Gå til innhold

Madla januar 2010, noen fler som skal?


Fanta4free

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

En kompis av meg hadde innrykk 30. september, men kom klokka 19 dagen før - han ble bare med på innrykket da. Vet ikke om det går like greit for alle, men han bare fulgte resten og havna på rom med oss som skulle inn den 29.

 

Merk at de tar inn folk fra forskjellige områder forskjellige dager - min tropp er full av vestlendinger, mens nabotroppen har masse trøndere og østlendinger.

Lenke til kommentar

Jeg har drevet med styrketrening av og på i noen år så er jo mest det. Men har lagt inn kardiotrening etter styrketrening også for å få bedre kondis ;) Leste f.eks at for å bli brannassistent måtte man klare 3000m på under 14 min. Sikkert mange andre "stillinger" som krever litt også :!:

Lenke til kommentar

Det er såpass ja, greit å vite hvertfall om det blir det jeg får lyst fortsette som :) Noen flere her som skal videre i luftforsvaret da? Er vell rekruttskole for både luft og sjø på madla har jeg forstått? Hvor kan man egentlig havne i luftforsvaret, noen steder som er bedre enn andre? :)

Lenke til kommentar
Merk at de tar inn folk fra forskjellige områder forskjellige dager - min tropp er full av vestlendinger, mens nabotroppen har masse trøndere og østlendinger.

 

Det kan ha noe å gjøre med at trønderene satt sammen i kinosalen og vestlendingene satt sammen på en annen rekke.

Hos oss ble køykortene delt ut helt tilfeldig. De som satt sammen havnet i samme tropp.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
Det er såpass ja, greit å vite hvertfall om det blir det jeg får lyst fortsette som :) Noen flere her som skal videre i luftforsvaret da? Er vell rekruttskole for både luft og sjø på madla har jeg forstått? Hvor kan man egentlig havne i luftforsvaret, noen steder som er bedre enn andre? :)

 

jeg skal i luft delen tenker jeg meg, hr tenkt og bli hunde fører eller noe

Lenke til kommentar

Forbered dere på å fryse.. MYE. Stavanger er surt som faen om vinteren, og det er IKKE trivelig å ligge ute i regn og kuling i to plussgrader i bar overkropp og trene sanitet. Samme gjelder skytedrilling uten hansker.. Det er faktisk helt sinnsykt kjipt. Plusset er jo at dere får øvelse når det er snø da, det er kult. Telte i skauen i ti minusgrader er faktisk bedre enn å bo i en myggbefengt sump, som de andre kullene må. Har man vett til å kle seg riktig, er det faktisk utrolig moro.

 

Og til dere som titter på brannvern; er det kult å sitte på rævva et helt år å glo på tv og være asosial, når det er så mye annet kult å gjøre i førstegangstjenesten? Det er faktisk det de gjør, ser på tv, rydder søppel og generelt er dvaske. Stort sett blir man ikke kjent med andre enn sitt eget vaktlag heller. Er man heldig og havner på en flystasjon kan det være litt mer spennende, men brannvern/firefighter er en stilling de gjør sitt beste for å få til å høres kulere ut enn det den er. Min anbefaling er, styr unna for alt det er verdt!

Lenke til kommentar
Forbered dere på å fryse.. MYE. Stavanger er surt som faen om vinteren, og det er IKKE trivelig å ligge ute i regn og kuling i to plussgrader i bar overkropp og trene sanitet. Samme gjelder skytedrilling uten hansker.. Det er faktisk helt sinnsykt kjipt. Plusset er jo at dere får øvelse når det er snø da, det er kult. Telte i skauen i ti minusgrader er faktisk bedre enn å bo i en myggbefengt sump, som de andre kullene må. Har man vett til å kle seg riktig, er det faktisk utrolig moro.

 

Og til dere som titter på brannvern; er det kult å sitte på rævva et helt år å glo på tv og være asosial, når det er så mye annet kult å gjøre i førstegangstjenesten? Det er faktisk det de gjør, ser på tv, rydder søppel og generelt er dvaske. Stort sett blir man ikke kjent med andre enn sitt eget vaktlag heller. Er man heldig og havner på en flystasjon kan det være litt mer spennende, men brannvern/firefighter er en stilling de gjør sitt beste for å få til å høres kulere ut enn det den er. Min anbefaling er, styr unna for alt det er verdt!

 

Hmm...det med brannassistent, hva med de kursene og sertifikatene man får i denne stillingen? En kar som har vært i militæret sa til meg her om dagen at når man er ferdig utlært i brannvernet så kan man faktisk bli brannmann? Stemmer det?

 

Å Feonar, hvor har du gjennomført til førstegangstjeneste? :)

Endret av Stiffone
Lenke til kommentar

Vinterøvelse på Sola eller rundt Madla kan være rimlig kjipt. Ville mye heller hatt -10 og tørt oppe i nord enn 0 grader, sludd og stiv kuling på Sola. Det var jævlig kaldt det. Sitte 3 timer på vakt midt på natta helt dønn i ro, våt tvers igjennom og iskald. Var faktisk flere som ble tatt ut av øvelsen pga. kulden. Var et par som gikk i bakken når vi sto i rett i 5-10 min også. En av de få gangene "bjørnefitta" var virkelig nødvendig for å unngå frostskader!

Lenke til kommentar

Rekruttskolen på Madla har alltid øvelse på Evjemoen, og der er det snø og kaldt. Var 10-20 minus når jeg var der i februar. Har du vært på øvelse på Sola, Zeonid? Ingen fra Madla har øvelse der, kanskje UBHH, men det kan jeg ikke si for sikkert. Jeg har tjenestegjort ved FOHK/FOH i Stavanger.

 

Men det med sertifikater og kurs kan jeg ikke svare ordentlig på, de som tjenestegjør ved FOH får hvertfall røykdykkerkurs. Om de får noe mer, er jeg ikke sikker på. Men sove -> tv -> spise -> film -> søppel -> brannrunde, er ikke en unormal arbeidsdag. Om det er noe som tiltaler deg, er det ikke noe galt sted å være. Turnus har de og. Men jeg ville prøvd å få noe mer ut av tjenesten enn brannvern, spesielt hvis du skal inn i sjøforsvaret. De som drar til sjøs får så sinnsykt mange opplevelser og erfaringer de drar med seg videre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal inn da, i luftforsvaret!

Tar fly fra mosjøen(midt i norge) lander kl 18.35, og skal være på leiren 19:00. kan bli stress!

 

Lagde en gruppe på Facebook, som heter : "Luftforsvaret Rekruttering Madla Januar 2010"

 

MEN, siden leiren er både sjøforsvar, så kan dem også melde seg inn, så får vi en "gruppe", kanskje få litt beskjentskap før man drar dit!

Endret av Bolderli
Lenke til kommentar

Regn med at konkurranseinstinktet slår inn når dere får tildelt kompani og tropp. ;)

Veldig mye spilling på lag, tropp og kompanitilhørlighet. Lag Bravo er best, 3.3 er bedre enn 3.1, 3.2 og 3.4, mens kompani 3. er bedre enn 1. og 5. kompani. Som et eksempel.

Samt at det er "kniving" mellom luftgutta og sjøforsvaret.

 

2. kompani er beste kompani! :woot:

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...