Gå til innhold

Hercules 17" tft (dvi?)


Anbefalte innlegg

Driver å titter på 17"tft når min 15" hansol tft skjerm er for liten for min hardcore bruk... så kommer jeg over Hercules sine skjermer som er utrolig fete i design, Men så legger jeg merke til at prisforskjellen mellom *vanlig* og DVI skjerm er 600kr, er det noe vits å betale disse 600kronene? eller funker det ett fett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVI = Digital Video Interference

 

Dette skal være bedre, men jeg er ikke helt sikker på hvor mye bedre i praksis.

 

De fleste nye skjermkort har jo DVI utgang så det må være noe av det litt "nyere" innen bildehåndtering osv.

 

Om det er verdt de 600 kr mere er vel opp til deg. Har du 600 kr til overs så ville jeg gått for det siden skejrmen er den største investeringen i en pc for det er jo trossalt skjermen du sitter foran hele tiden når pcen er i gang.

 

Forhør deg med butikken du skal handle i og seom du får en veti forklaring på DVI i forhold til "vanlig" VGA.

 

(Får du en god forklaring kunne du poste den til meg :roll: (privat mld)

 

Jeg har også en DVI skjerm og det hadde vært litt gøy å kunne vite hva forskjellen var :D

 

Good luck :yes:

Lenke til kommentar

Forskjellen er egentlig ganske enkel.

 

På en "vanlig" CRT-skjerm skapes bildet av elektroner som treffer et fosforlag som deretter lyser opp med forskjellige farger basert på strålen. Dette skapes på grunnlag av et analogt signal.

 

På en LCD-skjerm skapes bildet av en fast mengde punkter, der hvert punkt kan styres individuelt. Dvs at du har på en 17" skjerm 1280 punkter horisontalt og 1024 punkter vertikalt hvis du har en normal 5:4 skjerm, som er det vanligste på 17" lcd. Det vil si at skjermen er laget for den ene oppløsningen. For å få til å styre hvert punkt individuelt må man sende et signal som kan gjøre dette, dvs et digitalt signal, som du tar ut fra DVI-utgangen på skjermkortet ditt.

 

Bruker man analogt signal fra en "vanlig" skjermutgang på grafikkortet, vil det analoge signalet måtte omformes til et digitalt signal i skjermen før det brukes til å styre de enkelte pixels. Dermed er du prisgitt denne AD (analog-digital) omformingens kvalitet, da den i prinsippet kan være så dårlig at du får tegnet opp et feil bilde. Nettopp dette gjør det i prinsippet litt idiotisk å bruke en digital skjerm på et analogt signal, da du med DVI har mulighet til å sende bildet helt uten kvalitetstap direkte til skjermen og de enkelte pixlene. Men, nå er det slik at de fleste LCD skjermer har en så bra signalhåndtering at du knapt ser forskjell på DVi vs analogt signal, og dermed utgjør det ikke den helt store forskjellen. Men har sett mange tester der man fastslår at bildet blir endel skarpere på f.eks tekst på en del skjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...