Gå til innhold

Hva mener dere om karakter i gymfaget?


Anbefalte innlegg

Og fotball er faktisk en viktig del av mange nordmenns liv enten det innebærer å spille selv eller å heie på ett lag, dermed blir fotball ofte ett samtaleevne og en slags form for allmennkunnskap.

At det kommer til å hjelpe deg i arbeidslivet på noen måte trur jeg dog ikke, men det tviler jeg også på at litteraturhistorie fra 1800-tallet vil gjøre.

 

Det argumentet der er lett å kjøpe. Selv var jeg ikke noe interessert i fotball (eller andre former for idrett) i min pureste barndom. Det var liksom data og lesing som var greiene mine. Men, noen av de mer fotballglade vennene mine lurte meg til å spille CM94 og opp etter. Til å begynne med så skjønte jeg lite av det, men det ordnet seg etterhvert. Som en naturlig følge av dette begynte jeg å følge litt mer med i fotballverdenen og skjønte stadig litt mer. Før jeg visste ordet av det kunne jeg faktisk en del om fotball, og kunne bruke det. Dette er en kjempegod isbrekker på enkelte arbeidsplasser. enkelte andre arbeidsplasser er f.eks. bil viktig. Jeg har klart å bli kjent med mange på bakgrunn av dette med fotballen. Ja til og med litt bil, selv om jeg egentlig synes det er dørgende kjedelig å kjøre bil. Litt allmennkunnskap der og man er i gang. På samme måte er det med litteraturhistorie og lignende. I enkelte miljø er dette en god isbrekker.

 

Så, for den rent sosiale gevinsten er f.eks. ballspill i gymtimene viktig. Om man burde få karakterer på dette er jeg ikke like sikker på.

 

Selv har jeg brukt idrett til å komme i kontakt med forskjellige folk på nye plasser jeg flytter til. Som jeg nevnte var jeg egentlig ikke noe glad i fotball, så jeg spilte det ytterst sjelden etter jeg gikk i det som het 2. klasse på den tiden. Det er først nå, når jeg er 30, at jeg har praktisk gjort noe idrett. Dette trass i at jeg er noe overvektig, har hatt astma, og gitt kondisjonen min et slag for livet ved å fokusere på bøker i stedet for normal fysisk utfoldelselse i oppveksten...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Man blir vurdert i mer enn fysiske egenskaper. Du blir karaktersatt i teori, teamwork, innsatsvilje, disiplin og alt annet som har med sport og idrett å gjøre.

Så du tror en ivrig elev som har planer om å bli matematiker er like motivert og har like stor innsatsvilje i gymfaget som i matematikkfaget? Blir det da ikke feil og dømme hans innsatsvilje utifra gymfaget, med tanke på at han ikke skal spille fotball på universitetet?

Lenke til kommentar
Man blir vurdert i mer enn fysiske egenskaper. Du blir karaktersatt i teori, teamwork, innsatsvilje, disiplin og alt annet som har med sport og idrett å gjøre.

Så du tror en ivrig elev som har planer om å bli matematiker er like motivert og har like stor innsatsvilje i gymfaget som i matematikkfaget? Blir det da ikke feil og dømme hans innsatsvilje utifra gymfaget, med tanke på at han ikke skal spille fotball på universitetet?

 

Hva med han som må ha matte osv. men ikke skal ha det senere?

Lenke til kommentar
Hva med han som må ha matte osv. men ikke skal ha det senere?

Skolen finnes for å undervise slik at man sitter igjen med et bredt spekter av kunnskap. Man kan velge vekk matematikk så tidlig i disse dager at man nesten ikke sitter igjen med overflødig kunnskap om emnet, selv om de fleste ikke får bruk for alt sammen etter de er ferdig. Man kan ikke akkurat si det samme om gymfaget.

Lenke til kommentar
Karakterer er bra... man må sile ut idiotene

helst bør man sile de svake ut og bruke evolusjonsteorier og liknende

Jeg tror ikke du helt forstår evolusjon. "Natural selection" gjør at den mest egnete får ført genene sine videre, det er en misforståelse å tro at "survival of the fittest" på noen måte refererer utelukkende til styrke eller utholdenhet eller noe sånt. Påfuglenmannen som får damene er ikke den sterkeste, tvert imot er det den som har flottest hale - noe som hindrer dem i å unnslippe rovdyr.

 

Man må gjerne sile ut idiotene, men det har ingenting med evolusjon å gjøre. I beste fall er det sosialdarwinisme, men selv da er det ikke de svake (verken intellektuelt eller fysisk) som nødvendigvis forsvinner.

Lenke til kommentar
Karakterer er bra... man må sile ut idiotene

helst bør man sile de svake ut og bruke evolusjonsteorier og liknende

Jeg tror ikke du helt forstår evolusjon. "Natural selection" gjør at den mest egnete får ført genene sine videre, det er en misforståelse å tro at "survival of the fittest" på noen måte refererer utelukkende til styrke eller utholdenhet eller noe sånt. Påfuglenmannen som får damene er ikke den sterkeste, tvert imot er det den som har flottest hale - noe som hindrer dem i å unnslippe rovdyr.

 

Man må gjerne sile ut idiotene, men det har ingenting med evolusjon å gjøre. I beste fall er det sosialdarwinisme, men selv da er det ikke de svake (verken intellektuelt eller fysisk) som nødvendigvis forsvinner.

 

Jeg var for kort, upresis og rask her så jeg. Bra du har klart opp.

Vi må også fortsette kampen mot overbefolkningen på kloden og der må vi tar i enda større grad enn i dag bruk slike metoder og rendyrking av eliter.Karakterer og klare mål i alle fag må være minimum også i gym! Helst bør man se på andre faktorer som DNA også.

Endret av investor
Lenke til kommentar
Jeg var for kort, upresis og rask her så jeg. Bra du har klart opp.

Vi må også fortsette kampen mot overbefolkningen på kloden og der må vi tar i enda større grad enn i dag bruk slike metoder og rendyrking av eliter.Karakterer og klare mål i alle fag må være minimum også i gym! Helst bør man se på andre faktorer som DNA også.

Slekter du på Hitler eller? :p

 

Men fra spøk til side; det om vi har karakterer i gym eller ikke kommer nok ikke til å si så veldig mye å si om det enkelte menneskes mulighet til å formere seg videre i framtiden.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Jeg hadde bestandig 2 i gym, delvis grunnet apati, depresjon og angst av diverse typer. Det var egentlig kun truslene om stryk i gym som gjorde at jeg etterstrebet minimumskravet. Gymlærere er i mange tilfeller komplett blottet for empati og forståelse.

 

På VGS tok jeg imidlertid hele faget som privatist og fikk brukbar karakter.

Lenke til kommentar
Jeg hadde bestandig 2 i gym, delvis grunnet apati, depresjon og angst av diverse typer. Det var egentlig kun truslene om stryk i gym som gjorde at jeg etterstrebet minimumskravet. Gymlærere er i mange tilfeller komplett blottet for empati og forståelse.

 

På VGS tok jeg imidlertid hele faget som privatist og fikk brukbar karakter.

 

Som jeg muligens har nevnt her tidligere hadde jeg LG og NG i gym mot slutten av ungdomsskolen. Problemet her var at jeg rett og slett hadde kommet litt på kant med gymlæreren (grunnet egen tullskap i et annet fag vi hadde han i). I tillegg knakk jeg ankelen rundt juletider, og var vel ikke i full aksjon før vi snakker i mellom vinterferie og påskeferie. Da mente han at jeg hadde vist lav innsats.

 

På Videregående hadde jeg vel 4 og nesten 5 i faget. Mest pga. innsats. Etter det har jeg ikke bedrevet noe gym før jeg flyttet til her jeg er nå. Her er det volleyball og innebandy hver uke. Det viser seg at selv jeg, med min slette kondis, kan hamle opp med yngre folk med bedre kondis. Rett og slett på grunn av "stå på vilje". Jeg peser og hveser, men jeg gjølr da en innsats, mens enkelte av de yngre rett og slett gir etter for latskapen. Faktisk har jeg blitt over middelmådig i volleyball, og deler av innebandyen går faktisk greit også. Samme med fotball. JEg blir riktignok driblet litt på ræv i de to sistnevnte, i hvertfall av og til, men jeg klarer bite fra meg. Så det handler om innsats og viljen til innsats. Jeg brukte idretten som en kjapp måte å komme i kontakt med de lokale. Greit å ha noen bekjente når man er helt på en ny plass.

 

Men jeg må si at selv jeg blir småskremt når jeg ser på at flere av barna rundomt her krever å bli kjørt på skolen av foreldrene sine. Selv om det kanskje maks er 500 m med bil, og enda mindre om man går og bruker muligheten for snarveier det gir deg... Så sånn sett burde de definitivt drilles i gym, men karakterer?

Lenke til kommentar

Jeg prøver meg igjen:

 

PROBLEMET med gymkarakteren er at den ikke viser noenting da karakteren ikke er basert på noen gode kriterier.

 

Lagarbeid? Hva om det er de andre som ikke samarbeider med deg, som fører til at det ser ut som om du ikke samarbeider fordi de andre spiller i samme fotballklubb og du ikke gjør det?

 

Innsatsvilje? Hva om du gir ditt absolutt beste men læreren mener det ikke er godt nok da det ikke ser ut som om du anstrenger deg, selv om du spyr i garderoben etter gymen?

 

I teoretiske fag setter man karakter utelukkende etter hva eleven kan vise til av kunnskap.

Det er utelukkende basert på kunnskap (og flaks).

 

I gym setter man karakteren utelukkende etter hva læreren mener om eleven.

Det er utelukkende basert på trynefaktor (og flaks).

 

Jeg var for kort, upresis og rask her så jeg. Bra du har klart opp.

Vi må også fortsette kampen mot overbefolkningen på kloden og der må vi tar i enda større grad enn i dag bruk slike metoder og rendyrking av eliter.Karakterer og klare mål i alle fag må være minimum også i gym! Helst bør man se på andre faktorer som DNA også.

 

Hvabehager?

Du er klar over at gymfaget krever at barnet går på trening to ganger i uken for å kunne forbedre seg, ikke sant?

To timer gym i uken kan best sammenlignes med 15 minutter matte i uka -- det fører ikke til forbedring i det hele tatt.

 

Om det var gym 3 ganger i uken med 1.5 timer skikkelig trening og en halvtime med forbedredelser og avslapping hadde det vært noe annet.

Problemet er at mange barn ikke KAN drive med idrett eller sport på fritiden før de blir voksne fordi foreldrene ikke har tid.

 

Å gi karakter i gym er som å ha et hjemmeleksefag som utelukkende skal leses på hjemme, som krever at det leses på 2 timer to ganger i uken, med prøver på skolen en gang i uken.

 

Hvis noe skal karaktersettes på skolen må arbeidet i størst grad gjøres på skolen med minst mulig hjemmelekser.

Gymfaget er en eneste stor hjemmelekse:

Det var først når jeg begynte å trene to timer tre ganger i uken at jeg begynte å forbedre meg sportslig.

En time en gang i uken holder ikke til å holde seg i form engang.

Lenke til kommentar

Gym trekker opp karakterene mine, så jeg er glad vi har det sånn sett.

Men la oss si at en går går allmen og skal bli f.eks advokat, hvorfor skal han greie å springe x antall ganger rundt ei fotballbanen? Greit nok allmen skal dekke de fleste fag, men akuratt gym er ganske unødvendig. Det samme gjelder de andre linjene, untatt idrettslinja så klart. Hvorfor skal en som skal bli elektriker være god i idrett?

Også er det fort gjort å få en skade som ødelegger gymkarakteren, selv om du er en av de beste.

 

Frustrerende, samtidig som jeg liker det..

Lenke til kommentar
Gym trekker opp karakterene mine, så jeg er glad vi har det sånn sett.

Men la oss si at en går går allmen og skal bli f.eks advokat, hvorfor skal han greie å springe x antall ganger rundt ei fotballbanen? Greit nok allmen skal dekke de fleste fag, men akuratt gym er ganske unødvendig. Det samme gjelder de andre linjene, untatt idrettslinja så klart. Hvorfor skal en som skal bli elektriker være god i idrett?

Også er det fort gjort å få en skade som ødelegger gymkarakteren, selv om du er en av de beste.

 

Frustrerende, samtidig som jeg liker det..

 

Ja, enig. Det er vel flere yrker der det du må lære og få karakter for i gymmen er ubrukelig, enn der du faktisk får bruk for det.

Lenke til kommentar
Det er også forskjellig fra sted til sted hvor god du skal være for å få toppkarakter

 

noen lærere legger mest vekt på teori, mens andre legger mer vekt på hvor god du er i idrett.

 

Det jeg er i fra, var det veldig vanskelig å få toppkarater i gym, grunnen var at da skulle du være veldig flink i gym.

Det må vere ein balanse mellom insats og dyktigheit.

 

Kunnskap innen matte kan og vere medfødt, det er mange som har god innsats i mattetimane men får alikevel ikkje like gode karakterar...... Det same gjeld i mange andre fag og.

 

 

Fysisk aktivitet er noko alle treng. Kvifor skal me ikkje ha det på skulen då det er ekstremt mange som knapt hadde haldt seg noko aktive hadde me ikkje hatt gym!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...