Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ung ufør og enkeltpersonsforetak


janjohansen34

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann i begynnelsen av 30 årene som for rundt 10 år siden var alvorlig fysisk syk. Dette medfører at jeg antakelig vis nå kommer til å få innvilget såkalt ung ufør.

Saken er den at jeg har et lite enkeltpersonsforetak. Når man er uføretrygdet kan man etter ett år tjene 1G (72 880) i "pensjonsgivende inntekt/arbeidsinntekt" ved siden av uføretrygden, men jeg skjønner ikke hvilke regnemodell NAV bruker.

Skatteetaten beregner min næringsinntekt som firmaets inntekter-kostnader (ved overskudd går det inn på min inntekt, ved underskudd går det til fratrekk).

Noen sier at NAV regner firmaets totale inntekter uten hensyn til firmaets utgifter som grunnlag for det man kan tjene (1G), mens andre sier det beregnes på samme måte som skatteetaten.

Noen som har noen ideer?

Endret av janjohansen34
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folketrygdloven bruker uttrykket "pensjonsgivende inntekt" (folketrygdloven § 12-12), noe som peker til definisjonen i § 3-15.

 

Det er hva Skatteetaten fastsetter som "personinntekt" som er grunnlag for pensjonsgivende inntekt. Beregnet personinntekt for næringsdrivende er firmainntekt minus firmafradrag.

 

Du kan altså ha inntil 1G i beregnet personinntekt i forhold til Skatteetaten før NAV begynner å trekke deg. Merk dog at du kan ikke tjene så mye at "uførepensjon + inntekt" blir større enn inntekten du hadde før du ble ufør.

Lenke til kommentar
Du kan altså ha inntil 1G i beregnet personinntekt i forhold til Skatteetaten før NAV begynner å trekke deg. Merk dog at du kan ikke tjene så mye at "uførepensjon + inntekt" blir større enn inntekten du hadde før du ble ufør.

Hvis en ikke har hatt noe ordentlig inntekt de siste tre årene før en ble ufør da?

 

Det du beskriver er næringsinntekt. For å komme fram til den pensjonsgivende personinntekten må du dessuten trekke fra beregnet kapitalavkastning på foretakets driftsmidler, i henhold til personinntektsskjemaet.

Med kapitalavkastning mener du renteinntekter osv?

 

 

De siste årene har jeg forøvrig vært mer uten jobb en i jobb, men tenkte jeg kunne bruke firmaet mitt litt mer aktivt etter ett år.

 

Så vidt jeg skjønner dere da er min pensjonsgivende inntekt = firmaets inntekter - firmaets kostnader + firmaets renteinntekter, og så lenge den da ikke overstiger 1G så er det "greit"?

Lenke til kommentar
Du kan altså ha inntil 1G i beregnet personinntekt i forhold til Skatteetaten før NAV begynner å trekke deg. Merk dog at du kan ikke tjene så mye at "uførepensjon + inntekt" blir større enn inntekten du hadde før du ble ufør.

Hvis en ikke har hatt noe ordentlig inntekt de siste tre årene før en ble ufør da?

 

Da går man ut fra inntektsmuligheten en person med din bakgrunn, din utdannelse, din erfaring, et cetera hadde på tidspunktet du ble ufør. Var du selvstendig næringsdrivende kan man gå ut fra det gjennomsnittlige inntektsnivået for en tilsvarende virksomhet (folketrygdloven § 12-7 annet og tredje ledd).

Lenke til kommentar
Med kapitalavkastning mener du renteinntekter osv?

 

Nei, ikke akkurat det. Mer i retning av det du kunne fått i renteinntekter om du i stedet hadde satt de verdiene du har investert i f.eks. firmabil, verktøy og andre driftsmidler i banken. Rente- og andre kapitalinntekter betaler du ikke trygdeavgift for, og gir heller ikke pensjonspoeng.

 

Så vidt jeg skjønner dere da er min pensjonsgivende inntekt = firmaets inntekter - firmaets kostnader + firmaets renteinntekter, og så lenge den da ikke overstiger 1G så er det "greit"?

ikke pluss kapitalinntekt, minus. Pensjonsgivende inntekt/personinntekt=næringsinntekt (firmaets overskudd) minus kapitalinntekt, enkelt sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...