Gå til innhold

kjøp av helakustisk gitar med elektronikk


Kalle_92

Anbefalte innlegg

Hei!

Om under en uke reiser jeg til USA, og vurderer å kjøpe en gitar der, fordi jeg har hørt at det skal være så billig der, i og med at noen gitarer er laget i USA. Ihvertfall, så er jeg på utkikk etter en gitar (trenger ikke nødvendigvis å være en halvakustisk). Jeg spiller fra før av bassgitar, og føler at jeg er klar for nye utfordringer, samt at min bror spiller gitar, så vi skal begge bruke den. Hvilke gitarer anbefales, og er det anbefalt å kjøpe gitar i USA?

Prisklasse: 1000-3000

 

Takker for tips!

Endret av Kalle_92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenkte på elektrisk halvakustisk anbefaler jeg deg å ta en titt på Ibanez sin "artcore" serie og Epiphone sin "Dot". Dette er bra gitarer med potensiale for å bli knall instrumenter om du senere bytter pickups. I Usa skulle disse være innenfor budsjettet ditt, men husk at du må regne mva (tax) i tillegg til prisene der borte. I feks California er tax på ca. 8%. Taxen varierer etter hvor du reiser. Du kan også bli nødt til å betale moms i norge når du skal hjem igjen.

 

Sjekk utvalget på guitar center:

http://www.guitarcenter.com/Hollow-Body--S...mp;o1=2&o=1

Lenke til kommentar

jeg tenkte mer på halv-akustiske gitarer som dette: http://www.guitarcenter.com/Ibanez-PF-Seri...463-i1147779.gc

 

Men jeg vurderer sterkt å ha nylonstrenger. På den ene siden, så har stålstrenger en veldig flott klang, men på den andre siden, så passer det kanskje mer i band-sammenheng? Uansett, så lurer jeg på hva jeg vil velge...

 

Ihvertfall, så er det noe liknende den gitaren der, utenom at den ikke trenger å være i den fargen da, selvfølgelig.

 

Takk for deres tips. Jeg likte jo den Artcore Ibanez'en. Den andre var heller ikke så verst.

Men hva taler for at jeg skal velge f.eks Artcoren, istedetfor en kassegitar?

Lenke til kommentar
jeg tenkte mer på halv-akustiske gitarer som dette: http://www.guitarcenter.com/Ibanez-PF-Seri...463-i1147779.gc

Disse er helakustiske, med elektronikk.

 

Angående nylon eller stål, anbefaler jeg stål. Velger du nylon vil det neppe ta lang tid før du ønsker deg en stålstrenger. Stålstrengere er nok litt slemmere mot fingrene dine, så du må regne med å blø litt i starten, men det går fort over. Eventuellt er du smart nok til å ta en pause før du begynner å blø :thumbup:

Lenke til kommentar
jeg tenkte mer på halv-akustiske gitarer som dette: http://www.guitarcenter.com/Ibanez-PF-Seri...463-i1147779.gc

Disse er helakustiske, med elektronikk.

 

Angående nylon eller stål, anbefaler jeg stål. Velger du nylon vil det neppe ta lang tid før du ønsker deg en stålstrenger. Stålstrengere er nok litt slemmere mot fingrene dine, så du må regne med å blø litt i starten, men det går fort over. Eventuellt er du smart nok til å ta en pause før du begynner å blø :thumbup:

Vil jeg virkelig angre på at jeg velger nylon? For jeg blør heller litt for stålstrenger, hvis det anbefales fremfor nylonstrenger. Jeg spiller jo fra før av Bass, så jeg er litt herdet. Men blø kan jeg godt :)

Hvilke merker lager best gitarer av denne typen?

Lenke til kommentar

Skal du ha kasse ville jeg sett på yamaha og ibanez. Mitt beste tips er at du ser etter en modell med piezopickup (du får kanskje ikke noe annet uansett..). Det viktigste imo er at gitaren låter bra akustisk fremfor finish etc.

Om du skal velge stål eller nylon kommer helt ann på dine egne preferanser. Jeg vet godt hva jeg ville valgt, og nei, det er ikke nylon :)

 

Artcore serien er mest hvis du er interresert i ordentlig halvakustisk, dvs. elgitar med akustiske egenskaper. Skal du ha kasse kjøper du selvfølgelig det.

Lenke til kommentar

Men jeg har jo knapt spilt gitar, selv om jeg er supermotivert, og klar over at jeg kommer til å bruke gitaren. (Jeg er rimelig musikkerfaren, og har litt musikalske evner, til dels) Bør jeg begynne med stålstrenger eller nylon? Jeg elsker klangen til stålstrengegitaren, men samtidig så er det noe følsomt over nylongitarer...

Kan du evt. komme med et eksempel på en gitar som du vil kunne anbefale, eller er Ibanez og Yahama's kassegitarer generelt gode? Hva med Fender?

Lenke til kommentar

Etter hvert skal du nok ha begge deler. Det er ikke sånn at nylon er en fattigmanns-stålstrenger man forlater for godt, begge instrumenter har sine styrker og svakheter. Du finner nok mest stål i mainstream pop i dag. I tillegg til å være snillere mot fingrene har nylonstrengere bredere gripebrett som gjør tilværelsen enklere for blant annet nybegynnere. Du er motivert, men det betyr ikke at motivasjonen er skuddsikker. Og husk at det ikke er noen moralsk forpliktelse å ha det vanskelig. Videre er ikke fingrene dine vant til å spille gitar, og det er faktisk en god del tyngre å spille på stål. Altså utsetter du deg selv for betydelig større fare for senebetennelse og den slags, og det er motivasjonsdrepende som ingenting annet. Du må lære å krabbe osv.

 

Hvis jeg hadde visst det jeg vet i dag for 10 år siden og hadde muligheten til å dra over dammen etter gitar, ville jeg sett etter en god nylonstrenger med cutaway og elektronikk. Da har du et voldsomt allsidig instrument du sannsynligvis aldri kommer til å kvitte deg med. Kjøp eventuelt to gitarer, en av hver type. Kanskje det er mest praktisk å kjøpe en av dem her hjemme, nylonstrengerne til en tusing duger en stund for nybegynnere.

 

EDIT: En annen ting er at du kommer til å være nybegynner en god stund til. Derfor trenger du ikke muligheten til å etterape dine idoler, fordi du uansett ikke kommer i nærheten. Dessuten er de fleste begynnerkurs for gitar innrettet mot nylon. Bottom line er at det ikke er noen grunn til at du vil ende opp som noen bedre gitarist verken hurtig eller på sikt fordi om du velger den bratte læringskurven en stålstrenger representerer.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Nylon er fint til sitt bruk, som feks komp til visesang eller klassisk-gitarspilling.

 

Musikk som du tenker å spille fungerer dårlig på nylon, og desto bedre på stål.

 

Desverre har jeg ikke så mye å bidra med angående merke gitar du bør kjøpe i USA, men jeg hadde ikke vært i tvil om at det må være en stålstrenger.

Lenke til kommentar
Etter hvert skal du nok ha begge deler. Det er ikke sånn at nylon er en fattigmanns-stålstrenger man forlater for godt, begge instrumenter har sine styrker og svakheter. Du finner nok mest stål i mainstream pop i dag. I tillegg til å være snillere mot fingrene har nylonstrengere bredere gripebrett som gjør tilværelsen enklere for blant annet nybegynnere. Du er motivert, men det betyr ikke at motivasjonen er skuddsikker. Og husk at det ikke er noen moralsk forpliktelse å ha det vanskelig. Videre er ikke fingrene dine vant til å spille gitar, og det er faktisk en god del tyngre å spille på stål. Altså utsetter du deg selv for betydelig større fare for senebetennelse og den slags, og det er motivasjonsdrepende som ingenting annet. Du må lære å krabbe osv.

 

Hvis jeg hadde visst det jeg vet i dag for 10 år siden og hadde muligheten til å dra over dammen etter gitar, ville jeg sett etter en god nylonstrenger med cutaway og elektronikk. Da har du et voldsomt allsidig instrument du sannsynligvis aldri kommer til å kvitte deg med. Kjøp eventuelt to gitarer, en av hver type. Kanskje det er mest praktisk å kjøpe en av dem her hjemme, nylonstrengerne til en tusing duger en stund for nybegynnere.

 

EDIT: En annen ting er at du kommer til å være nybegynner en god stund til. Derfor trenger du ikke muligheten til å etterape dine idoler, fordi du uansett ikke kommer i nærheten. Dessuten er de fleste begynnerkurs for gitar innrettet mot nylon. Bottom line er at det ikke er noen grunn til at du vil ende opp som noen bedre gitarist verken hurtig eller på sikt fordi om du velger den bratte læringskurven en stålstrenger representerer.

Takk for gode råd. Du har jo selvfølgelig rett i at jeg ikke kommer til å ende opp som noen god gitarist så hurtig. Men du mener altså at ved å velge stålstrenger, så ødelegger jeg utviklingen min, og at jeg heller bør kjøpe en ok nylonstrenger til å begynne med, og at stålstrengeren kan komme etterhvert?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Det er i hvert fall større fare for at du går på en smell. Det er som å gå på treningssenter: visse øvelser vil trenerne fraråde deg å gjøre før du har holdt på en stund.

Dessuten handler jo det å spille om å utvide horisontene sine, og hvis du er fokusert på ting som låter veldig stål nå, er det kanskje bedre å gå for noe litt annet i stedet for å fokuserer på det du kanskje tror vil bringe deg i mål.

 

Du kan absolutt spille Thomas Dybdahl og sånt på nylonstrengere også, det vil bare ikke låte akkurat som på plata. Men det vil det ikke med stål heller. Jeg synes ikke det er så mange gode grunner for å begynne på stål, men det er mange gode grunner for å begynne på nylon.

Lenke til kommentar

Musikken som trådstarter ønsker å spille låter nok definitivt mest riktig på stål, men det kan uansett fint spilles på nylon. Det finnes folk som sier at nylon låter dritt. Disse folkene har sannsynligvis enten spilt på en meget dårlig nylonstrenger, ellers kan det også hende de rett og slett ikke spiller riktig. Hvordan du drar fingrene over strengene har like mye å si for lyden som selve gitaren.

 

Skal man spille gitar i et klassisk musikkstykke, så kan stålstrengeren fort komme til kort, iallefall sammenlignet med nylon.

Lenke til kommentar

Da skal jeg huske på det. Det er vel de tynneste nylonstrengene som går først? Det skal altså kjøpes. Men da har jeg en idé om hva jeg vil se etter. Tror jeg vil gå for en nylongitar med elektronikk. Men om det er Ibanez eller Fender, eller hva det nå skulle være, så er jeg ikke så forferdelig opptatt av det. Jeg spør jo bare de i butikken. Og de har sikkert peiling på GuitarCenter eller en annen butikk i San Francisco eller LA :p

Jeg vil også vurdere å kjøpe meg en tuner/metronome/chordfinder. Jeg ser jo hvor mye det koster der borte. Dollaren er jo forøvrig ganske så lav... :)

 

Jeg rapporterer tilbake når jeg kommer tilbake fra dammen 7. oktober.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...