Gå til innhold

[Løst]Trenger hjelp med å finne ut av skarphetsproblemer med Canon 50mm 1.2L


Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har nylig annskaffet meg overnevnte objektiv. jeg viste jo på forhånd at dette objektivet ikke er utpreget skarpt, men må si jeg er overrasket over hvor ille det er.

Det sies jo at i denne typen saker er det veldig ofte feilen ligger bak kamerahuset, noe som selvfølgelig kan være tilfellet her også! Men jeg stusser alikevel ved noen småting:

 

Jeg får både skarpe bilder på f/2, og temmelig uskarpe på f/5,6. Jeg begynte å mistenke feilfokusering, men etter å ha prøvd med noen slike testskjemaer kan jeg ikke si jeg finner noe urovekkende.

Jeg har sett gjennom endel bilder, og det som ser ut til å være en gjenganger er at bildene som er tatt med gangske kort fokuseringsavstand (ansiktsportrett) ser ut til å være bra, mens de som er tatt på mer avstand (som f.eks helfigur/gruppebilder) ser værre ut. hva er den beste måten å få undersøkt dette nermere?

 

Objektivet brukes forøvrig på et 5DII

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å kjøre testskudd med stativ og manuell fokus. Så ser du om det er objektivet det er noe galt med.

Bildene hvor det er uskarpt - hva er lukkertidene? Prøver du deg på håndholdt ned mot 1/40s kan det godt være kamerashake. Er det et motiv hvor det er passe lys til å ta bilder på 1/80s eller deromkring (som må sies å være en god tommelfingerregel for skudd med 85L på fullframe) på f/2, og du går ned til f/5.6 i samme lys, og dermed får 1/10s, så skal du ikke regne med at du kan håndholde det særlig bra.

 

Hva er lukkertiden på de uskarpe bildene? Har du et eksempelbilde? Har du prøvd å skyte testbilder med stativ?

Lenke til kommentar

Lukkertidene er 1/100 + så de skal ikke være noe problem.

Senterfokus, så hvor fokus ligger har jeg kontroll på.

 

har ikke kjørt noen tester, var derfor jeg opprettet denne tråden, for å få tips om hvordan jeg best mulig tester det

 

edit: manuellfokus er jeg desverre ikke vandt nok med til at jeg har noe serlig tro på at det kan gi noe serlig verdifull informasjon

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Hei!

jeg har nylig annskaffet meg overnevnte objektiv. jeg viste jo på forhånd at dette objektivet ikke er utpreget skarpt, men må si jeg er overrasket over hvor ille det er.

Det sies jo at i denne typen saker er det veldig ofte feilen ligger bak kamerahuset, noe som selvfølgelig kan være tilfellet her også! Men jeg stusser alikevel ved noen småting:

 

Jeg får både skarpe bilder på f/2, og temmelig uskarpe på f/5,6. Jeg begynte å mistenke feilfokusering, men etter å ha prøvd med noen slike testskjemaer kan jeg ikke si jeg finner noe urovekkende.

Jeg har sett gjennom endel bilder, og det som ser ut til å være en gjenganger er at bildene som er tatt med gangske kort fokuseringsavstand (ansiktsportrett) ser ut til å være bra, mens de som er tatt på mer avstand (som f.eks helfigur/gruppebilder) ser værre ut. hva er den beste måten å få undersøkt dette nermere?

 

Objektivet brukes forøvrig på et 5DII

 

Hei!

 

Jeg har samme kombo, og jeg kan si jeg har sett noe av samme tendensen. Merkelig nok ser det ikke ut til å være et fokusproblem (iallfall ikke hos meg).

 

Mvh

Ottar Opland

Lenke til kommentar

Objektivet har fokusshift, dvs at det stiller skarpt på f/1,2 under fokusering.

Når så du tar bildet på f/5,6 og kameraet nedblender, flyttes fokusplanet.

Selvsagt merker du det best når det er objekter nær objektivet du fotograferer.

For f.eks modeller i helfigur er dette fenomenet mindre påtagelig pga komb. avstand og dybdeskarphet.

 

Oppskrift: lær å leve med det, bli kjent med objektivet.

 

Rattus Globus ;-)

Lenke til kommentar
Objektivet har fokusshift, dvs at det stiller skarpt på f/1,2 under fokusering.

Når så du tar bildet på f/5,6 og kameraet nedblender, flyttes fokusplanet.

Selvsagt merker du det best når det er objekter nær objektivet du fotograferer.

For f.eks modeller i helfigur er dette fenomenet mindre påtagelig pga komb. avstand og dybdeskarphet.

 

Oppskrift: lær å leve med det, bli kjent med objektivet.

 

Rattus Globus ;-)

 

takk for svar, men får ikke dette helt til å passe, IOM at mitt "problem" er stikk motsatt fra det du nevner her. probelmet er MER påtagelig med større avstand

forresten: flyttes fokusplanet når man blender ned? trodde fokusplanet var konstant men at DOF ble utvidet?

 

edit: jeg har dessuten ikke merket noe til dette på øvrige objektiver selv når disse er blendet ned tilsvarende mye iforhold til største blenderåpning

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har samme kombo, og jeg kan si jeg har sett noe av samme tendensen. Merkelig nok ser det ikke ut til å være et fokusproblem (iallfall ikke hos meg).

 

Mvh

Ottar Opland

 

mitt ser heller ikke ut til å feilfokusere, i alle fall ikke på kort avstand (disse fokustestene man laster ned i pdf format) med hadde vært artig å få testet det ut på lengre avstand.

hva går du for å hanskes med dette fenomenet?

Lenke til kommentar

ja, det får'n si, prøvde å lese opp og ned om dette objektivet før jeg kjøpte det, i denne prisklassen har man ikke lyst til å bomme. men dette var totalt nytt for meg. Optikk er mystiske greier :p men i linken til Globerotta var det noen Walkarounds, skal poste tilbake hvis noe av det løser "problemet" mitt

Lenke til kommentar

For å virkelig få testet fokusen din:

Med standard mattskive (jeg skiftet min 5DmkII-mattskive til EG-S) er det seriøst vanskelig å se det eksakte fokusplanet på et 1.2-objektiv. For å fokusere helt presist - bruk liveview!

 

Prøv også å velge blender f/5.6 og trykke på nedblendingsknappen - se hvordan fokusplanet flytter seg. Ja, det blir tykkere fokusplan når du blender ned, men det flytter seg også litt.

For skikkelige testbilder - bruk stativ, liveview, manuell fokus og nedblendingsknapp - så får du fokus helt perfekt der det skal være! :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...