Gå til innhold

Bedrift i samarbeid med trykkeri. Pris?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg og 2 andre driver å starter opp nettbutikk der vi må inngå en avtale med ett trykkeri ang. printing og sending.

 

Det jeg lurer på er hva pris vi kan legge oss på når både vi og trykkeriet skal ha inntekt? Vi ser for oss at det kan bli en del bestillinger.

 

Er 50/50 bra fordeling av inntekt, eller bør en av partene få mer? og hvem?

 

Jobben vi har: Oppdatering av nettside, design av det som skal printes, kundeservice.

 

Jobben til trykkeriet: Printing, pakking og sending.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en litt lengre liste enn som så. Jeg er akkurat i gang med å starte min egen bedrift og du har ting som: moms eller ikke, selskapsform, hvilke register dere skal være registrert i, skal dette importeres? www.bedin.no er stedet, brreg er ganske behjelpelig og egentlig :)

 

I tillegg så har du ting i nettbutikken som betalingsløsninger, publisher, lager, ordrebehandling osv osv osv. Evt. la andre ta seg av det.

 

Men for å svare på spørsmålet ditt så må du bare starte forhandlingene. De vil nok komme med et prisforslag så får du bruke dine beste forhandleregenskaper. Har du noen venner som er selgere så kan det være smart å la de forhandle for deg. Selgere/forhandlere er overlegent mye bedre enn oss med "vanlig" jobb til å forhandle.

 

I og med at du snakker om en 50/50 fordeling så tror jeg du starter i litt feil ende. Dere skal begge tjene penger på at du selger produkter, men hvorfor skal han tjene mer enn deg?

Endret av Litek89
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Vi har jobbet med det her i noen mnd. Vi har selskapsform, domene er kjøpt opp, nettside er under utviling, vi har publiseringsverktøy til en verdi av 200.000,-. kundedatabase, ingenting skal importeres (litt usikker på hva du tenkte her).

 

Grunnen til at jeg startet på 50/50 var for at jeg var usikker på hvor mye forsjell vi kunne legge oss på :)

 

Viss alder har noen betydning så er vi 23, 23 og 38 år. Alle med erfaring fra tidligere jobber, men forhandlingsbiten er vi ikke så god på.

 

Vi kjenner folk som jobber innenfor salg, så vi kan høre litt med dem.

 

Noen andre som har innspill her? :)

Lenke til kommentar

Det vi har gjort når vi har forhandlet pris er å få en listepris fra alle produsentene som vi kan tenke oss å sammerbeide med. Så fikk vi et utgangspunkt for å se hva prisen "markedet" hadde.

 

Så brukte vi "promotions" eller tilbud de hadde for å kunne antyde marginene dems i og med at vi ikke har inngående kjennskap til industrien vi jobber i. Det er for å få et viss utgangspunkt. Så måtte vi bare bestemme et "point-of-entry" der vi gikk inn å krevde en viss pris med påfølgende forhandlinger. Er forsatt ikke ferdig, men prisen er presset ned over 40% med påfølgende klausuler om nedsatt pris ved en viss omsettning, leveringstider, fraktpriser, pakking, rabatter ved forsinket produksjon og distrubutør rettigheter ved høy nok omsettning.

 

Så akkurat forhandlingene er jeg veldig glad vi har en som virkelig kan det til å gjøre det for oss. Det er mye penger å hente der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...