Gå til innhold

2 x Velociraptors VS SSD


Taxman

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en 300 gb Velociraptor. I løpet av nær fremtid skal jeg mekke meg ny PC (i7 basert tenker jeg, og sikkert med Win 7 dersom den blir lansert som planlagt).

 

Problemet mitt er om jeg skal kjøpe en Velociraptor til og kjøre de 2 som raid 0 eller om jeg skal kjøpe en Intel X-25 2. gen. og ha VR som lagringsdisk.

 

Hva ville dere gjort? Fordeler/ulemper med min plan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Har enda ikke shoppet, så jeg er fremdeles interessert i info.

 

Forstår at access tiden er dårliger på 2*VR, men jeg tror jeg uten problem skal klare å få godt over 200 i hastighet på 2 VR i raid 0.

 

Er mest til office, spilling, surfing og generelt "data kludring". Systemet blir stort sett bootet opp et par ganger i mnd, ellers står det standby når det ikke brukes (i minnet, ikke dvalemodus). Ser ikke for meg at en singel SSD skal være så forbasket mye raskere enn 2 VR.

 

Er det noen her som har 2 VR 300gb/150gb i raid 0 som kan si noe om forventet fart?

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at en god SSD er den oppgraderingen du vil ha mest igjen for, det være seg stasjonær eller bærbar.

 

Jeg har nettopp testet mine 2 VR i SSD benchmark tråden og selv om den gjør det godt på enkelte områder er det en annen verden.

SSD er rett og slett i en annen liga, støyfri, kjølig og mye bedre responstid.

 

Kjøp deg en Intel X25-M og du vil bli forbauset over hva du har gått glipp av. Jeg anbefaler Intel først og fremst pga pris men også pga ytelse. Det eneste negative med den er at den er vanskelig å få tak i. (stor etterspørsel)

 

Det finnes alternativer til Intel men sjekk trådene i forumet før du kjøper, det finnes dårlige SSD'er.

Lenke til kommentar

Taxman: Du vil greie >=200 MB/s average, men på sustained gjennom hele disken så kan du falle ned mot 170 med 2x VR.

 

En enkel VR300 greier 107 MB/s les gjennom hele disken.

 

SSD er fint på enkelte områder, men kapasiteten er liten og MLC tåler ikke uendelig overskrivninger (men akkurat det gjør ikke noe med mindre du bytter ut hele innholdet 30 ganger daglig.)

 

Hvis ikke budsjettet ditt er stramt og du trenger mer kapasitet enn 64 / 80 GB så går det an å kjøre:

1xSSD Crucial M225 64 GB til en kostnad av 1314,- for OS og programmer.

(Alternativt Intel X25-M G2 80 GB)

2xVR300 til lagring ut over kapasiteten til SSD. 1718,- stk.

Totalt: 4750,-

 

Priseksemplene er fra Datakjeden.no da denne forhandleren gav best totalpris i følge prisguide.no

 

Hvis du greier deg med 64 / 80 GiB og ikke overskriver hele disken flere ganger daglig så kan det ha mer for seg å kjøpe Intel X25-M G2 80 GB / Crucial M225 64 GB

Lenke til kommentar

Mr Nilson, takker for bra innlegg.

 

Jeg har allerede en VR300, og i og med at en rimelig SSD koster noe i samme nabolag som en VR300, lurte jeg på om hva som ville gi meg best ytelse.

 

Prosjektet mitt er at jeg i løpet av den neste mnd eller to skal skifte ut min 2.5 år gamle athlon 6000+ (med en vr300 anskaffet for noen mnd siden) med et i7 basert system. Har vel mentalt forberedt meg selv på ca 15 000 kr for HK,HDD,CPU, 12 gig, og GPU. I og med at jeg satser på GPU i prisklassen 1500 kr+/-) og i7-920 (1366), kanskje i5, så er det nok rom i budsjettet mitt for 1 eller 2 ssd'er/eller VR, men jeg ser ikke grunn til å bruke pengene bare for å bruke dem :-)

 

Har fått med meg alt fuzzet om intel sin SSD, og må innrømme at alt skrytet av den gjør meg ganske så fristet.

 

Er også inne på tanken å ta 2 Corsair SSD Performance P64 2,5" 64GB dersom disse går i raid. Da har jeg 128 GB, og det bør holde til OS, office + div samt de spillene jeg spiller mest. Da har jeg jo en 300 GB VR som jeg kan legge page filen på samt alt annet ræl. (Filmer og bilder går på egen server, som har lagring i en annen divisjon ;-) )

 

Men jeg må innrømme at de ekstreme youtube videoene er forlokkende. Tenk å leve i verden for spill starter på 2 sek når en klikker. Blir nok først når Norsk Tipping ringer meg jeg får råd til noe slikt.

Lenke til kommentar

Kan bare slutte meg til anbefalingen om SSD, responsen i systemet er av en helt annen verden, spesielt når du har mange programmer oppe og veksler mellom dem. Har en X25-M hjemme, og en Corsair X128 på jobben, og i benchmark er intel soleklart bedre, men i bruk så merker jeg ingen forskjell. Det er bare lynkjapt på begge maskiner :)

 

Har som oftest 10-15 programmer/vinduer av ymse slag åpent på jobb pc, og det å veksle mellom dem tok gjerne et par sekunder om ikke mer, nå er det ingen forsinkelse i det hele tatt. Håper jeg aldri må tilbake til vanlig hdd som system/programdisk!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bare en UPDATE for de det måtte interessere. Nå er en intel x-25 bestilt fra multicom, så får vi se når den dukker opp.

 

Regner med å bruke SSD til os, office med mer, samt 1 eller 2 av de mest spilte spillene. Resten + pagefile går på VR'n. Bestilte i samme slengen w7, så pc'n får nå seg en litten oppshining mes både os og disk. Får håpe jeg ikke blir skuffet nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...