller fleste ruststoppere bare man gjør godt forarbeid. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...