Gå til innhold

Bør alt av rusmidler gjøres lovlig?


Bør alt av rusmidler gjøres lovlig?  

180 stemmer

  1. 1. Hva mener du?

    • Ja
      68
    • Nei
      106
    • Ingen formening
      6


Anbefalte innlegg

Narkotikapolitikk er et vanskelig tema. Men at problemet skal bli så mye mindre av at det blir lovlig ser jeg ikke. All logikk tilsier at narkotikabruken vil bli større om det blir lovlig.

 

Hvis dette er all logikk vil jo det si at en veldig stor andel av den Nederlandske befolkning er "hasjnarkomane". Men dette er jo ikke tilfelle. Det samme kan vel sies om f.eks Portugal, hvis all logikk tilsier at misbruket blir større ved legalisering er vel hele Portugal en gjeng med narkomane snart, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør nok absolutt vurdere å lovliggjøre og avgiftsbelegge lette narkotiske stoffer på lik linje med alkohol og slå ned på de tyngre stoffene og de som står bak de transaksjonene. Det kan gjøre ting lettere for veldig mange og det kan bidra til å skade det kriminelle narkotikamiljøet betraktelig. Men "alt av rusmidler", nei takk.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Bør nok absolutt vurdere å lovliggjøre og avgiftsbelegge lette narkotiske stoffer på lik linje med alkohol og slå ned på de tyngre stoffene og de som står bak de transaksjonene. Det kan gjøre ting lettere for veldig mange og det kan bidra til å skade det kriminelle narkotikamiljøet betraktelig. Men "alt av rusmidler", nei takk.

Alt blir neppe tilgjengelig over disken, men la oss si resept på resten - i det tilfellet ville alt være lovlig, dog ikke tilgjengelig for hvem som helst.

Lenke til kommentar

Blir det en slik reguleringsordning i Norge, så kommer det til å koste penger; dermed må noe finansiere ordningen og det blir som andre sier avgifter på narkotika. Går junkiene og kjøper avgiftsbelagt heroin på apoteket med resept til dobbelt pris av hva de betaler ulovlig på gata? Neppe.

Tror en slik ordning neppe hadde fungert. Forbruket hadde nok ikke økt. Men effekten hadde blitt lik null.

 

I Kina skyter de både kjøpere og selgere. Med så mange personer pr. kvadratkilometer så må de det, ellers hadde det gått til helvete. Det fungerer. Tenk om vi hadde vært like tett befolket i Norge pr. kvadratkilometer og fortsatt hadde en like slapp håndhevelse av loven og milde straffer som vi har nå. Vi hadde vært fucked.

 

Men å legalisere hasj og marihuana tror jeg neppe skader. Det hadde vært greit.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Blir det en slik reguleringsordning i Norge, så kommer det til å koste penger; dermed må noe finansiere ordningen og det blir som andre sier avgifter på narkotika. Går junkiene og kjøper avgiftsbelagt heroin på apoteket med resept til dobbelt pris av hva de betaler ulovlig på gata? Neppe.

Tror en slik ordning neppe hadde fungert. Forbruket hadde nok ikke økt. Men effekten hadde blitt lik null.

Uten videre sammenligning kan jeg spørre om hvordan alkohollegaliseringen fungerer. Er det sånn at alle kjøper lovlig? Fungerer salget tilfredsstillende, selv om noen handler over grensa eller under bordet? Og de som bruker mest alkohol utgjør et mindretall av brukerne. Det er først og fremst disse som motiveres til å lure seg unna.

Lenke til kommentar

Tror likevel ikke legalisering kommer til å få bakmennene, smuglerene og langerene til å måtte legge ned 'butikken' sin. Kan hende at 'hobbysnifferene' kan dra nytte av lovlig regulert narkosalg i Norge, slik at de kan kjøpe seg en liten 'stripe' for å komme i siget i ny og ne. Avgifts - Norge drar inn noen ekstra kroner i kassa, som kunne vært brukt til nyttige formål, men neppe blir det likevel.

Lenke til kommentar
Tror likevel ikke legalisering kommer til å få bakmennene, smuglerene og langerene til å måtte legge ned 'butikken' sin. Kan hende at 'hobbysnifferene' kan dra nytte av lovlig regulert narkosalg i Norge, slik at de kan kjøpe seg en liten 'stripe' for å komme i siget i ny og ne. Avgifts - Norge drar inn noen ekstra kroner i kassa, som kunne vært brukt til nyttige formål, men neppe blir det likevel.

Nei, jeg tror heller ikke det skjer noe i Norge før 10-15 år etter USA eventuelt måtte finne på å snu på flisa.

Lenke til kommentar
Og hva er galt med tilgjengelighet i seg selv?

Tilgjengelighet fører til misbruk, sånn er det bare.

 

Dette stemmer jo overhodet ikke og har ingen rot i virkeligheten. Ja, hvis alt har flytt rundt omkring uten noen form for restriksjoner, så kan jeg se at dette har kanskje kunnet skjedd. Men dette er ikke tilfellet. De som ønsker å få tak i sånt i dag kan gjøre dette uten noen problemer. Og det uten at staten har noen form for oversikt.

 

Hovedpoenget er å finne løsninger som tar fra langerne markedet sitt. Klart, en slik løsning er vanskelig å finne og det kan virke håpløst å overhodet prøve. Men det er ikke nyttesløst. Jeg vet med sikkerhet siden jeg har observert dette skjedd gang på gang i det virkelige liv. At de jeg kjenner som har prøvd og også begynt med tunge stoffer, har gjort dette av direkte årsak av miljøet. Og dette miljøet har de havnet i siden de først begynte med uskylde hasj. Dersom man har kunnet fått kuttet introduksjonen til miljøet allerede DER, hadde man kommet langt på vei lenger nedover rangstigen.

 

Jeg tror nemlig at med tid så hadde ikke folk vært så utrolig interessert i kokain og alt det der. Netopp fordi så få hadde brukt det. Dette er kanskje bare ønsketenkning for jeg vet at spesielt kokain er utrolig avhengighetsdannende og er et motedrug uten like. Men åpenhet og god informasjon tror jeg hadde vært langt bedre enn å forsøke å skremme vekk folk. Dette fører til den forbudne frukt-effekten, som jeg mistenker er langt mer effektiv enn de fleste ønsker å tro.

Lenke til kommentar
Tror likevel ikke legalisering kommer til å få bakmennene, smuglerene og langerene til å måtte legge ned 'butikken' sin. Kan hende at 'hobbysnifferene' kan dra nytte av lovlig regulert narkosalg i Norge, slik at de kan kjøpe seg en liten 'stripe' for å komme i siget i ny og ne. Avgifts - Norge drar inn noen ekstra kroner i kassa, som kunne vært brukt til nyttige formål, men neppe blir det likevel.

 

Ta heroin som et eksempel, tror du heroinister foretrekker å kjøpe usikker heroin av en langer? Det tviler jeg sterkt på. Dersom heroinistene hadde hatt et trygt sted å dra og kjøpe så hadde langerne mistet markedet sitt i rasende fart. Det sier seg selv egentlig.

 

Jeg mener at cannabis, hasj og heroin burde vært det første som skulle blitt lovlig. Cannabis er noe som folk ikke burde være i kontakt med kriminelle miljøer for å få tak i og dermed heller ikke bli introdusert til disse. Heroin er for de som det har gått for langt med og som så absolutt burde bli dratt vekk fra miljøet.

 

Hva står da igjen? Hovedsaklig amfetamin og kokain. Og eventuelt piller of some sort. Partydrugs med andre ord. Det er uansett langt på vei!

Lenke til kommentar

100 års forbud:

FOR TI ÅR SIDEN måtte FNs medlemsland forplikte seg til å arbeide for en verden fri for narkotika. I dag er målet endret. Nå skal bruken reduseres. I overskuelig fremtid kan det bli stuerent å snakke om avkriminalisering av både kjøp og salg.

Jeg anbefaler alle som er opptatt av narkotikalovgivning å lese denne kronikken som ble publisert i Aftenposten for en måned siden. Den tar opp endringen i langtidsplanleggingen for å redusere rusproblemet.

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar
Narkotikapolitikk er et vanskelig tema. Men at problemet skal bli så mye mindre av at det blir lovlig ser jeg ikke. All logikk tilsier at narkotikabruken vil bli større om det blir lovlig.

 

Hvis dette er all logikk vil jo det si at en veldig stor andel av den Nederlandske befolkning er "hasjnarkomane". Men dette er jo ikke tilfelle. Det samme kan vel sies om f.eks Portugal, hvis all logikk tilsier at misbruket blir større ved legalisering er vel hele Portugal en gjeng med narkomane snart, eller?

At hasjbruk er mer utbredt i Nederland enn i Norge er vel hevet over all tvil?

 

Folk sier hele tiden at forbud ikke funker, men tilstandene i Norge er vel faktisk vesentlig bedre enn i Nederland?

Lenke til kommentar
At hasjbruk er mer utbredt i Nederland enn i Norge er vel hevet over all tvil?

Tull og tøys! Vis meg den kilden som sier det motsatte av hva mine kilder sier.

 

Folk sier hele tiden at forbud ikke funker, men tilstandene i Norge er vel faktisk vesentlig bedre enn i Nederland?

På hvilken måte er det bedre i Norge? Med flere cannabisbrukere? Med flere overdosedødsfall pr. innbygger? Med lavere snittalder for heroinmisbrukere?

Lenke til kommentar
Narkotikapolitikk er et vanskelig tema. Men at problemet skal bli så mye mindre av at det blir lovlig ser jeg ikke. All logikk tilsier at narkotikabruken vil bli større om det blir lovlig.

 

Hvis dette er all logikk vil jo det si at en veldig stor andel av den Nederlandske befolkning er "hasjnarkomane". Men dette er jo ikke tilfelle. Det samme kan vel sies om f.eks Portugal, hvis all logikk tilsier at misbruket blir større ved legalisering er vel hele Portugal en gjeng med narkomane snart, eller?

At hasjbruk er mer utbredt i Nederland enn i Norge er vel hevet over all tvil?

 

Folk sier hele tiden at forbud ikke funker, men tilstandene i Norge er vel faktisk vesentlig bedre enn i Nederland?

 

Egentlig ikke, hvor har du det fra? Bare fordi det er lovlig der?

 

Hva er det som er bedre i Norge?

Lenke til kommentar

Jeg tror mange bør ta seg en tur til Amsterdam for å se hvordan det faktisk er. Det er ingen narkomane å se, ingen røyker hasj åpenlyst og folk ser helt vanlige ut. Ingenting spesielt. Når jeg satt på en coffeeshop så var stemningen helt avslappet. Rundt 3-4-tiden kom et par dressmenn inn i sjappa, bestile seg en joint og leste avisa. Helt relaxed.

Lenke til kommentar

Narkotiske stoffer som feks Heroin etc skal og burde være forbudt.

 

Strengere straffer for salg og import vil hjelpe en del, da snakker vi mye strengere. Staten skal beskytte folket mot trussler, enten er det er militært eller vaksiner. Narkotiske stoffer fører til belastning for enkeltpersoner, familier og koster samfunnet mange unødvendige skattekroner. Staten skal kunne beskytte folk mot farer som heroin, da må man gå til kilden, selgerne(helst bakmennene) og straffe dem hardt slik at de vet bedre enn å selge åpenlyst.

Lenke til kommentar
Narkotiske stoffer som feks Heroin etc skal og burde være forbudt.

 

Strengere straffer for salg og import vil hjelpe en del, da snakker vi mye strengere. Staten skal beskytte folket mot trussler, enten er det er militært eller vaksiner. Narkotiske stoffer fører til belastning for enkeltpersoner, familier og koster samfunnet mange unødvendige skattekroner. Staten skal kunne beskytte folk mot farer som heroin, da må man gå til kilden, selgerne(helst bakmennene) og straffe dem hardt slik at de vet bedre enn å selge åpenlyst.

Jeg mener motsatt at jo farligere et stoff er, jo viktigere er det at det er lovlig. Dette har med skadereduksjon og -kontroll å gjøre. Kilden du snakker om er ikke produsentene og selgerne, men russøkende mennesker. Hva man realistisk kan gjøre med disse menneskene, er det som kan påvirke en av verdens største pengemaskiner.

Lenke til kommentar
At hasjbruk er mer utbredt i Nederland enn i Norge er vel hevet over all tvil?

Sier seg jo selv, da det er lovlig der.

Folk sier hele tiden at forbud ikke funker, men tilstandene i Norge er vel faktisk vesentlig bedre enn i Nederland?

Så du mener altså at forbudet i Norge fungerer?

Hadde det fungert, hadde ingen brukt ulovlige rusmidler. Og det går med utrolig mye ressurser da politiet må forfølge folk som ruser seg og selger. Samtidig som retten må dømme de, og fengslene holde på de. Det er et stort pengesluk.

Ved legalisering og regulering, fjerner du disse utgiftene, og kan samtidig beskatte rusmidlene.

Hvis staten dyrker og produserer rusmidlene selv kan de selge det til under gatepris og fremdeles tjene masse.

 

Ruspolitikken i Nederland er ikke perfekt, men den er 100 ganger bedre enn i Norge, da de slipper alle utgiftene vi bruker på å forfølge brukere og selgere. Rusmissbruk er i Nederland et helseproblem, i Norge er det et kriminal problem.

Lenke til kommentar
Ta heroin som et eksempel, tror du heroinister foretrekker å kjøpe usikker heroin av en langer? Det tviler jeg sterkt på. Dersom heroinistene hadde hatt et trygt sted å dra og kjøpe så hadde langerne mistet markedet sitt i rasende fart. Det sier seg selv egentlig.

Hva tilsier at ev. heroin du hadde kjøpt på apoteket dersom det var lovlig, ikke bare var noe utvannet piss? Om den Norske Stat skulle begynt å importere heroin lovlig for å selge det, tror du de hadde hatt mer peiling enn dagens kjeltringer som har vært i bransjen i årevis? Det tror ikke jeg. De hadde blitt rundlurt av annenhånds amatører. Jeg regner med at dagens 'kunder' allerede vet hvor de skal få tak i bra varer, og hvem som selger skvip.

 

Grunnen til at smuglersprit og -sigaretter ikke er ett så stort problem sier seg vel selv. Det er ikke så mye penger å tjene på dette som med narko.

Lenke til kommentar
Ruspolitikken i Nederland er ikke perfekt, men den er 100 ganger bedre enn i Norge, da de slipper alle utgiftene vi bruker på å forfølge brukere og selgere. Rusmissbruk er i Nederland et helseproblem, i Norge er det et kriminal problem.

Rusmisbruk er et sosialt problem. Det er på grunn av sosiale problemer at folk blir narkomane. I Norge bruker vi faktisk ikke noe særlig med penger på å jakte etter langere, det vi bryr oss om er å gjøre beslag på de store smuglerne.

 

Og jeg har ingen tro på at hvis staten begynner å selge hasj så får man total kontroll over markedet. I følge den logikken hadde vi ikke hatt smuglersprit i landet.

Lenke til kommentar
Ruspolitikken i Nederland er ikke perfekt, men den er 100 ganger bedre enn i Norge, da de slipper alle utgiftene vi bruker på å forfølge brukere og selgere. Rusmissbruk er i Nederland et helseproblem, i Norge er det et kriminal problem.

Rusmisbruk er et sosialt problem. Det er på grunn av sosiale problemer at folk blir narkomane. I Norge bruker vi faktisk ikke noe særlig med penger på å jakte etter langere, det vi bryr oss om er å gjøre beslag på de store smuglerne.

 

Og jeg har ingen tro på at hvis staten begynner å selge hasj så får man total kontroll over markedet. I følge den logikken hadde vi ikke hatt smuglersprit i landet.

Selv om ikke politiet bruker masse penger på å jakte brukere, så er det en moralsk prioritering som både politiet og samfunnet generelt synes er grei. Det er liksom greit å straffe folk for å bruke rusmidler. Jeg er ikke så sikker på at dette løser større problemer enn det skaper.

 

Poenget er heller ikke å få "total kontroll" over markedet. Hvis vi ser på alkoholbruken i dag, så er det heldigvis sånn at de fleste kjøper varen på vinmonopolet eller et annet sted der avgiften blir tatt inn. Men det er mulig å brygge hjemme og handle ved grensa. Avgiften dekker heller ikke skadene samfunnet blir påført, men det blir aldri lengre noen seriøs diskusjon om hvorvidt forbud mot alkohol kan løse dette problemet. Løsninger må finnes i den realiteten vi har, og der liker mennesker å ruse seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...