Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fungerer 98 blyfri på bilen min?


Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde en gammel Ford Granada 2.8 forgasser. Den skulle ha 98 blybensin. I og med at d ikke er å finne lenger fylte jeg 98 blyfri, uten anbefalt blytilsetning. Hendte innimellom at jeg fylte 95 blyfri, og jeg merket det ganske klart på høyere forbruk. Gikk også litt dårligere, men her snakker vi gammel forgasser som var beregnet for høye oktantall.

*snip*

Man merker hvis man fyller 95oktan på 98oktan pga 95oktanen vil selv antenne på feil tidspunkt (før det kommer gnist på pluggen). Hvis man fyller 98 på 95 derimot merker man ikke noe forskjell pga bensinen har det samme trykket som 95 når pluggen tenner. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Lol, dette må være dagens beste (eller dummeste?) hehe....

 

98 vil ikke hjelpe deg en dritt, så de pengene kan du spare.

Men du burde helt klart ta en Co test, for jeg mistenker at lambda sonden din er defekt.

 

Btw: 2-3000 omdreininger er å DAUkjøre bilen, prøv å dra den til turtallsperra slår inn du ;)

 

Plugger, pluggkabler, rotor og fordelerlokk er også en fordel å bytte innimellom...

 

Trodde 2-300 var bra jeg. 1000 er daukjøring. Er jo flat bakke. Det står i manualen at jeg ikke bør overskride 4000 o/min. De siste delene har jeg ikke byttet. Har rengjort enkelte plastlokk inni bilen. Det var lambda sonde de på Toyota mente også. Har tatt co test og har time 16.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke nødvendigvis at bensinen vil selvantenne før tennpluggen slik mange tror. Det som skjer er at man får tenningsbank som følge av at bensinen ikke brenner i korrekt hastighet ETTER at tennpluggen har tent. En vanlig stempelmotor er ikke laget for å tåle påkjenningen en eksplosjon av drivstoffet gir (som da kalles tenningsbank), selv om å brenne bensinen slik vil gi mer effekt enn å brenne den kontrollert slik en stempelmotor krever. Tenningsbank er enkelt forklart at bensinen eksploderer og er oppbrent på svært kort tid mens stemplet befinner seg nesten eller helt på topp istedet for at den brenner kontrollert hele veien mens stemplet går nedover.

Lenke til kommentar

Hvis det er fare for at 95 vil selvantenne pga trykk er det ikke sjans at motoren går på 98 heller. Det vil bare eksplodere med en gang pluggen tenner. Selvantenning i en bensinmotor oppstår ikke pga kompresjon (ellers hadde man ikke hatt bruk for tennplugger), men pga feil type tennplugger eller annet som blir til varme antenningskilder, og da skjer det lenge før stemplet har gått i kompresjon.

 

Så, ja, bensin eksploderer ikke, det brenner, men med for mye kompresjon vil det eksplodere, ikke brenne. Det er det som kalles tenningsbank, og det er det bankensensorer klarer å oppfatte (selvantenning klarer ikke en bankesensor å oppfatte).

Lenke til kommentar

Det er flere ting som kan skje og feiltenning pga. kompresjon er en av tingene. Har en fin bok hvor alt dette står utfyllende beskrevet men finner den ikke akkurat nå.

 

The octane rating of gasoline tells you how much the fuel can be compressed before it spontaneously ignites. When gas ignites by compression rather than because of the spark from the spark plug, it causes knocking in the engine. Knocking can damage an engine, so it is not something you want to have happening. Lower-octane gas (like "regular" 87-octane gasoline) can handle the least amount of compression before igniting.

 

Link til kilde

Lenke til kommentar

Howstuffworks er IKKE en kilde jeg ville brukt for å forklare rent tekniske ting. Det er kun helt overfladisk og en rekke feil i artiklene de har.

 

Selv wikipedia er nok sikrere kilde:

The octane rating is a measure of the resistance of gasoline and other fuels to detonation (engine knocking) in spark-ignition internal combustion engines. High-performance engines typically have higher compression ratios and are therefore more prone to detonation, so they require higher octane fuel. A lower-performance engine will not generally perform better with high-octane fuel, since the compression ratio is fixed by the engine design.

 

Knocking (also called knock, detonation, spark knock or pinging) in spark-ignition internal combustion engines occurs when combustion of the air/fuel mixture in the cylinder starts off correctly in response to ignition by the spark plug, but one or more pockets of air/fuel mixture explode outside the envelope of the normal combustion front. The fuel-air charge is meant to be ignited by the spark plug only, and at a precise time in the piston's stroke cycle. The peak of the combustion process no longer occurs at the optimum moment for the four-stroke cycle. The shock wave creates the characteristic metallic "pinging" sound, and cylinder pressure increases dramatically. Effects of engine knocking range from inconsequential to completely destructive. It should not be confused with pre-ignition (or preignition), as they are two separate events.

 

Et Google-søk gir endel flere kilder som kan bekrefte dette

 

Gxi, Du er enig at 95oktan selvtenner før 98oktan ikke sant.

Og det eksploderer fortsatt ikke

95 vil selvsagt antenne før 98, fordi en blading med 98 kan holde høyre temperatur før den antenner. Men OM man antenner bensin på kompresjon, så vil det eksplodere, og grunnen til det er at antenningen vil starte fra flere steder ca. samtidig. Dersom det kan antenne ett sted, så vil det antenne flere steder også samtidig. Hadde det vært så enkelt at bensin kunne vært kjørt i en ren forbrenning pga kompresjon ville man ikke hatt tennplugger i en bensinmotor.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått dette med Blyfri 95 og 98 er det slik mange sier, det går på tennpunktet. MEN det har ingenting å si om du skulle fylle feil dvs 98 op 95 eller V-Power (99 oktan) for denslags skyld. Det du skal være obs på er at når du fyller høyere oktan enn det bilen din er produsert for vil du ikke tjene noe som helst på det, du vil vel heller kaste penger ut vinduet da tennpluggene dine ikke er designet for 98 og vil fortsette å tenne som om det skulle vært 95 oktan. Du kan jo alltids modifisere motoren, men det er da unødvendig? :p

Lenke til kommentar
Dette er riktig TheHawk

 

Men bensin forbrenner ikke raskere selv om det antenner flere steder samtidig. BENSIN FORBRENNER

Hvis blandinga i kammeret antennes flere steder samtidig så vil den faktisk bli forbremt raskere.

 

Men det er når flere flammefronter treffer hverandre at problemene oppstår.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...