Gå til innhold

Er prisen på 50D (EU) riktig hos Datakjeden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne teksten finner du nederst på siden:

 

Selv om vi gjør vårt beste for å gi relevant informasjon, så er bildene kun for å gi et generelt inntrykk, og selve varen er ikke nødvendigvis akkurat slik som avbildet. Dersom det er forskjeller mellom produktoverskrift, beskrivelse og bilde, så er det produktoverskriften som gjelder (f.eks. PCer kommer ikke nødvendigvis med skjerm selv om bildet viser det). Hvis noe er uklart, vennligst send epost til kundestøtte før du bestiller. Vi tar forbehold om trykkfeil og endring av priser og spesifikasjoner uten varsel.
Lenke til kommentar
Denne teksten finner du nederst på siden:

 

Selv om vi gjør vårt beste for å gi relevant informasjon, så er bildene kun for å gi et generelt inntrykk, og selve varen er ikke nødvendigvis akkurat slik som avbildet. Dersom det er forskjeller mellom produktoverskrift, beskrivelse og bilde, så er det produktoverskriften som gjelder (f.eks. PCer kommer ikke nødvendigvis med skjerm selv om bildet viser det). Hvis noe er uklart, vennligst send epost til kundestøtte før du bestiller. Vi tar forbehold om trykkfeil og endring av priser og spesifikasjoner uten varsel.

 

I Salgs- og leveringsvilkårene står det følgende:

 

Eventuelle endringer eller kanselleringer skal skje skriftlig og må godkjennes av Datakjeden.

Vi forbeholder oss retten til å avvike og eller endre oppgitt leveringstid uten nærmere varsel.

Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt som ikke skyldes feil (se nedenfor) får ikke tilbakevirkende kraft.

Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Datakjedens side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 10% av normal utsalgspris, kan Datakjeden ensidig endre, slette eller avvise ordre.

Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.

 

Men så har man også forbrukerkjøpsloven som sier

Et hovedprinsipp i forbrukerkjøpsloven er at selger ikke har lov til å gi deg

dårligere vilkår enn det loven bestemmer. Har han egne salgsbetingelser, er

disse bare gyldige hvis de stiller deg bedre enn loven.

 

Videre så sier den også

Du har krav på at varen har de egenskaper og den holdbarhet som selgeren har opplyst ved kjøpet, gjennom annonser, på plakater, på emballasjen og lignende.

Er ikke varen i samsvar med det dere avtalte eller det du kan kreve etter loven, har den en mangel. Det betyr at du kan kreve at selgeren omleverer, retter feilen, gir prisavslag, hever kjøpet og/eller gir erstatning.

 

Da blir jo spørsmålet, er pris en egenskap?

Jeg tipper de ordrene blir slettet.

Lenke til kommentar
Hehe, godpris det der. Ser det også inkluderer et Canon EF-S 60 mm objektiv, så løp og kjøp!

Må vel være 60 mm 2.8 Macro det...

Sjekket produktnr 2807B054 og det viste at det er med en objektiv - 60 mm - f/2.8 Canon EF-S. :)

De andre nettbutikker som er nærmest Datakjeden, har priset den pakken på 11560,– og oppover.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar fra Datakjeden ...

 

De gjorde det på en veldig finurlig måte. Nå var det billige 50D plutselig blitt et CANON EF 70-300 1:4.0-5.6 IS USM. De sender en mail hvor de gjør oppmerksom på dette.

 

Hos de fleste andre er dette produktnummeret ganske riktig 50D med 60mm - som i går.

 

Merkelig ... er sikker på at det var et 50D i går. Når jeg går inn og ser på produktet er det fortsatt oppgitt at det er et Digital SLR:

 

CANON EF 70-300 1:4.0-5.6 IS USM

Varenummer: 2807B054 Lens: 60mm

 

Optical Zoom: 0x

 

Resolution: 15MPixels

 

Type: DIGITAL SLR

 

Dette er vel en måte å omgå kjøpslover på tenker jeg :no:

 

Det hadde vel etter min mening vært bedre å innrømme en feil, men mulig det hadde blitt dyrt for dem ...

Lenke til kommentar

Hadde det vært 1 bestilling så hadde de kanskje latt den gå igjennom, men jeg ser for meg at det spretter opp et par advarsler når de logger på om morgenen når det er solgt en hel haug av en ting de vanligvis ikke selger mye av.

 

Vi har ihvertfall en del scripts satt opp til å rapportere unormal kjøpsadferd, så det er enkelt å oppdage feil og svindelforsøk. (ikke fotorelatert btw.)

 

Det å endre produktet er nok bare en enkel måte å komme seg ut av problemet.

 

Jeg tror egentlig at det skal være nok å vise til at kjøpet kom inn via prisguiden, og at den som kjøper da burde forstått at det dreier seg om en feil da prisdifferansen er såpass stor. Men - som sagt, enklere å bare endre produktet for å slippe kverulanter som drar saken inn for forbrukerrådet osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...