Gå til innhold

Ikke bestill fra dell


Anbefalte innlegg

jeg er kjempefornøyd med min 4150 og med dell generellt. bare se på prisene... gå i butikk hvis du vil... det er ikke alltid de har varen på lager der heller. verden er ingen utopi. folk som slenger dritt om dell er teite synes jeg. synd at dell skal henges ut her. det har jeg sett før. husk at de selger mange flere pc'er enn andre produsenter. derfor kanskje noen flere som klager og syter. en fornøyd kunde er ikke så kjapp til å ytre seg her. er sikker på at dell har mange tusen fornøyde kunder, og jeg er en av dem. neste gang blir det også dell!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dell er noe dritt!!!! selvfølgelig en subjektiv mening....

 

Har hatt 3 bærbare maskiner fra Dell og alle har jeg hatt problemer med. Siste feilen jeg hadde var at hardisken røk og det noen uker etter at garantien gikk ut. Greit nok slikt kan skje, men surt uansett.  Men då jeg ringer til Dell for å forklare problemet får jeg beskjed at jeg ikke kan vente meg mer enn 1 års levetid på disken..... For sprøyt...... De var ikke villig til å fire en tomme for å hjelpe meg...... Det kostet meg nesten 5000 flis for å fikse den.

 

Ellers problemer med skjermkort og batteri.

 

Skal aldri ha Dell igjen.....

 

Heldigvis så lærer man av erfaring....

 

 

Fordi når disken ryker så er det del sin feil? Det er jo dell som laga den disken da eller? Herregud a mann, hardisker har som oftest kun 1 års garanti, men de burde seff bytta disken mot at du betalte for disken.

Lenke til kommentar
Bestillte en bærbar 500m fra dell 5.mai, estimert leveringsdato er 10.juni. Har sendt mail til dell, med spørsmål om når de regner med å levere pcn (fikk ordrebekreftelse i posten med en annen dato), har ikke fått noe respons på mailen (sendte den for snart en uke siden)?

 

Sendte en annen mail med et annet spørsmål, de brukte 3 virkedager på å svare!  

 

Vil herved fraråde å handle med dell, har tidligere handlet med komplett, mpx, xd.no, pcbutikken og alltid fått rask respons og aldri hatt noen problemer.

 

Noen andre med erfaringer fra dell?

Hva er vanlig leveringstid fra dell?

 

Har tilsvarende erfaringer som deg. Det er Danzas som kjører ut for dell, og det er de som roter. Ikke dell. Desverre er det dell det går utover. Trøst deg med at garantien deres er meget bra. De kommer hjem til deg. Skiftet hovedkort på min maskin. Besøkte meg 2 ganger. Smør deg med tålmodighet. Det er gode maskiner :)

Lenke til kommentar
tror dell har MANGE fornøyde kunder og. unødvendig tråd forresten :-?

 

Kanskje for deg - men du trenger ikke å lese den. Bare gå videre til en annen post.. ;/ Det som betyr noe for andre trenger ikke å ha samme poenget for deg.

 

Syns bare det var helt unødvendig å starte en slik tråd med en så idiotisk overskrift.

Lenke til kommentar

Jeg har en dell c400, ble levert på døra 12 dager etter at jeg trykte på bekreft. Maskinen er en drøm, går den i stykker har den 3 års garanti - samt 3 års tilfeldig skadeforsikring. Koster litt mer, men hey, man får hva man betaler for.

 

Var så mye negativt, tenkte jeg skulle dele mine positive opplevelser.

 

Sa jeg foresten at maskinen er en drøm?

Lenke til kommentar

Har ikke hatt annet enn trøbbel med dell. Totalt 3 inspiron (3700 og 3800 modeller) kjøpte vi og alle har hatt problemer som har med generell konstruksjonskvalitet å gjøre. Det var virkelig noen skranglemaskiner!

 

Men det verste med hele Dell er supporten eller mangel på support selv under garantitid.

 

Etter ca 1,5 år hadde vi fått maskinene langt opp i halsen og dumpet alle til fordel for IBM Thinkpad T23 maskiner. Bare gode ting å si om de maskinene OG service. Den ekstra prisen er verdt det ! :yes:

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg er fornøyd med Dell's ordrebehandling for mitt vedkommende. Jeg bestilte en Inspiron 8500 den 13 .mai. Estimert (!) leveringsdato ble fra Dell oppgitt til 26 .mai.

 

Jeg fulgte litt med på ordren min på Dell's web-side. Plutselig registrerte jeg at estimert lev.dato ble korrigert til 6. juni, hvorpå jeg sendte en mail til kundeservice og ba om en begrunnelse. Ventetid på harddisk var svaret. Greit nok, synes jeg. Slikt skjer over alt - at man kan gå tom for en komponent.

 

Jeg fortsatte å følge med ordren min på web-siden. Datoen endret seg igjen, denne gangen til 10.juni. Et par dager senere ble den korrigert til 29.mai. Altså 3 dager senere enn opprinnelig dato. Den 23.mai mottok jeg en e-mail fra dem; -Maskinen var sendt fra Irland den 22. Estimert lev. dato var fortsatt den 29. Den ble levert den 28. (!) :yes:

 

Så jeg må si jeg er meget fornøyd med kundebehandlingen hos Dell. Det blir jo ikke helt riktig å sammenligne med Komplett, PS Data, MPX og andre. De kjøper inn partier til lager, mens Dell bygger på bestilling. Det er en vesentlig forskjell, synes jeg.

 

Jeg anbefaler absolutt Dell...men husk at Dell ikke har et lager fullt av ferdig produserte maskiner. De bygger dem etter din spec. Det må nødvendigvis ta litt lengre tid. Husk...den som venter på noe godt - venter ikke forgjeves. :wink:

 

Forøvrig er jeg så langt skikkelig imponert og fornøyd med selve produktet...men det hører jo ikke til her...

Lenke til kommentar
Du har da 5 års reklamasjonsrett.

 

Reklamasjonsrett og garanti er ikke det samme.

 

Nei er det noen som sier det? Garanti er noe som leverandøren gir. Rekamasjonsrett er loven som gir forbrukeren. Garanti har kun noe for seg hvis garantien er over 5 år.

 

Garanti dekker feil som oppstår som følge av slitasje i løpet av garantitiden. Reklamasjon dekker feil som oppstår som en følge av en produksjonsfeil som har vært gjeldende fra den dato kjøpet ble foretatt eller som i det minste har oppstått i løpet av garantitiden. Slik er kjøpsloven (jobber i butikk, og selv om det er verkstedet som gjør disse vurderingene, er vi pliktige å vite om de slik at vi kan informere kunder som lurer).

 

En disk kan slites nok i løpet av ett år til at den dukker under, selv om forventet levetid er lenger. Det er imidlertid ikke gitt at denne feilen oppstår som en følge av produksjonsfeil.

Lenke til kommentar

Afseth:

Det er realtivt skremmende at du jobber i butikk, men vi forbrukere har vel alle møtt på selgere som deg. Kjøpsloven slår ettertrykkelig fast at:

" Reklamasjonsretten etter disse lovene er en rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger er fristen fem år i forbrukerkjøp."

Typisk MTBF (Mean time before failure) for wd er:

"The Western Digital MTBF specification is 300,000 hours. If a disk drive is operated for 24 hours a day, 365 days a year, it would take an average of 34 years before this disk drive will fail. "

Dette er derfor en vare som skal vare vesentlig lenger enn 5 år, faktisk 34 år i snitt med bruk 24 h hver dag 365 dager i året. Dersom den bukker under etter 1 år som i ditt eksempel så skyldes dette definitivt en feil med produktet som slett ikke kan forventes. Jeg forutsetter selvfølgelig da at harddisken ikke er montert feil (feks slik at den blir altfor varm). Et godt råd er at dersom dere treffer på selgere av Afseths kaliber så klag! Det hjelper alltid når det gjelder disker.

Lenke til kommentar
Afseth:

Det er realtivt skremmende at du jobber i butikk, men vi forbrukere har vel alle møtt på selgere som deg.  

 

Og alle vi selgere har møtt på forbrukere som deg som skylder på selgeren så fort noe ikke går 100% som du mener. Mange forbrukere tror også de vet så mye mer om kjøpsloven enn de som har laget den. Vi selgere har i tillegg lite å si overfor verksted og importør som lager bestemmelsene, men kunder som deg klandrer alltid selgeren, men samme hvor mye dere kjefter på oss så er det ingenting vi kan gjøre, samme hvor enige vi skulle være med deg. Butikken jeg jobber i har ved flere anledninger fått trusler fra kunder om at "dette skal jeg sjekke opp med forbrukerombudet". Det har alltid gått i vår favør. Dette er imidlertid ekstreme saker, da vi vanligvis gjør det som er best for kunden selv om vi ikke har plikt til det i følge kjøpsloven. For eksempel å bytte varer dersom kunden har ombestemt seg i løpet av helgen, noe vi ikke har plikt til å gjøre. Ett salg er endelig så fort betaling er gjennomført (vi er ett utsalgssted og ikke en web-shop med de returbestemmelsene som omhandler disse).

 

Kjøpsloven slår ettertrykkelig fast at:  

" Reklamasjonsretten etter disse lovene er en rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger er fristen fem år i forbrukerkjøp."

 

Mangler ved en vare er det samme som produksjonsfeil, og omfatter derfor ikke slitasje. Garanti omfatter også slitasje, så lenge det ikke kommer av kundens uforsiktighet (støtskader, fuktskader osv...). Ekstrem slitasje på grunn av produksjonsfeil omfattes også av reklamasjonsretten.

 

Typisk MTBF (Mean time before failure)  for wd er:

"The Western Digital MTBF specification is 300,000 hours. If a disk drive is operated for 24 hours a day, 365 days a year, it would take an average of 34 years before this disk drive will fail. "

Dette er derfor en vare som skal vare vesentlig lenger enn 5 år, faktisk 34 år i snitt med bruk 24 h hver dag 365 dager i året. Dersom den bukker under etter 1 år som i ditt eksempel så skyldes dette definitivt en feil med produktet som slett ikke kan forventes. Jeg forutsetter selvfølgelig da at harddisken ikke er montert feil (feks slik at den blir altfor varm).

 

Innrømmer at jeg vet lite om harddiskers levetid da jeg ikke jobber i databutikk. Men at en harddisk skal vare i 34 år i snitt er kun teoretisk og langt fra sannheten når det gjelder normale forhold. Det er da i såfall ved kjøling som holder den noe under romtemperatur og ellers i optimale tilstander hva angår vibrasjon, luftfuktighet, elektriske forstyrrelser i luften, radiosignaler, støv og så lignende samt at disken holdes konstant i drift uten stopp og start og at man unngår harddisk-krasj. Slitasje kan komme av feil bruk som at den holdes for varm, mye vibrasjoner, støt og så lignende, og det er det jeg la til grunn for min påstand.

 

Et godt råd er at dersom dere treffer på selgere av Afseths kaliber så klag! Det hjelper alltid når det gjelder disker.

 

Det hjelper lite, da det til slutt er verkstedet som tar den avgjørelsen. Alle verksted vi har kontakt med i Norge (verifiserte verksteder for de merkene vi fører) driver etter de retningslinjer jeg nevnte. De fleste kamera har reklamasjonsrett på 2 år, men som service for kunden sender vi gjerne inn defekte kamera som er 3-4 år som reklamasjon, og legger frem kundens sak for verkstedet. Til slutt er det verkstedet som tar avgjørelsen om reparasjonen går på reklamasjon, og gjør den ikke det er det ingenting vi som forhandlere kan gjøre. 99% av våre kunder er fornøyd med servicen vi yter i forhold til dette, men det er jo alltid noen surpomper som aldri blir fornøyde, som klager for å klage, og som hisser seg opp for den minste ting uansett om det er deres egen feil, vår feil eller verkstedets feil (ikke rettet mot deg).

 

Det blir derfor feil å klandre selgeren, noe de fleste forbrukere riktignok gjør, da vi ikke har makt over verksted og importør.

Lenke til kommentar

En masse bortforklaringer, som vanlig er fra selgere.

Når det gjelder Afseths analyse av mtbf fra mitt eksempel så kan jeg opplyse om at den er hentet fra wd sin egen side: http://support.wdc.com/tips/index.asp?tip=22

Så kommentarer av typen:

"Men at en harddisk skal vare i 34 år i snitt er kun teoretisk og langt fra sannheten når det gjelder normale forhold. Det er da i såfall ved kjøling som holder den noe under romtemperatur og ellers i optimale tilstander hva angår vibrasjon, luftfuktighet, elektriske forstyrrelser i luften, radiosignaler, støv og så lignende samt at disken holdes konstant i drift uten stopp og start og at man unngår harddisk-krasj. "

Det merkelige er at wd ikke trekker opp alle disse forbeholdene, men selvfølgelig, det er betryggende at selger (denne gangen så fortreffelig representert med afseth), vet mer om produsentene sine produkter enn hva det gjør selv! Når det gjelder harddisker så kan jeg nevne at jeg har fått byttet 3 IBM disker som røk etter 2-3 år. Dette gikk selvfølgelig ikke smertefritt, men det hjelper å være surpump iblant!

 

Lenke til kommentar

Fra forbrukerrådet sin side:

"En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid."

En artikkel med mtbf på 34 år tror jeg vi kan parkere i denne kategorien.

Lenke til kommentar
En masse bortforklaringer, som vanlig er fra selgere.

Når det gjelder Afseths analyse av mtbf fra mitt eksempel så kan jeg opplyse om at den er hentet fra wd sin egen side: http://support.wdc.com/tips/index.asp?tip=22

 

Det merkelige er at wd ikke trekker opp alle disse forbeholdene, men selvfølgelig, det er betryggende at selger (denne gangen så fortreffelig representert med afseth), vet mer om produsentene sine produkter enn hva det gjør selv! Når det gjelder harddisker så kan jeg nevne at jeg har fått byttet 3 IBM disker som røk etter 2-3 år. Dette gikk selvfølgelig ikke smertefritt, men det hjelper å være surpump iblant!

 

 

Har aldri sagt jeg vet mer om WD's disker enn WD selv. Sier bare at WD selvfølgelig legger optimale forhold til grunn for forventet levetid. Det ser jo pent ut for de om levetiden er lengst mulig. Uansett, jeg selger ikke harddisker, men har aldri hørt om harddisker som har levd så lenge. Har selv opplevd harddisker som har tatt kvelden etter 2 og ett halvt år (WD disker). Disse fikk jeg byttet uten problemer fordi WD har 3 års garanti. Du sier jo også selv at du har byttet 3 disker som har røket etter 2-3 år. Er da 34 års levetid i nærheten av levetiden på dine disker?

 

"En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid."

 

 

Selv om du er "surpomp" som du sier, så hadde vi hjulpet deg hvis du kom inn med ett kamera med en feil etter 3 år, og det er det samme om det var kjøpt i vår butikk eller en annen i utgangspunktet. Vi hadde sendt kameraet til verkstedet, men hadde verkstedet avslått det som garantireparasjon, hadde vi ikke kunnet gjøre mer. Da er vi bundet på hender og føtter fra verkstedets side, og videre krangel må foregå med verkstedet... ikke butikken. Tror derfor ikke jeg er en så vrang selger som du tror, ettersom du legger frem ett sitat der det står at selgeren avviser garantireparasjoner.

 

Forskjellen er, at om du ikke er surpomp, så hjelper vi deg med ett smil i tillegg.

 

Men det virker som du har ett eller annet prinsippielt mot selgere. Fortell meg gjerne hva det er.

Lenke til kommentar

Surpump var jo din definisjon på en kunde som klager, derfor det ordvalget. Når det gjelder mine IBM disker så hadde disse en kjent produksjonsfeil. Derfor hadde de så kort levetid. Jeg må få spørre deg Afseth, mener du virkelig at et produkt med mtbf på 34 år ikke hører innunder reklamasjonsretten på 5 år? Er du seriøs? Isåfall så håper jeg at du oppgir hvilken butikk du jobber for sånn at vi kan styre unna! Jeg har ingenting prinsippielt imot selgere, bortsett fra at det store flertallet hverken kan de produktene de selger eller lovverket som regulerer salget. Dere er stortsett bare ett fordyrende mellomledd, daukjøtt faktisk. Jeg kan utmerket godt orientere meg om de varene jeg ønsker å kjøpe uten å gå omveien om en eller annen nisse som knapt har fullført folkeskolen.

Lenke til kommentar
Det kostet meg nesten 5000 flis for å fikse den.

 

5000 spenn?

Du kan da kjøpe en 2,5" hd selv. På komplett selger de 30 gb disker til 1000 spenn.

 

Du har ikke lest hva han skrev du. Han sa dette var for 3 år siden, og at prisene da var noe helt annet enn i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...