Gå til innhold

Er prisen på 50D (EU) riktig hos Datakjeden?


Anbefalte innlegg

- snip -

 

Nei - get real. Slik er livet, shit happens, deal with it! Noe butikken til nå har gjort på en oppsiktsvekkende dårlig måte; endre produktet i bestillingen uten å informere kundene - det er hinsides alt som har med forretningsskikk å gjøre.

 

Amen! Det er nettopp *det* som er problemet her og det fremgår også om man leser hele denne tråden.

 

En ting er om noen har forsøkt å "snike til seg" et kamera til en lav pris. Jeg ser egentlig ikke noe prinsipielt galt i å bestille en vare til annonsert pris, det er like lite eller mye "umoralsk" som om butikken forsøker å selge en utgående vare til en altfor høy pris. Og egentlig mindre umoralsk da kunden jo ikke kan vite noe om butikkens motiv for den "lave" prisen. Og moral satt til side, det er i hvert fall ikke ulovlig å bestille en vare til annonsert pris.

 

Men det blir noe helt annet når butikken i ettertid endrer varen for det ordrenummeret en kunde har bestilt til å være noe helt annet, tar betaling av kunden og deretter sender en vare som kunden ikke har bestilt. Det er faktisk grov svindel og det er også straffbart etter norsk lov.

 

Selv de her på forumet som jobber eller har jobbet i butikk selv, og som dermed muligens sympatiserer med butikken, må da evne å se forskjellen samt hvor galt Datakjeden har opptrådt i dette tilfellet. Det gjør meg opprørt at noen i det hele tatt kan forsvare en slik handlemåte.

 

De som opplever å få feil vare tilsendt bør faktisk vurdere å politianmelde Datakjeden som med viten og vilje gjør dette, de vet nemlig utmerket godt hva de gjør så dette er ikke noen "feil" fra deres side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det siste jeg fikk fra Datakjeden.no, eller rettere sagt [email protected], på fredag ettermiddag. Min ordre hadde gått så langt at de hadde tatt betalt. Har ikke mottatt noe som helst varsel før dette, bortsett fra at jeg hadde stilt noen litt vanskelige spørmål om hvorfor de hadde endret beskrivelse på produktet, men beholdt artikkel# som gjelder for kittet.

 

Hei,

 

Beklager dette men vi hadde fått feil info på dette artikkelnr da vi henter inn info automatisk fra våre leverandører.

Vi har ingen muligheter for å levere dette kitet til denne prisen. Det dreier seg om såpass store prisforskjeller fra orginaleprisen at dette er noe deg som kunde også burde vært klar over.

Tar også forbehold om feil på websiden vår og i våre salgsvilkår.

 

Henviser deg til avtaleloven.

3dje kapitel. Om ugyldige viljeserklæringer. § 32.

 

Din ordre vil nå bli kansellert og ordresum satt til refundering. Hvis de ønsker videre dialog angående saken ber vi deg ta dette via forbrukkerrådet.

 

 

Med vennlig hilsen Johnny

 

Datakjeden Webshop

Web: http://www.datakjeden.no/

Telefon: 815 11 800, innvalg 2

 

Da er det vel ikke noe annet gjøre enn å gå til Forbrukerrådet da. Hadde egentlig ikke tenkt å bruke så mye mer tid på dette, men siden Datakjeden.no/amentio.no behandler meg som en kunde uten rettigheter, er det greit å få det bekreftet/avkreftet hos Forbrukerrådet. Er det noen andre som kommer til å gjøre dette også??

Lenke til kommentar
Men det blir noe helt annet når butikken i ettertid endrer varen for det ordrenummeret en kunde har bestilt til å være noe helt annet, tar betaling av kunden og deretter sender en vare som kunden ikke har bestilt. Det er faktisk grov svindel og det er også straffbart etter norsk lov.

Tenk litt nøyere gjennom hva som har skjedd her.

 

Datakjeden blandet nok et produktnummer med et annet, og da ble det lagt inn feil produktnummer slik at produktet faktisk ble noe annet enn prisen tilsvarte. De har senere lagt inn riktig produkt, men glemt å endre produktnummer og noen av spesifikasjonene, ettersom det uansett er et utgått produkt.

 

Og er det nå egentlig noen som har fått tilsendt feil vare?

 

At det ble betalt, er vel et resultat av automatiske systemer som trekker penger fra konto i det man bekrefter bestillingen. Dette burde være en smal sak å enten få stoppet eller refundert når man får beskjed om at det er feil. Vil tippe dette ordnes av Datakjeden, men det kan jo ta noen dager. For så vidt jeg forsto, så ble disse ordrene stoppet når Datakjeden oppdaget glippen. Om alle kundene fikk beskjed, vet jeg ikke.

 

Hvordan kan det være svindel og straffbart etter norsk lov?

 

Hva som har skjedd i denne saken, vet vi ikke. Det er litt for mye spekulasjoner og konspirasjonsteorier om svindel og annet her til at jeg orker å ta den sidens deltakerne i denne diskusjonen så veldig seriøst. Høres mer eller mindre ut som mange håpte de skulle få kapret til seg en feilpriset vare, og så ble de sure når de ikke fikk det til.

 

Ja, jeg jobber med salg, men hos en direkte konkurrent til en del av Datakjedens produkter. Så egentlig burde jeg slengt meg på hylekoret og forsøkt å sverte butikken. Men jeg vet samtidig litt om at slike interne systemer, som det er mange av i slike butikker, til tider kan slå seg litt vrange. Om man da legger til den menneskelige faktor, så vil feil skje. Det er ikke snakk om "hvis", det er snakk om "når". Og om en butikk må tape kanskje flere titusener/hundretusener kroner for hver feil som skjer, så går det ut over alle kundene da tapene må tas inn på andre måter.

 

Norge har muligens verdens beste lover til fordel for forbrukere, også skal man forsøke å krangle seg til enda bedre vilkår?

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Jeg handler veldig mye via nettet og denne saken synes jeg er ganske interessant problemstilling. Hvilke lover gjelder og hvordan tolkes dem? I mitt hode skal alminnelige avtalerettslige prinsippet om tilbud og aksept, fungere på nettet slik som i en helt vanlig butikk. Men det finnes også en tretrinnsmodell hvor selger bekrefter sin aksept med en ordrebekreftelse.

Hvorfor lar da webshops både den første aksepten og bekreftelsen være automatisk?

Hvilke rettigheter har vi forbrukere når vi har mottatt en ordrebekreftelse?

 

Min erfaring

Jeg vil dele min erfaring med Datakjeden her. Jeg var en av dem som hoppet på det glimrende tilbudet på produktnummeret 2807B054 som er en bundel bestående av CANON EOS 50D og Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM.

 

Først vil jeg si at alle antagelsene i denne posten er ene og alene mine, om virkeligheten er slik kan jeg ikke si. Jeg har ingen som helst innside informasjon.

Jeg har også hatt en fin tone via mail med saksbehandleren hos Datakjeden.

 

Steg 1

15/9 Jeg bestilte varen, betalte via Visa og fikk en ordrebekreftelse minutter etterpå.

 

Steg 2

16/9 Morgenen etter jeg hadde plassert min ordre fikk jeg en kort mail fra Datakjeden.

 

Hei, Vær oppmerksom på at dette er bare objektivet, varsle om du ønsker å kansellere bestillingen.

 

Jeg logget meg inn på min konto hos Datakjeden å så at de hadde forandret min ordre CANON EF 70-300 1:4.0-5.6 IS USM (2807B054). Dermed sendte jeg dem en kort mail og spurte om de hadde lov å forandre en ordre slik når jeg allerede hadde fått ordrebekreftelse. Det kom aldri noe svar fra Datakjeden.

 

Steg 3

16/9 Senere på kvelden satte jeg meg ned å skreiv en lengre mail. Selve mailen er litt for lang til å gjengi i sin helhet her, men kort fortalt gjore jeg dem oppmerksom på.

- At de hadde endret produktoverskriften på produktnummeret 2807B054, samtidig som de selv skriver på sine nettsider at det til en hver tid er produktoverskriften som gjelder og jeg som kunde må da forvente at denne er konstant.

- Videre gjorde jeg dem oppmerksom som sin dårlige kvalitetssikring, et enkelt eksempel på det er så se hvor mange produktoppføringer de har på et og samme produkt. Jeg brukte CANON EF 70-300 1:4.0-5.6 IS USM som eksempel. Den manglende kvalitetssikringen går både på produktdatabasen og funksjoner som for eksempel ordrebekreftelsen i webshopløsningen.

- Når jeg har fått en ordrebekreftelse så forholder jeg meg til den normale definisjonen av ordrebekreftelse som er noe slikt som: Ordrebekreftelsen er en melding fra leverandør/selger til kjøper, og er et svar til en tidligere gitt ordre/bestilling. En leverandør/selger som har mottatt en ordre/bestilling, bekrefter mottakelsen av denne med en ordrebekreftelse, som skal inneholde informasjon om selger aksepterer å levere hele ordren, deler av ordren eller avvise ordren helt.

- Jeg gjorde det også klart at jeg syntes de hadde opptråd på en veldig klønete og uprofesjonelt måte når de prøver vri dere vekk fra en inngått avtale ved å endre avtalens innhold.

- Tilslutt gjorde jeg dem oppmerksom på tolkingen av forbrukerkjøpsloven som man finner på linken http://www.hardware.no/artikler/juss_paa_nett/21903/5

PS! Her må jeg tilføye at jeg gjennom min jobb har spiskompetanse innfor typen datasystemer som ligger bak webshopen til Datakjeden. Endringer av definisjonen på en produktkode kan gi Datakjeden mye større problemer enn de allerede har fått ved feilprisingen, men det er en helt annen sak.

 

Steg 4

17/9 En gang på formiddagen fikk jeg mail fra Datakjeden. Den kom som et svar på min mail fra kvelden før.

 

Beklager dette men det er ingenting som er manipulert her, vi har rettet på infoen så det ikke oppstår noen misforståelser at dette her er objektivet. Vi tar info direkte fra våre leverandører og da kan feil info oppstå iblant, og er derfor vi har tatt forbehold om skrivefeil på websiden vår også. Dette her er et kit som normalt sett koster minimum 11 000kr på markedet. Dette er en feil som var utenfor vår kontroll og vi kan heller ikke levere noe tilsvarende vare da dette er snakk om betydelige prisforskjeller hvor kunde "burde" ha skjønt at dette var feil.

 

Eneste jeg kan gi deg som kompensasjon er ny vare som du måtte ønske til vår kostpris, ellers råder jeg deg til å ta kontakt med forbrukerrådet om du ønsker videre hjelp.

 

Første del av denne mailen er rein og skjær ansvarsfraskrivelse i mine øyne. De bekrefter jo at de ikke har mye kontroll over sin kjernevirksomhet som er å selge oss forbrukere produkter via en webshopløsning. De skylder på leverandørene og slik de fremlegger det her burde det jo være leverandørene jeg skulle kontakte istedenfor dem.

Hvem er leverandør til Datakjeden? Jeg vet at Datakjeden er eid av Amentio, som flere ganger blitt kåret til Norges Billigste nettbutikk. I og med Amentio eier 100% av Datakjeden så mistenker jeg at Amentio operer som leverandør av varer og tjenester for Datakjeden. Mitt tips er at Amentio drifter webshopløsningen og datasystemene for Datakjeden. Med andre ord er det Amentio som forvalter innkjøpsavtaler og selger videre varen med fortjeneste til Datakjeden som har utsalgssteder rundt omkring i Norge. Er det da Amentio eller Datakjeden som har fått feil informasjon fra sine leverandører? Hvordan har det seg at en feil oppstår i Datakjeden sin løsning mens det ikke gjør det hos Amentio, hvis de mottar den samme informasjonen fra leverandøren? Grunnen til at jeg skriver dette er at den koblingen dukket opp i hode mitt med en gang jeg leste nederste del av svaret.

Siste del av svaret viser at Datakjeden ønsker en løsning men på sine betingelser.

Jeg var interessert i hva det mente med uttalelsen ” Eneste jeg kan gi deg som kompensasjon er ny vare som du måtte ønske til vår kostpris”, så jeg sendte en mail å spurte om de kunne spesifisere det litt mer.

 

Steg 5

18/9 Jeg fikk svar på min mail hvor jeg ønsket at Datakjeden spesifiserte sitt forslag.

 

Det er egentlig at du får en valgfri vare som du selv bestemmer til lavest mulig pris. Kostpris er det vi betaler for å få varen fra vår leverandør, altså vi tjener ingenting på salget.

Varierer hvor mye det er å spare på, men hvis du finner noe du har lyst på så kan jeg sjekke hva prisen til deg blir.

Det var jo et hyggelig svar det og det er helt rett som de skriver at ”Kostpris er det vi betaler for å få varen fra vår leverandør”. Det er viktig å husker at kostpris ikke er det samme som innkjøpspris! Det står i mailen at de ikke tjener noe på å selge ting til kostpris, men de taper ikke noe på det heller. Kostprisen er den prisen det koster å anskaffe varen, og det kan være for eksempel innkjøpspris pluss kostnadene ved å kjøpe inn, frakt, varemottak, lagerkostnader, osv. Ofte er kostprisen et resultat av en innkjøpskalkyle og hvis jeg har rett i mine antagelser angående forholdet mellom Amentio og Datakjeden så er varene Datakjeden kjøper vært gjennom en anskaffelseprosess med kostpris en gang tidligere.

På grunn av dette hadde jeg en mistanke om at kostprisen til Datakjeden var ganske høy.

Jeg satte opp noen produkter jeg var ønsket å vite kostprisen på og sendte det til Datakjeden.

 

Steg 6

18/9 Jeg får mail med kostprisene.

 

CANON Canon EOS 50D kamerahus 15,1 megapikslers CMOS-sensor

Varenummer: 2807B026

Vanlig pris: 8603 ink.mva

Din pris: 7976 ink.mva

 

CANON EOS 50D 15.1 MPix SLR w. 580EXII

Varenr: 2807B042

Vanlig pris: 11 823 ink.mva

Din pris: 11 232 ink.mva

 

CANON EF 100/2,8M USM

Varenummer: 4657A003

Vanlig pris: 5271 ink.mva

Din pris: 4743,75 ink.mva

 

Det var som jeg tenkte, dekningsgraden ligger på mellom fem og ti prosent samt at kostprisen er så høy at den i ligger rundt utsalgsprisen til andre aktører.

 

Steg 7

20/9 Hva gjør jeg nå?

Jeg ønsker ikke å benytte meg av tilbudet fra Datakjeden på å kjøpe en vare til deres kostpris. Enkelt og greit fordi jeg nå har fått så dårlig inntrykk av Datakjeden at jeg ikke ønsker å kjøpe noe der når jeg kan få det samme fra andre aktører til cirka samme pris.

Datakjeden har oppført seg veldig klønete og uprofesjonelt. Min ordre ligger fortsatt plassert hos Datakjeden. Ordrebekreftelsen ligger i min innboks. Det er fortsatt differanse mellom min ordrebekreftelse og det jeg ifølge Datakjeden (2807B054) har kjøpt og de skal sende meg den 28/9 når det kommer inn på lager. Jeg sjekket Amentio for gøy og også der skal det den 28/9 komme inn CANON EOS 50D 15.1 MPix SLR w. EF-S60 (2807B054), med andre ord samme produktkode men en annen beskrivelse.

I grunnen har jeg ikke noe ønske om å forsette denne saken. Det tar bare tid og jeg er ikke i en økonomisk situasjon der noen tusenlapper er verdt tiden det tar å stå på kravene, men det er et prinsipielt spørsmål jeg virkelig har lyst å ha svar på.

 

Hvilke rettigheter har vi forbrukere når vi har mottatt en ordrebekreftelse?

Den klareste forklaringen jeg finner på nettet er hos forbrukerombudet som skriver her om både ordrebekreftelse og når tid avtalen er gyldig. Jeg ser at andre her har fått melding direkte fra Amentio at ordren har blitt kansellert med begrunnelse i avtaleloven 3dje kapitel § 32. Denne loven sier ” Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse.”

 

Jeg kommer til å la ordren stå til de tar en avgjørelse på hva de ønsker å gjøre. Jeg forventer at Datakjeden på deres initiativ tar en avgjørelse hva dere vil gjøre i denne saken og informerer meg.

 

Jeg regner med og få samme beskjeden som andre har fått etter hvert fra Amentio at ordren er kansellert.

 

PS! Et par morsomme ting oppi dette.

- I signaturen fra Datakjedens kundebehandler står det en oppfordring til mottaker om å gå inn på https://prisguiden.no/shop_review.p...310&act=add for å legge inn min erfaring med Datakjeden.

- Datakjeden har begynt å sende meg tilbud med tekster som for eksempel ” Vi har alt du trenger til knuse-priser!”

Lenke til kommentar
Men det blir noe helt annet når butikken i ettertid endrer varen for det ordrenummeret en kunde har bestilt til å være noe helt annet, tar betaling av kunden og deretter sender en vare som kunden ikke har bestilt. Det er faktisk grov svindel og det er også straffbart etter norsk lov.

Tenk litt nøyere gjennom hva som har skjedd her.

 

Datakjeden blandet nok et produktnummer med et annet, og da ble det lagt inn feil produktnummer slik at produktet faktisk ble noe annet enn prisen tilsvarte. De har senere lagt inn riktig produkt, men glemt å endre produktnummer og noen av spesifikasjonene, ettersom det uansett er et utgått produkt.

 

Og er det nå egentlig noen som har fått tilsendt feil vare?

 

At det ble betalt, er vel et resultat av automatiske systemer som trekker penger fra konto i det man bekrefter bestillingen. Dette burde være en smal sak å enten få stoppet eller refundert når man får beskjed om at det er feil. Vil tippe dette ordnes av Datakjeden, men det kan jo ta noen dager. For så vidt jeg forsto, så ble disse ordrene stoppet når Datakjeden oppdaget glippen. Om alle kundene fikk beskjed, vet jeg ikke.

 

Hvordan kan det være svindel og straffbart etter norsk lov?

 

Hva som har skjedd i denne saken, vet vi ikke. Det er litt for mye spekulasjoner og konspirasjonsteorier om svindel og annet her til at jeg orker å ta den sidens deltakerne i denne diskusjonen så veldig seriøst. Høres mer eller mindre ut som mange håpte de skulle få kapret til seg en feilpriset vare, og så ble de sure når de ikke fikk det til.

 

Ja, jeg jobber med salg, men hos en direkte konkurrent til en del av Datakjedens produkter. Så egentlig burde jeg slengt meg på hylekoret og forsøkt å sverte butikken. Men jeg vet samtidig litt om at slike interne systemer, som det er mange av i slike butikker, til tider kan slå seg litt vrange. Om man da legger til den menneskelige faktor, så vil feil skje. Det er ikke snakk om "hvis", det er snakk om "når". Og om en butikk må tape kanskje flere titusener/hundretusener kroner for hver feil som skjer, så går det ut over alle kundene da tapene må tas inn på andre måter.

 

Norge har muligens verdens beste lover til fordel for forbrukere, også skal man forsøke å krangle seg til enda bedre vilkår?

 

Det blir egentlig meningsløst å fortsette denne diskusjonen med deg så jeg nøyer meg med å fastslå at jeg er uenig i det aller meste av det du skriver. Du skriver delvis som du mener å vite hva som har skjedd samtidig som du lengre ned sier at du ikke vet hva som har skjedd. Det du skriver er fullt av selvmotsigelser og du forsøker i tillegg å latterliggjøre de argumentene du selv ikke liker. Jeg har ikke noe som helst til overs for den typen diskusjonsteknikk.

 

Du har dog rett i en ting og det er at vi ikke kan vite hva som *egentlig* har skjedd (på innsiden). Men vi vet jo nøyaktig hva som har skjedd i forhold til kunder og de som har bestilt den annonserte varen og vi kan bare bedømme ut i fra det. Og det er her jeg altså mener at Datakjeden sin håndtering av saken har vært *særdeles* klønete og på grensen til svindel!

 

Selv bestilte jeg ikke noe 50D kit hos Datakjeden og min første antakelse var også at varen var feilpriset. Men den "behøvde" ikke nødvendigvis ha vært det og de som bestilte kan ha gjort det i god tro, eller ikke det spiller egentlig ingen rolle. Det som spiller noen rolle nå er hvordan Datakjeden har valgt å håndtere situasjonen og de har i beste fall gjort det særdeles klønete, i verste fall så er dette så nær svindel som man kan komme. Slik jeg ser det så er det det siste som er tilfelle.

 

Jeg håper virkelig noen som har bestilt tar denne saken til forbrukerrådet og gjerne enda lengre om nødvendig for å få en endelig avklaring - akkurat nå så skulle jeg egentlig ønske at jeg selv hadde lagt inn en bestilling. Ingen er tjent med at det finnes aktører i markedet som opptrer slik Datakjeden har gjort - og fortsetter å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg tidligere nevnt at jeg har reservert for å hente i butikk. Når jeg logger meg inn på kontoen min på Datakjeden så har jeg valget å bestille produktet igjen. Der ligger Canon 70-300 objektivet til en pris på 13996,- hehe..Tydelig at de har driti seg loddrett ut ja...

Endret av chevyz28
Lenke til kommentar

Har skrevet et brev til Forbrukerrådet, som jeg mailer til dem i morgen. Snakket med dem i forrige uke og de vil se på saken. Var ikke så lett for en juridisk amatør som meg å finne de rette formuleringene for å beskrive saken, men det går vel bra hvis jeg sender dem linken hit.:thumbup: Hovedgrunnen til at jeg går videre med saken er jeg som forbruker i denne saken føler meg helt maktesløs, manipulert og tråkka på av Datakjeden.no/Amentio.no.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest igjennom hele tråden. Og alt i alt syns jeg Datakjeden har vært flinke.

 

Selvfølgelig har de gjort en stor feil, og det skjer alltids. I tillegg har de oppgitt at det kan være feil på siden, og dette er noe du godtar når du bestiller. Godtar du det ikke - ikke bestill.

 

I tillegg har Datakjeden her til en kunde gått med på en meget god kompensasjon:

 

Eneste jeg kan gi deg som kompensasjon er ny vare som du måtte ønske til vår kostpris, ellers råder jeg deg til å ta kontakt med forbrukerrådet om du ønsker videre hjelp.

 

Kjempebra! Dermed gir de kompensasjon selv om de egentlig ikke har krav på det. De har jo som sagt skrevet at det kan forekomme feil i informasjon, og ved bestilling, godtar du dette.

 

ALLE som vet hva de kjøpte, vet at prisen var feil.

 

Syns nesten tråden burde stenges, dere har jo godtatt vilkårene ved bestilling.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet var vel at noen oppdaget dette tilbudet og publiserte det vidre her, dette medførte at flere satset på en billig handel, selv om de visste dette måtte være en feilprising.

Å da begynne å "sutre" fordi de ikke får varen for den prisen synest jeg er feil .

Når det er sagt så vil jeg også si at butikken har opptrått klønete i ettertid når de oppdaget feilen, her skulle de bare slettet produktet fra sin side og sendt mail til de som hadde bestilt og beklaget feilen .

Lenke til kommentar
Nå har jeg lest igjennom hele tråden. Og alt i alt syns jeg Datakjeden har vært flinke.

 

Selvfølgelig har de gjort en stor feil, og det skjer alltids. I tillegg har de oppgitt at det kan være feil på siden, og dette er noe du godtar når du bestiller. Godtar du det ikke - ikke bestill.

 

I tillegg har Datakjeden her til en kunde gått med på en meget god kompensasjon:

 

Eneste jeg kan gi deg som kompensasjon er ny vare som du måtte ønske til vår kostpris, ellers råder jeg deg til å ta kontakt med forbrukerrådet om du ønsker videre hjelp.

 

Kjempebra! Dermed gir de kompensasjon selv om de egentlig ikke har krav på det. De har jo som sagt skrevet at det kan forekomme feil i informasjon, og ved bestilling, godtar du dette.

 

ALLE som vet hva de kjøpte, vet at prisen var feil.

 

Syns nesten tråden burde stenges, dere har jo godtatt vilkårene ved bestilling.

Synes Datakjeden har opptrådd veldig klønete for å si det mildt.

Datakjeden skulle gjort noe som er veldig enkelt nemlig sent en mail til De berørte parter, foklart at det var gjort en feil, slettet de ordrene det gjaldt, end of story.

Istedenfor å bruke sunn fornuft, så forandrer de produktet slik at det nærmest blir en parodi å regne.

 

Og hvorfor burde tråden stenges?, fordi du ikke liker emnet?

Lenke til kommentar
Det blir egentlig meningsløst å fortsette denne diskusjonen med deg så jeg nøyer meg med å fastslå at jeg er uenig i det aller meste av det du skriver. Du skriver delvis som du mener å vite hva som har skjedd samtidig som du lengre ned sier at du ikke vet hva som har skjedd. Det du skriver er fullt av selvmotsigelser og du forsøker i tillegg å latterliggjøre de argumentene du selv ikke liker. Jeg har ikke noe som helst til overs for den typen diskusjonsteknikk.
Jeg skriver hva som kan ha skjedd, og da er det ikke noe feil å skrive senere at jeg ikke vet hva som virkelig har skjedd. Det er da så absolutt ikke en selvmotsigelse. At jeg "latterliggjør" andre argumenter, er fordi folk uten å ha grunnlag for det hevder at Datakjeden driver med svindel. Slike diskusjonsteknikker liker jeg veldig dårlig, å komme med anklager uten å vite om det er fakta.
Du har dog rett i en ting og det er at vi ikke kan vite hva som *egentlig* har skjedd (på innsiden). Men vi vet jo nøyaktig hva som har skjedd i forhold til kunder og de som har bestilt den annonserte varen og vi kan bare bedømme ut i fra det. Og det er her jeg altså mener at Datakjeden sin håndtering av saken har vært *særdeles* klønete og på grensen til svindel
Klønete, ja så absolutt. Men om det er på grensen til svindel kan vi ikke vite. Det kan være noe så enkelt som en menneskelig feil eller svikt i rutiner. Det kan skje den beste.
Lenke til kommentar
Nå har jeg lest igjennom hele tråden. Og alt i alt syns jeg Datakjeden har vært flinke.

 

Selvfølgelig har de gjort en stor feil, og det skjer alltids. I tillegg har de oppgitt at det kan være feil på siden, og dette er noe du godtar når du bestiller. Godtar du det ikke - ikke bestill.

 

I tillegg har Datakjeden her til en kunde gått med på en meget god kompensasjon:

 

Eneste jeg kan gi deg som kompensasjon er ny vare som du måtte ønske til vår kostpris, ellers råder jeg deg til å ta kontakt med forbrukerrådet om du ønsker videre hjelp.

 

Kjempebra! Dermed gir de kompensasjon selv om de egentlig ikke har krav på det. De har jo som sagt skrevet at det kan forekomme feil i informasjon, og ved bestilling, godtar du dette.

 

ALLE som vet hva de kjøpte, vet at prisen var feil.

 

Syns nesten tråden burde stenges, dere har jo godtatt vilkårene ved bestilling.

 

Hvis du mener at Datakjeden har gjort en god jobb når de har manipulert produktdata, drevet ansvarsfraskrivelse, behandlet kundene forskjellig og fremvist dårlig kvalitetssikring av sin webshopløsning, så er det ikke rare kravene du setter til dem du handler fra.

 

Når du også mener Datakjeden her forslår en meget god kompensasjon, så er jeg ikke helt enig (jeg er jo den kunden). Det er 25 øre mellom tilbudet fra Datakjeden og utsalgsprisen hos JapanPhoto. Jeg har veldig god erfaring med JP så jeg ville nok betalt 25øre ekstra. Forresten, vi bruker vel ikke 25 øre lengre og det blir alltid rundet oppover så det blir samme pris.

 

Nå skal det at jeg ikke sutrer. Jeg lærer ganske mye om hvordan ting fungerer i nettbutikker og hvordan vi som forbrukere forholder oss til dem.

 

Hvis jeg hadde vært driftsansvarlig for en webshop så hadde jeg fått laget til en enkel kvalitetssikring på salg. Produktnummeret er nøkkelen i integrerteforretningssystemer, det er denne nøkkelen som brukes til innkjøp, lagring, salg og regnskap. Til hver produktkode er det knyttet til en kostpris. En enkel kontroll er å kontrollere salgspris opp mot kostpris ved hvert salg. Hvis differansen mellom dem er mindre enn et gitt parameter, så sendes ikke ordrebekreftelse, produktet låses for salg, produktansvarlig får beskjed, osv. Vips så er problemet ute av verden.

 

Hvorfor vil du i grunnen ha tråden stengt?

Endret av bareanton
Lenke til kommentar

Datakjeden har driti seg loddrett ut.

 

Det gjorde de ikke da de la ut denne pakken til for lav pris, alle kan gjøre en slik tabbe. Tabben deres var at de da forandret produktnummeret og satte ordren til en 70-300 IS i stedet for, uten å kanselere ordren for noen av dem som hadde bestilt.

 

De fortjener litt pes for det.

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal kommentere andre argumenter og hendelser rundt denne saken må jeg si at når de påberoper seg "omstendigheter utenfor vår kontroll" dvs force majeure fordi en av leverandørene deres leverer feil data så tror jeg dette blir ganske tynt.

Force majeure kan påberopes i tilfeller ved krig og eller naturkatastrofer el. dvs ytre påvirkninger hvor du har svært liten eller ingen mulighet til å forutse hendelsen eller påvirke utfallet.

Ettersom jeg livnærer meg av å designe og utvikle bla webløsninger vet jeg at det er ganske enkelt å legge inn en blanding av manuelle og automatiske rutiner for å avverge nettopp slike ting som feilprising, og mange av de andre nettbutikkene har dette allerede.

At dette selskapet har valgt å ikke bruke penger på implementering og oppfølging med slike virkemidler kan jeg ikke se at skal dekkes av "utenfor vår kontroll" begrepet. Om noen går videre med dette skal det bli interessant å se hvordan utfallet av dette pkt blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...