Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: De beste fra før 1940


Infenso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Ikke mye aktivitet rundt pre-1940-filmene. Er det fordi de er for langt fra oss i tid? Klarer vi ikke å identifisere oss med det som foregår i disse filmene?

Disse filmene oppstår som gamle og kjedelige og utrolig mange mennesker har fordommer. Dette er vel egentlig ganske naturlig.

 

Selv synes jeg disse filmene ofte kan være de mest interessante. Jo eldre, ofte mer interessant. "Dette filmet dem som 76 år siden...."

Lenke til kommentar

Fordommer er nok et nøkkelord.

 

Selv vokste jeg opp uten å se på "gamle svarthvittfilmer" og de ble derfor totalt fremmed for meg. Jeg sliter fremdeles med å se på de gamle filmene på samme måte som nye, jeg setter for eksempel ikke på en stumfilm fra 1918 hvis jeg skal kose meg en kveld. Det er ikke sikkert at det må være et mål i seg selv å nyte gamle filmer, men det behøver ikke å være så dumt heller. Hvis man først lærer seg å sette pris på dette, tror jeg man kan få svært mange gode filmopplevelser. Men veien dit er lang og tøff...

Lenke til kommentar

Stumfilm har selv også litt mini-fordommer til, det er jo en grunn til at jeg ikke har sett ti stk en gang. 6-7 stk kanskje.

 

Jeg har faktisk kommet ditt at filmer helt nedi 40 og 50-tallet er på "kose-nivået", så det er da noe.

 

The Ox Bow Incident fra 1943 ga meg en nesten 12 angry men-opplevelse, og den ser jeg på som en god film med meget sterk underholdning i seg.

Lenke til kommentar

Jeg har kun sett 10 filmer fra før 1940, så er vel egentlig ingen vits i å poste en gang :p, men kan jo legge ut lista

 

1. Mr. Smith Goes to Washington (1939)

2. Modern Times (1936)

3. Gone with the Wind (1939)

4. City Lights (1931)

5. The Adventures of Robin Hood (1938)

6. M (1931)

7. The Wizard of Oz (1939)

8. Snow White and the Seven Dwarfs (1937)

9. King Kong (1933)

10. Frankenstein (1931)

 

:)

Endret av Glutar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...