Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med DDR3 ram i ny pc.


Anbefalte innlegg

Heisann. Skal prøve å forklare mitt lille problem.

Har nettopp bygd meg pc, og alt fungerer i utgangspunktet helt fint, men pcen registrerer ikke de siste 2 GB minne jeg har. (har satt inn 6 GB DDR3 minne, specs på pcen kommer litt nedenfor her, så les videre:D)

 

Jeg kjører windows 7 ultimate 64 bit versjon, og alle jeg har spurt sier at det fungerer helt fint med 6 gp ram i dette OSet.

Noen som vet hva jeg kan gjøre så pcen registrerer de siste 2 gig med minne?

 

Specs:

Antec Nine Hundred

Asus P6T SE

Chieftec Super Series 750W Modulær

Intel Core i7 920

OCZ DDR3 PC3-12800 Gold Low-Voltage Triple Channel 6 GB

Sapphire Radeon HD 4890 1 GB OC

Western Digital Caviar GP 500 GB

 

Link til RAM brikkene: https://prisguiden.no/product.php?productId=101889

Lite bilde: http://dump.no/files/babd994890cf/watafack.png

MVH, Kent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støtte er uten OC 1333MHz (PC3-10666)minne til P6T SE.

Har du den frekvensen (1333mhz) satt via BIOS for så å installere brikke # 3 ? Eller høyere frekvens ?

Isåfall prøv med 1333mhz.

 

 

Dette var litt ukjent for meg. Noen som kan forklare hvordan jeg fikser det der?

 

Kent.

Lenke til kommentar

Hvis to av brikkene allerede fungerer, så bør man jo ikke trenge å gå inn i bios og endre hastigheten for den 3. brikken som er identisk med de andre..

 

BRUK elimineringsmetoden. Prøv med 2 og 2, og se om du finner ut hvilken brikke som er defekt. Denne sender du tilbake til butikken du kjøpte den fra, og får en ny (som fungerer forhåpentligvis) i retur.

 

(antar du kjører 3 x 2gb minne?)

Endret av sp0
Lenke til kommentar
Hvis to av brikkene allerede fungerer, så bør man jo ikke trenge å gå inn i bios og endre hastigheten for den 3. brikken som er identisk med de andre..

 

BRUK elimineringsmetoden. Prøv med 2 og 2, og se om du finner ut hvilken brikke som er defekt. Denne sender du tilbake til butikken du kjøpte den fra, og får en ny (som fungerer forhåpentligvis) i retur.

 

(antar du kjører 3 x 2gb minne?)

 

 

Kjører 3x2 gig minne ja. Skal prøve når jeg kommer hjem, samt sjekke om jeg får noe respons på CPU-Z

Lenke til kommentar
Heisann. Skal prøve å forklare mitt lille problem.

Har nettopp bygd meg pc, og alt fungerer i utgangspunktet helt fint, men pcen registrerer ikke de siste 2 GB minne jeg har. (har satt inn 6 GB DDR3 minne, specs på pcen kommer litt nedenfor her, så les videre:D)

 

Velkommen i klubben. Dette er et kjent problem med både P6T SE og Deluxe. Plutselig blir bare 2 av 3 minnebrikker synlig i BIOS og Windows. Kjører du CPU-z kan den se 3 brikker. Jeg har flyttet rundt på brikkene og prøvd en og en brikke, uten hell. Alle brikker virker og alle brønnene virker når man kjører 2 moduler. Ikke noe poeng å kontakte Asus da de bare skylder på CPU-feil. Har snakket med en bruker som har byttet ut CPU 2 ganger, men framdeles samme feil.

 

Ikke det at dette var noen trøst for deg, men til slutt er det vel ikke noe valg enn RMA på hovedkortet og velge noe annet enn Asus.

 

Kjell Arne

Endret av gullfaks1
Lenke til kommentar

hei, hadde samme problem med at kun 10 av 12Gb ram vistes (den vtapte rammen vistes kun under en oppstart), tok ut den brikken + en til og testet i en maskin hos en kamerat og den komm opp der, så prøvde med å setteopp spenningen på minnet fra 1,5V som er standard/default minne spenning til 1,64V som er det som er maks for RAM og er maks mot I7 prosessoren . da fikk jeg opp den siste rambrikken. NB kun Dram Volt som skal økes og ikke CPU volt.

 

edit har ett Asus P6T deluxe v2 Hk med en i7 950 CPU ogdobbel pakke med ocz 3x2Gb 12800/1600MHz platinium low voltage minne

 

Edit 2 på mitt hovedkort i bios må du under ai tweaking og finne noe som heter DRAM bus voltage og må ikke overstige 1,65V. jeg får opp en advarsel dersom jeg setter den over. der finner du også muligheten til å justere minnehastigheten din.

NB dersom du er usikker på disse tingene så finn en som kan dette til å hjelpe deg slik at du ikke skader noe.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Jeg har det samme problemet med min maskin. Jeg kjører:

 

Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS,

MSI X58 Pro-E, Socket-1366

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 x 2

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

XFX GeForce 9600GT 600M 512MB PhysX CUDA

 

Jeg får kun opp 8GB minne av de 12 som er installert.. I CPU-Z ser jeg alle 12, men i POST oppstarten får jeg kun 8GB samme i Windows 7 Ultimate 64-bit.

 

Har prøvd å stille Dram Volt til 1,64V uten at det hjalp. Har også flashet BIOS slik at jeg har den nyeste.. Noen som kan gi meg et hint om hva det kan være?

 

Mvh Rikard

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

En del kort skal ha problemer med plasseringen av ram`en,

du skal bruke opp de hvite slottene først, ikke de blå.

Altså dere, prøv og putte de tre rambrikettene deres i de tre hvite ram slottene på hk!

Sjekk denne:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1493744

 

 

 

Dere kan også ta en titt på denne om den første ikke løste problemet:

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=82274

 

 

-ESS

Endret av ESS.
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...