Gå til innhold

Bør alt av rusmidler gjøres lovlig?


Bør alt av rusmidler gjøres lovlig?  

180 stemmer

  1. 1. Hva mener du?

    • Ja
      68
    • Nei
      106
    • Ingen formening
      6


Anbefalte innlegg

kenny bones/Perrern: I portugal gjorde de jo da alle stoffer lovlige, selv inkludert ting som metaamfetamin som man etter min mening er helt sprengt i hodet om man bruker av uansett lovlighetsgrad. Effektene har jo alikavel vært positive.

 

En mulig effekt av å bare gjør litt av stoffene lovlig er at enkelte ungdommer som tenker at de ønsker å prøve å være kule å prøve de ulovlige stoffer går over fra de svake ulovlige stoffene som hasj til ting som metaamfetamin.

 

aluxes: For det første viser kalde fakta det motsatte av fantasien din. Men selv om bruk øker så kan misbruk gå ned slik man ser skjer på alle plasser som avkriminaliserer rusmidler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kenny bones/Perrern: I portugal gjorde de jo da alle stoffer lovlige, selv inkludert ting som metaamfetamin som man etter min mening er helt sprengt i hodet om man bruker av uansett lovlighetsgrad. Effektene har jo alikavel vært positive.

 

En mulig effekt av å bare gjør litt av stoffene lovlig er at enkelte ungdommer som tenker at de ønsker å prøve å være kule å prøve de ulovlige stoffer går over fra de svake ulovlige stoffene som hasj til ting som metaamfetamin.

 

aluxes: For det første viser kalde fakta det motsatte av fantasien din. Men selv om bruk øker så kan misbruk gå ned slik man ser skjer på alle plasser som avkriminaliserer rusmidler.

 

Jepp. har tenkt på det. Og det er jo det som gjør alt så vanskelig. Men, som kenny sier, hvis ting er lovlig er det jo litt lettere å kontrolere. Vi kan jo sjekke om vi kanfinne en måte å kontrolere hvor mye av stoff folk får i seg.

Lenke til kommentar

Jeg må legge til at misbruksproblematikk ikke er noe jeg bagatelliserer. Det er svært viktig å diskutere hvordan samfunnet kan kontrollere bruken av alkohol og andre rusmidler for at det skal føre til minst mulig skader. Dette er en debatt som er like viktig som legaliseringsdiskusjonen. Men som eksempel synes jeg Portugal er glimrende for å vise hvordan rusbruken utvikler seg etter avkriminalisering. Det er ikke noe å være redd for. Men samtidig prøver jeg ikke å si at legalisering alene vil løse noen av de andre problemene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg stemte ja til legalisering, men mener at dette ikke bør skje før lenge ennå. Det norske samfunnet er desverre så uvitende om droger og rusmidler at man burde vel helst forby både sukker og kaffe! Så det handler, som jeg ser det, om kunnskap og informasjon.

Det er jo selvsagt en besnærende tanke at alle bør være i stand til å ta ansvaret for sin egen fysiske og psykiske helse, men slik er det altså ikke.

Jeg er jo av den oppfatning av at mye av det folk bruker til rekreasjon nå, som LSD, Psilocybe, DMT, MDMA og mange andre har et medisinsk potensiale som går langt utenpå behovet for å bruke slikt rekreasjonelt. Og det å slippe slike ting fritt løs på folk før samfunnet er klar for det, tror jeg bare fører vondt med seg. Men jeg håper at tiden kommer en dag:) Men jeg håper inderlig at det snart blir åpnet for forskning på slike stoffer, og at terapauter kan få tatt det i bruk som det verktøyet det er er.

Men at både heroin og cannabis bør legaliseres og reguleres, er vel hevet over enhver tvil.

Heroinister er syke folk som trenger all hjelp de kan få. så heroin bør selges på apotek. De trenger det for å leve, ikke sant. Mange vil jo ikke til behandling av ulike grunner, og det må vi bare godta... Behandling under tvang hjelper ikke, desverre. Jeg syns det er skam hvordan vi behandler våre mest trengende i landet her! Hvorfor er det så liten interesse for medisiner som Ibogaine. Der kan kanskje løsningen ligge...

Spørsmålet om Cannabis har vel en egen tråd?

Lenke til kommentar

Hvor du har at mange ikke vil inn i behandling fra vet ikke jeg, men 9 av 10 erfarne misbrukere vil jeg tro innser at videre rusmisbruk ikke er veien å gå og derfor er villige til å prøve det meste for å komme ut av det. Det er ihvertfall tilfellet med de jeg kjenner.

 

Før man evt. legaliserer heroin så burde for all del medikamentfri rusbehandling gis økte ressurser og ikke trappes ned slik det er i dag. Metadon/subutex hjelper for noen, men er ikke noe man kan bruke livet ut samtidig som man ivaretar en noenlunde helse.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Jeg tror rusbruken hadde eksplodert dersom staten sponset narkisene. Uansett, hvordan det hadde blitt regulert, hadde det blitt en eksplosiv økning.

 

De som er narkoman idag, er det bare en ting å gjøre. Sette hardt mot hardt, tving de inn i arbeidsleirer der de må jobbe for føden og all rus er forbudt. Hold de der i minst 12 mnd, noen bør kanskje være der i flere år. De kan gjøre samfunnsnyttige oppgaver som arbeide med

f.eks hjelpe veiarbeidere, plukke boss i byer og parker, vaske på skoler eller andre offentlige bygg. Sikkert masse annet, de kan gjøre som ikke krever all verdens kompetanse/erfaring eller noe særlig fysikk.

På denne måten vil de sakte men sikkert bygge seg selv opp, de vil aldri bli "normal" igjen, men tror nok det vil gi litt verdighet + at de kan gi litt tilbake til samfunnet.

 

Tar du vekk de erfarne narkisene, tar du vekk rekruttererne. Tar du vekk kundene, tar du vekk selgerne.

 

Når det gjelder potensielle nye narkiser,altså dagens ungdom så gjelder det å få inn nok fritidsordninger så de holder seg unna. Selvfølgelig holdningskampanjer, som tro det eller ei virker littegranne. Bare se på røykingen, det er mye mindre unge som røyker idag.

Her er det viktig at staten subsidierer fritidsordninger slik at alle kan være med, idag koster enkelte ting flere tusen kroner i året, som gjør at foreldre rett og slett ikke har råd til å la ungene/ungdommene holde på med det som interesserer dem.

 

Idag koster det 2250 kr i året for å spille fotball i enkelte klubber, det er ganske mye synes jeg, det er ikke alle foreldre som har råd til det.

Så har du andre fritidsordinger som er enda dyrere.

Lenke til kommentar
Jeg tror rusbruken hadde eksplodert dersom staten sponset narkisene. Uansett, hvordan det hadde blitt regulert, hadde det blitt en eksplosiv økning.

Dette stemmer ikke! Ikke i Sveits, Storbritannia og andre land der man deler ut heroin. Nope.

 

Men jeg er helt enig i hvor viktig det er med fritidstilbud tilgjengelig for neste generasjon. Ser mer håp på den måten, enn å diskutere opp og ned om hvordan vi skal få snudd om livene til de avhengige slik at de blir politisk korrekte samfunnsborgere - nå.

Lenke til kommentar
Jeg tror rusbruken hadde eksplodert dersom staten sponset narkisene. Uansett, hvordan det hadde blitt regulert, hadde det blitt en eksplosiv økning.

Dette stemmer ikke! Ikke i Sveits, Storbritannia og andre land der man deler ut heroin. Nope.

 

Men jeg er helt enig i hvor viktig det er med fritidstilbud tilgjengelig for neste generasjon. Ser mer håp på den måten, enn å diskutere opp og ned om hvordan vi skal få snudd om livene til de avhengige slik at de blir politisk korrekte samfunnsborgere - nå.

Det som har vært en mulighet er at nåværende narkomaner får de stoffene på blåresept til 1/10 av gatepris, samtidig som straffen for illegal narkosalg fordobbles. DVS man må ødelege markedet slik at narkosalg blir mer eller mindre er risikosport uten spesiell fortjeneste. Det er iallefall min umiddelbare kommentar.

Lenke til kommentar
Jeg tror rusbruken hadde eksplodert dersom staten sponset narkisene. Uansett, hvordan det hadde blitt regulert, hadde det blitt en eksplosiv økning.

Hvordan har dette kunne skjedd? Spør bare :)

 

De som er narkoman idag, er det bare en ting å gjøre. Sette hardt mot hardt, tving de inn i arbeidsleirer der de må jobbe for føden og all rus er forbudt. Hold de der i minst 12 mnd, noen bør kanskje være der i flere år. De kan gjøre samfunnsnyttige oppgaver som arbeide med

f.eks hjelpe veiarbeidere, plukke boss i byer og parker, vaske på skoler eller andre offentlige bygg. Sikkert masse annet, de kan gjøre som ikke krever all verdens kompetanse/erfaring eller noe særlig fysikk.

På denne måten vil de sakte men sikkert bygge seg selv opp, de vil aldri bli "normal" igjen, men tror nok det vil gi litt verdighet + at de kan gi litt tilbake til samfunnet.

En "fin" tanke, men det ville aldri fungert, samt vært for dyrt og for uhumant.

 

Tar du vekk de erfarne narkisene, tar du vekk rekruttererne. Tar du vekk kundene, tar du vekk selgerne.

Enig, tar du vekk markedet tar du også vekk langerne. Derfor legalisering er så bra ;)

 

Når det gjelder potensielle nye narkiser,altså dagens ungdom så gjelder det å få inn nok fritidsordninger så de holder seg unna. Selvfølgelig holdningskampanjer, som tro det eller ei virker littegranne. Bare se på røykingen, det er mye mindre unge som røyker idag.

Her er det viktig at staten subsidierer fritidsordninger slik at alle kan være med, idag koster enkelte ting flere tusen kroner i året, som gjør at foreldre rett og slett ikke har råd til å la ungene/ungdommene holde på med det som interesserer dem.

Realiteten er annerledes, det gjelder å få dopet vekk fra miljøene. Det er det eneste som ville fungert. Tobakksrøyking er noe helt annet faktisk og kan egentlig ikke settes i samme bås som narkotika.

 

Edit: Vedkommende med flott brukernavn over meg har skjønt det :) Legaliser og reguler. Få stoffet vekk fra miljøene og fjern markedet for langerne.

 

Dog mener jeg at det som hadde gitt størst effekt og vinning hadde vært å legalisere ytterpunktene av stoffene på narkolisten. Henholdsvis hasj og heroin. Hasj fordi det hadde fjernet enorme mengder nyrekruttering til mijøene. Og heroin fordi ingen bare begynner på heroin. Legalisering av heroin hadde også ført til at de som faktisk trenger det hadde fått det enten gratis eller til sterkt redusert pris på offentlige steder. Da hadde ikke folk som ikke trenger det fått tak i det heller.

 

Hva har resultat ville blitt? Jo, det eneste som hadde stått igjen for langerne da hadde vært amfetamin, kokain, LSD og sopp og piller. Med andre ord, svært svært få bare "begynner" med disse stoffene helt fra scratch. Derfor hadde markedet for langerne blitt ekstremt tynnet ut. Og med de sparte ressursene hadde Politiet kunnet gått hard mot de langerne som selger disse stoffene som hadde stått igjen.

 

Dette hadde helt klart gitt den beste vinningen.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...