Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lagde en liten bulk i min fars Jaguar XJ6


Carisma'03

Anbefalte innlegg

Idag klarte jeg å gjøre min første tabbe m/konsekvens siden jeg fikk lappen.

Jeg skulle rygge opp ved siden av min fars Jaguar (en strøken 1986-modell).

Rygga på en vrien måte i oppoverbakke, også klarte jeg å komme borti bilen

som sto ved siden (Jaguaren) med baken av min bil, og traff da hjulbuen bak.

 

Bilen min fikk bare en liten svart stripe på lakken, men det var litt verre på XJ6'en.

Jeg lagde hovedsaklig en liten bulk i hjulbuen - og jeg må selvfølgelig betale rep :(

Lakken så ikke skadd ut, men bulken må rettes ut. Liten bulk midt på hjulbuen.

 

Bilen ligner på denne: http://dealerrevs.com/pictures/10823356.jpg

 

Så lurer jeg da på hva det vil koste å fikse det?

Jeg har ikke råd til å betale mellom 5k og 10k

for en omfattende reperasjon og nylakkering..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lagde hovedsaklig en liten bulk i hjulbuen - og jeg må selvfølgelig betale rep :(

Lakken så ikke skadd ut, men bulken må rettes ut. Liten bulk midt på hjulbuen.

 

Bilen ligner på denne: http://dealerrevs.com/pictures/10823356.jpg

 

Så lurer jeg da på hva det vil koste å fikse det?

Jeg har ikke råd til å betale mellom 5k og 10k

for en omfattende reperasjon og nylakkering..

Bulk = omlakkering

 

Bulker er UMULIG å rette helt opp, derfor MÅ man pusse ned, sparkle, grunne og lakkere på nytt for at det skal bli helt jevnt.

 

Desverre vet jeg lite om kostnadene på slike reperasjoner men at det kan bli ca 5000 kr og kanskje litt over er ikke urealistisk.

 

En såpass gammel bil har nok falmet en del i lakken og derfor bør nok bilen områdelakkeres for å ikke få fargeforskjeller, det vil si at hele delen lakkere om igjen.

 

Min mening er uansett at faren din burde ta dette på forsikringen og at du kanskje betalte en symbolsk sum på ett par lapper som kanskje dekker egenandelen.

Lenke til kommentar
Jeg lagde hovedsaklig en liten bulk i hjulbuen - og jeg må selvfølgelig betale rep :(

Lakken så ikke skadd ut, men bulken må rettes ut. Liten bulk midt på hjulbuen.

 

Bilen ligner på denne: http://dealerrevs.com/pictures/10823356.jpg

 

Så lurer jeg da på hva det vil koste å fikse det?

Jeg har ikke råd til å betale mellom 5k og 10k

for en omfattende reperasjon og nylakkering..

Bulk = omlakkering

 

Bulker er UMULIG å rette helt opp, derfor MÅ man pusse ned, sparkle, grunne og lakkere på nytt for at det skal bli helt jevnt.

 

Desverre vet jeg lite om kostnadene på slike reperasjoner men at det kan bli ca 5000 kr og kanskje litt over er ikke urealistisk.

 

En såpass gammel bil har nok falmet en del i lakken og derfor bør nok bilen områdelakkeres for å ikke få fargeforskjeller, det vil si at hele delen lakkere om igjen.

 

Min mening er uansett at faren din burde ta dette på forsikringen og at du kanskje betalte en symbolsk sum på ett par lapper som kanskje dekker egenandelen.

 

Enig- men min far sto å så på og ble veldig oppskaka da han så hva som skjedde...

Han mener jeg må betale hele skaden selv, og sier forsikringa ikke lønner seg på dette.

Den er over 20 år gammel ja, men veldig strøken over hele ellers. Er blitt behandlet kongelig leeenge...

Lenke til kommentar
Enig- men min far sto å så på og ble veldig oppskaka da han så hva som skjedde...

Han mener jeg må betale hele skaden selv, og sier forsikringa ikke lønner seg på dette.

Den er over 20 år gammel ja, men veldig strøken over hele ellers. Er blitt behandlet kongelig leeenge...

Vi kan jo grovregne på dette da men trenger litt info.

 

Hva er bonusen din?

Hva betaler du i forsikring sånn ca?

Har du kasko/delkaso?

Lenke til kommentar
Enig- men min far sto å så på og ble veldig oppskaka da han så hva som skjedde...

Han mener jeg må betale hele skaden selv, og sier forsikringa ikke lønner seg på dette.

Den er over 20 år gammel ja, men veldig strøken over hele ellers. Er blitt behandlet kongelig leeenge...

Vi kan jo grovregne på dette da men trenger litt info.

 

Hva er bonusen din?

Hva betaler du i forsikring sånn ca?

Har du kasko/delkaso?

 

Ja ok. Bonusen er på 60% cirka,

jeg betaler cirka 700-750 pr. mnd.

og det er en super-kasko, men den

står på faren min. Har ikke egen :S

Lenke til kommentar
Ja ok. Bonusen er på 60% cirka,

jeg betaler cirka 700-750 pr. mnd.

og det er en super-kasko, men den

står på faren min. Har ikke egen :S

Er det bilen din som har så dyr forsikring eller er det jaguaren? Husk det er bilen din, eller nærmere sagt den bilen som kjørte inn i Jaguaren sin forsikring vi snakker om, ikke forsikringen til Jaguaren.

Lenke til kommentar
Ja ok. Bonusen er på 60% cirka,

jeg betaler cirka 700-750 pr. mnd.

og det er en super-kasko, men den

står på faren min. Har ikke egen :S

Er det bilen din som har så dyr forsikring eller er det jaguaren? Husk det er bilen din, eller nærmere sagt den bilen som kjørte inn i Jaguaren sin forsikring vi snakker om, ikke forsikringen til Jaguaren.

 

Selvfølgelig. Det er min bil som har så omfattende forsikring :)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig. Det er min bil som har så omfattende forsikring :)

Vel, da er jeg nok enig med faren din at det ikke vil lønne seg å ta det på forsikringen, blir for mye bonustap og med den summen du betaler i året blir det alt for dyrt.

 

Du betaler neste 10 000 kr i året på forsikring og med bonustap vil du nok måtte metale 2-3000 kr mer i året på forsikringen til året før du oppnår maks bonus.

 

La oss si du går ned fra 60% til 30% i bonus og du betaler 10 000 kr i året.

 

År 1: Nå har du 30% istede for 60% bonus

År 2: Nå har du 40% istede for 70% bonus

År 3: Nå har du 50% istede for 70% bonus

År 4: Nå har du 60% istede for 70% bonus

År 5: Nå har du 70% istede for 70% bonus

År 6: Nå har du 70% istede for 70% bonus

År 7: Nå har du 70% istede for 75% bonus

År 8: Nå har du 70% istede for 75% bonus

År 9: Nå har du 70% istede for 75% bonus

 

I tillegg vil faren din også tape på alle andre biler han forsikrer utenom din egen.

 

Beregningene er gjort på følgende måte, ett år er lik 10% økning, stopper på 70% i 5 år før du øker til 75%. Til sammen vil du nok betale en del mer i premie enn du betaler for en lakkering av en del.

 

Edit: Hadde jeg vært faren din hadde jeg enelt og greit ikke brydd meg men lært å leve med bulken.... det er jo bare en ting av metall.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Jeg lagde hovedsaklig en liten bulk i hjulbuen - og jeg må selvfølgelig betale rep :(

Lakken så ikke skadd ut, men bulken må rettes ut. Liten bulk midt på hjulbuen.

 

Bilen ligner på denne: http://dealerrevs.com/pictures/10823356.jpg

 

Så lurer jeg da på hva det vil koste å fikse det?

Jeg har ikke råd til å betale mellom 5k og 10k

for en omfattende reperasjon og nylakkering..

Bulk = omlakkering

 

Bulker er UMULIG å rette helt opp, derfor MÅ man pusse ned, sparkle, grunne og lakkere på nytt for at det skal bli helt jevnt.

 

Desverre vet jeg lite om kostnadene på slike reperasjoner men at det kan bli ca 5000 kr og kanskje litt over er ikke urealistisk.

 

En såpass gammel bil har nok falmet en del i lakken og derfor bør nok bilen områdelakkeres for å ikke få fargeforskjeller, det vil si at hele delen lakkere om igjen.

 

Min mening er uansett at faren din burde ta dette på forsikringen og at du kanskje betalte en symbolsk sum på ett par lapper som kanskje dekker egenandelen.

Vis bulken ikkje er altfor stor så er det muleg og rette ut.

Lenke til kommentar
Vis bulken ikkje er altfor stor så er det muleg og rette ut.

Alt er mulig å rette opp, saken er bare at det ikke blir like fint.

 

En bil er desverre ikke som en Colaflaske at den bare spretter ut etter du har klemt på den... omlakkering er absolutt nødvendig for at det ikke skal vises.

 

Derimot er det mulig at faren din blir fornøyd med en gjenoppretting hvis bulken er "fin og jevn".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Edit: Hadde jeg vært faren din hadde jeg enelt og greit ikke brydd meg men lært å leve med bulken.... det er jo bare en ting av metall.

 

Hvis han har en strøken '86 XJ6 så er det nok mer enn en ting av metall for han...

Lenke til kommentar
Vis bulken ikkje er altfor stor så er det muleg og rette ut.

Alt er mulig å rette opp, saken er bare at det ikke blir like fint.

 

En bil er desverre ikke som en Colaflaske at den bare spretter ut etter du har klemt på den... omlakkering er absolutt nødvendig for at det ikke skal vises.

 

Derimot er det mulig at faren din blir fornøyd med en gjenoppretting hvis bulken er "fin og jevn".

 

Ja den er da liten og fin den syns jeg ;)

Men det eneste er vel kanskje at det

ble ett lite merke (på cirka en cm.)

i tillegg oppå bulken, men jeg syns

det er rart at ikke proffe lakkerere

kan få flekklakkering til å bli bra??

Kan poste ett bilde av det senere.

Lenke til kommentar
Hvis han har en strøken '86 XJ6 så er det nok mer enn en ting av metall for han...

Hadde jeg hatt en sønn som bulket min bil hadde jeg ikke brydd meg, tatt det på forsikringen eller betalt selv, enkelt og greit.

 

To veldig gode poeng. Skjønner begge.

Det er bare at pappa ikke har så veldig

god råd akkurat nå, også var det min feil :/

Lenke til kommentar
Alt er mulig å rette opp, saken er bare at det ikke blir like fint.

 

Småbulker (type handlevogn, dørsmell etc) er det egne firmaer som spesialiserer seg på å rette uten lakkering, og det kan bli 100% dersom det ikke har blitt sprekk i lakken eller den har løsnet fra underlaget. Sjekk f.eks med Bilkosmetikk eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Er ei firkanta kasse med hjul på, laget for å frakte personer fra A til B. Om faren din er så skutt i hodet at han blakker sin egen sønn fullstendig for å rette opp en liten bulk i bilen burde vedkommende undersøkes av profesjonelle.

Lenke til kommentar
Er ei firkanta kasse med hjul på, laget for å frakte personer fra A til B.

Det sier du ikke etter å ha brukt et 6-sifret beløp på en bil, eller du sitter med en helt strøken bil uten en eneste ripe eller bulk og har brukt drøssevis med tid og penger på få lakken iorden. Det er vel sånn folk som bulker dører på parkeringsplasser tenker.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...