Gå til innhold

Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC OS Canon noen som har peiling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som alltid når man skal ha et objektiv med så mye zoom så er det visse kompromisser man må godta når det gjelder bildekvalitet. Dvs. at bildekvaliteten sannsynligvis ikke er like bra i endene (18mm og 200mm f.eks.) som om du velger to objektiver med samme rekkevidden.

 

Hva har du av utstyr fra før?

Lenke til kommentar
Som alltid når man skal ha et objektiv med så mye zoom så er det visse kompromisser man må godta når det gjelder bildekvalitet. Dvs. at bildekvaliteten sannsynligvis ikke er like bra i endene (18mm og 200mm f.eks.) som om du velger to objektiver med samme rekkevidden.

 

Hva har du av utstyr fra før?

 

eg har canon eos 450 d med standard objektiv, 18-55 :) har ikkje så voldsomt mye peiling, men va i ein fotobutikk å fekk prøva litt, men virka ikkje som dei helle hadde så mye peiling. då fekk eg iallefall prøva ett 18-200 uten stabilisator, men fekk jo ikkje prøva det optimalt.. det føltes iallefall bra der. men de anbefalte at eg kjøpte med stabilisator om eg ikkje kom t å bruka stativ. har o sitt litt på 55-200 og 70-300. huske ikkje ka merke det va..

Lenke til kommentar

har en tilsvarende, fra sigma, og den er super når du bare kan ha med deg ett objektiv.

litt lyssvak, så du blir veldig avhengig av bra lys, ikke minst på høy zoom.

ellers sliter den også med krumming, og generelt svake farger.

 

til hvilken pris er det snakk om å handle?

over 3000 så vil jeg si du kan heller handle deg ett skikkelig

objektiv, f.eks 35mm for vanlig bruk, og en 70-300 til 1500 for tele.

sigma sin 70-300 gir mye bedre bilder.

Lenke til kommentar

Hvis du kun er ute etter å utvide rekkevidden kan du også se på Canon 55-250 IS, den koster omtrent det samme som sigma 18-200, og har fått god kritikk.

 

Hvis du kun er ute etter å bruke ett objektiv bør du kanskje se på superzoomobjektiv som det du selv foreslo. Jeg er selv også ute etter å utvide min rekkevidde, men jeg velger å heller bruke to objektiv.

 

Valget er ditt :)

 

Hvordan akkurat Sigma 18-200 OS er lar jeg andre svare på, da jeg ikke har brukt det selv.

 

EDIT: selvfølgelig koster ikke de det samme, det er jo 18-200 uten stabilisering :wallbash:

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
Hvis du kun er ute etter å utvide rekkevidden kan du også se på Canon 55-250 IS, den koster omtrent det samme som sigma 18-200, og har fått god kritikk.

 

Hvis du kun er ute etter å bruke ett objektiv bør du kanskje se på superzoomobjektiv som det du selv foreslo. Jeg er selv også ute etter å utvide min rekkevidde, men jeg velger å heller bruke to objektiv.

 

Valget er ditt :)

 

Hvordan akkurat Sigma 18-200 OS er lar jeg andre svare på, da jeg ikke har brukt det selv.

 

EDIT: selvfølgelig koster ikke de det samme, det er jo 18-200 uten stabilisering :wallbash:

 

synes at det hadde vert veldig greit å slippe å bytte objektiv, men hvis jeg finner et som gjør at jeg må bytte står det ikke på det :)

grunnen til at jeg har sett på 18-200 er for da kan jeg zoome når jeg er langt bortefra og likevel ta bilder som på det objektive jeg har nå.. men såklart, det er nok noe på kvaliteten ejg må ofre da..

Lenke til kommentar
har en tilsvarende, fra sigma, og den er super når du bare kan ha med deg ett objektiv.

litt lyssvak, så du blir veldig avhengig av bra lys, ikke minst på høy zoom.

ellers sliter den også med krumming, og generelt svake farger.

 

til hvilken pris er det snakk om å handle?

over 3000 så vil jeg si du kan heller handle deg ett skikkelig

objektiv, f.eks 35mm for vanlig bruk, og en 70-300 til 1500 for tele.

sigma sin 70-300 gir mye bedre bilder.

 

jeg har ikke helt bestemt meg for hvor mye jeg vil legge i det.. tror ikke jeg går over 5000 kr, men vil heller kjøpe et objektiv jeg kan lenge ha glede av, og legge litt penger i det enn å måtte skifte ut senere..

ok, men me 70 - 300, det kan jeg ikke bruke til vanlig?

Lenke til kommentar

Jeg har samme objektivet med Nikon-fattning. Har ikke brukt det nye, men det virker som det er bittelitt uskarpt ved 200mm, men ikke så mye. Er overall veldig fornøyd.

 

Ett par bilder jeg har tatt med objektivet, hvis det er interesant:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
http://www.risebro.net/i?i=20090919-200909...4.jpg&p=tmb

80mm brennvidde

 

http://www.risebro.net/i?i=20090914-200909...8.jpg&p=tmb

116mm brennvidde

 

http://www.risebro.net/i?i=20090915-200909...2.jpg&p=tmb

200mm brennvidde

Det siste bildet er litt mørkt, for det var litt sent på kvelden.

 

Lenke til kommentar
Jeg har samme objektivet med Nikon-fattning. Har ikke brukt det nye, men det virker som det er bittelitt uskarpt ved 200mm, men ikke så mye. Er overall veldig fornøyd.

 

Ett par bilder jeg har tatt med objektivet, hvis det er interesant:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
http://www.risebro.net/i?i=20090919-200909...4.jpg&p=tmb

80mm brennvidde

 

http://www.risebro.net/i?i=20090914-200909...8.jpg&p=tmb

116mm brennvidde

 

http://www.risebro.net/i?i=20090915-200909...2.jpg&p=tmb

200mm brennvidde

Det siste bildet er litt mørkt, for det var litt sent på kvelden.

 

 

tusen takk for eksempel! det e alltid kjekt :) men du e generelt fornøyd? ka e det du har brukt det mest t?

Lenke til kommentar
Jeg har samme objektivet med Nikon-fattning. Har ikke brukt det nye, men det virker som det er bittelitt uskarpt ved 200mm, men ikke så mye. Er overall veldig fornøyd.

 

Ett par bilder jeg har tatt med objektivet, hvis det er interesant:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
http://www.risebro.net/i?i=20090919-200909...4.jpg&p=tmb

80mm brennvidde

 

http://www.risebro.net/i?i=20090914-200909...8.jpg&p=tmb

116mm brennvidde

 

http://www.risebro.net/i?i=20090915-200909...2.jpg&p=tmb

200mm brennvidde

Det siste bildet er litt mørkt, for det var litt sent på kvelden.

 

 

tusen takk for eksempel! det e alltid kjekt :) men du e generelt fornøyd? ka e det du har brukt det mest t?

Jeg er veldig fornøyd, men med tanke på at jeg bare har hatt det siden mandag, så det kan jo hende at jeg fortsatt er litt i ekstase over nytt kamerautstyr :p

 

Jeg oppgraderte hele kamerapakka mi fra et Canon EOS 350D med et Canon 18-55mm (uten IS!), til et Nikon D90 med sigma-objektivet. Og overgangen er flott!

Lenke til kommentar
har en tilsvarende, fra sigma, og den er super når du bare kan ha med deg ett objektiv.

litt lyssvak, så du blir veldig avhengig av bra lys, ikke minst på høy zoom.

ellers sliter den også med krumming, og generelt svake farger.

 

til hvilken pris er det snakk om å handle?

over 3000 så vil jeg si du kan heller handle deg ett skikkelig

objektiv, f.eks 35mm for vanlig bruk, og en 70-300 til 1500 for tele.

sigma sin 70-300 gir mye bedre bilder.

 

jeg har ikke helt bestemt meg for hvor mye jeg vil legge i det.. tror ikke jeg går over 5000 kr, men vil heller kjøpe et objektiv jeg kan lenge ha glede av, og legge litt penger i det enn å måtte skifte ut senere..

ok, men me 70 - 300, det kan jeg ikke bruke til vanlig?

 

 

70-300 bruker jeg til macro & portrett, men du kan glemme det som ett vanlig hverdagsobjektiv. håpløst innendørs, og skal du ta helfigur av en person må du være minst 4 meter fra personen.

 

kjøper du 18-200 mener jeg du klarer deg fint uten stabilisator.

jeg klarer jo ta skarpe bilder med 300mm, problemet er ikke å holde det i ro, men å få nok lys. har du for lite lys er det kun stativ som redder deg uansett.

Endret av UnZane
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har Sigma 18-200 sjølv, og er litt misfornøgd. Ref tråden min om uskarpe objektiv.

Veldig greitt objektiv til allround. Men skarpheta er veldig dårleg i forhald til f eks Canon 70-300. Men litt kompromiss må du nok regne med. Kjøpte det sjølv for å ha eit "ferieobjektiv" og kjem nok ikkje til å kvitte meg med det. Då fleksibiliteten er veldig grei å ha.

 

Kjem nok heller til å supplere med eit skarpt "normalzoom".

Lenke til kommentar

Har selv Canon 30D og sigma 18-200 f3,5-6,3 med stabilisator samt sigma 10-20mm f 4-5,6, sigma 150mm f2,8 makro, canon 50mm 1,8 og blits canon speedlite 430EX II. Bruker ikke så mye 100-200 i det jeg har et fast objektiv på 150mm som er sylskarpt. Bruker 10-20mm lite og når jeg bruker det benyttes ca 15-20mm mest. Jeg reiser mye og når jeg reiser har jeg bare med 18-200mm.

Kunne helst tenkt meg å bytte til olympus som har små hendige kamera og ikke mye å drasse på, men jeg får vel ikke så mye igjenn for utstyret hvis jeg ikke er heldig å treffe en olympus eier med de riktige objektivene.

Mitt 2. alternativ er å få solgt camera og zoom objektivene. Skulle da ønsket meg 15-85mm fra canon og eos 50d. Vil utenom en normal zoom satse på fast optikk. Er det noen som har peiling hva man kan få for EOS 30d, sigma 18-200 3,5-6,3 DC og 10-20mm 4-5,6

Lenke til kommentar

Har akkurat det objektivet du ref til og må bare bekrefte det som blir sagt. Dette er et allround objektiv og vil ikke nå helt opp til de mere "spesialiserte" objektivene på skarphet, men det er jo et veldig anvenlig objektiv. Jeg har brukt det mye på reise.

 

Objektivet er i metall så byggekvaliteten er god. Da minste blenderåpning er 6,3 ved 200mm vil jeg på det sterkeste anbefale utgaven med OS. Min erfaring er at dette er en stor fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...