Gå til innhold

Kirkenes bjeller må kastes i søppelet.


Anbefalte innlegg

Tidlig? Kl 10? Det er åpenbart hvilen livssituasjon du er i i det minste :)

 

Det er sant som du sier, vi lever i et samfunn av fornuft. Men vi lever ikke i et samfunn hvor tro eller overtro har gått ut på dato og i tillegg så lever du i et land hvor kristendommen i høy grad har preget samfunnet siden 800-tallet.

 

Eg liker å tro at vi lever i et samfunn som er tolerant, åpent og aksepterende. Dette innebærer at man må akseptere enkelte ting, slik som kirkeklokker sent på formiddagen på søndager, festing/musikk til sent på natt i helgene, barneskrik i fra hus med nybakte foreldre, mopedbråk i fra naboer med tenåringer og litt ekstra støy rundt fotballbaner/ballbinger. Dersom slike ting plager deg så bør du vurdere å flytte :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er sant som du sier, vi lever i et samfunn av fornuft. Men vi lever ikke i et samfunn hvor tro eller overtro har gått ut på dato og i tillegg så lever du i et land hvor kristendommen i høy grad har preget samfunnet siden 800-tallet.

Jo, det har gått ut på dato, men alle har ikke fått det med seg ennå. Tenk deg f.eks. at kreasjonister plutselig ble oppdatert på forskning fra de siste 50 årene. Da ville det muligens gått opp et lys for dem. Inntil videre lever de på 1800-tallet mentalt sett. Mange konservative religiøse har en motvilje mot det moderne, og de mener ofte at en 2000 år gammel bok gir nyttig informasjon.

At du trekker inn 800-tallet sier egentlig ganske mye om utdatering. Det er ikke mange andre ting vi har beholdt fra den perioden, så hvorfor skal vi beholde deres tro/overtro?

 

Eg liker å tro at vi lever i et samfunn som er tolerant, åpent og aksepterende. Dette innebærer at man må akseptere enkelte ting, slik som kirkeklokker sent på formiddagen på søndager, festing/musikk til sent på natt i helgene, barneskrik i fra hus med nybakte foreldre, mopedbråk i fra naboer med tenåringer og litt ekstra støy rundt fotballbaner/ballbinger. Dersom slike ting plager deg så bør du vurdere å flytte :)

Selv blir jeg ikke plaget av kirkeklokker her jeg bor, og jeg her en kirke rett i nærheten. Jeg har ikke en gang hørt klokkene i dag, og jeg kan se spiret fra vinduet. Men der jeg bodde før var det ganske ille.

Jeg tror det hadde hjulpet mye om man innså at vi lever i 2009 der varslingsfunksjonen ikke er nødvendig lengre. Poenget med å ringe en time på forhånd før i tiden var jo at det var en varsling om at folk måtte dra hjemmefra for å komme seg i kirken tidsnok. Dette behovet er borte i dag, for alle har minst ti klokker hjemme. Denne forhåndsringingen kan man derfor kutte ut.

 

Det hjelper heller ikke at kirkene for en stor del er tomme. Er det fullt hus hver søndag, så kan det kanskje forsvares men når det er slik at det blir ett slag for hver kirkegjenger, så er det annerledes.

Lenke til kommentar
Jo, det har gått ut på dato, men alle har ikke fått det med seg ennå. Tenk deg f.eks. at kreasjonister plutselig ble oppdatert på forskning fra de siste 50 årene. Da ville det muligens gått opp et lys for dem. Inntil videre lever de på 1800-tallet mentalt sett. Mange konservative religiøse har en motvilje mot det moderne, og de mener ofte at en 2000 år gammel bok gir nyttig informasjon.

At du trekker inn 800-tallet sier egentlig ganske mye om utdatering. Det er ikke mange andre ting vi har beholdt fra den perioden, så hvorfor skal vi beholde deres tro/overtro?

Så du mener at en personlig tro, en religiøs tilhørighet, er utdatert? Det synes eg var veldig merkelig, og stikk i strid med hva eg opplever daglig. Den fordømmende og konservative kristendommen på vei ut, ja, men folk tror som aldri før, bare ikke nødvendigvis på samme tro som resten av familien.

 

Grunnen til at eg trekker inn 800-tallet er at det var da kristendommen kom til Norge, og har siden den tid, i 1200-år, preget kultur og samfunnet vårt på godt og vondt. Dette er ikke noe vi bare kan snu ryggen til. Eg har ingenting i mot endringer, men la endringene komme av de rette årsakene.

 

Om man føler at kirkeklokkene bråker for mye på en søndags morgen så er det ingenting i veien for at man kan ta dette opp med de rette instansene, og kanskje få lyden redusert noe. Eg har ikke inngående kjennskap til klokkene som brukes, men eg mener å ha lest at det blir flere og flere digitale kirkeklokker hvor man faktisk har mulighet for å justere lyden. Men å forkaste alle kirkeklokkene i hele landet? Nei det mener eg er å gå litt vel langt :)

Lenke til kommentar
Det går ikke ut på dato så fremst der er mennesker som fremdeles har tilhold til det. Hvorfor skal en troende bli styrt og diktert av en ikke troende?

 

La folk ha sin religion, om du blir forstyrret av klokkeklang om morgenen får du heller flytte ut av kirketårnet.

 

Hvorfor skal ikke-troende bli vekket av troende?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke troende diktere hva troende skal gjøre?

 

kan snu og vende på flisa mange veier, om man lever i et fritt land må man og akseptere at der er andre ting som pågår i samfunnet. Om man blir plaget av kirkeklokkene på søndagsmorgenen får man investere i plugger til ørene, funker utmerket når man vil sove uavbrutt.

Lenke til kommentar
Finnes det teologisk eller praktisk grunnlag for ringe med store bjeller på formiddagen?

 

Det er om jeg ikke husker feil kall til Gudstjeneste.

 

jeg gjør ikke det og jeg kjenner da mange troende som faktisk bråker kl 5 om morgenen. så jeg tror ikke fyll og bråk skal stemples til "ikke troende"

 

Jeg blir heller ikke vekket av kirkeklokker om morningen.

 

Men nok flisespikkeri, som jeg har sagt, vi lever i et fritt land bygget på respekt for religion. Synes at det er feil å bedømme noe som "søppel" bare fordi man blir vekket av bjelleklang på søndags morningen, blir man plaget kan man heller kjøpe seg gule øreplugger til en slant og ingen ting så blir man ikke forstyrret lengere.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal en gruppe mennesker har mer rett til noe enn en annen gruppe?

 

Eg vet at kirketårn ringer på søndags formiddag, eg vet at det er mye trafikkstøy nærme veien, eg vet at det er mye fyll og spetakkel nærme utesteder på nattestid i helgene, eg vet at det lukter fisk i fra fiskeforedlingsannlegg, det lukter til tider kumøkk ved siden av åkrer, det blåser på steder med mye flatt land og lite trær, det er mye mygg og barnnåler/løv ved siden av skog, eg vet at det mye bråk i fra barnehager/skoler på formiddagen osv osv osv. Ut i fra dette tar en vurderinger og bosetter seg et sted hvor man kan fungere normalt.

 

Poenget mitt er, det finnes flere personer i dette samfunnet enn deg selv og på et eller annet tidspunkt så er det en overhengende stor fare for at du har forstyrret andre sitt privatliv. Get over it.

Lenke til kommentar
Finnes det teologisk eller praktisk grunnlag for ringe med store bjeller på formiddagen?

 

Det er om jeg ikke husker feil kall til Gudstjeneste.

Mao. nei?

I dag kan man kalle på folk på langt mer respektable måter - som unngår å vekke naboene.

 

Det er ikke bare religion som skal respekteres i Norge ... meg bekjent også privatlivet og privatlivets fred.

Endret av jmk
Lenke til kommentar
Sikket ikke. Relegion får så utrolig mye respekt de overhodet ikke har fortjent.

For å være ærlig er det vel heller motsatt. Religiøse må her på forumet stå ut med drittkasting hver dag.

Ja. Mulig det, men vi(jeg i alle fal) er dritt lei..

 

Edit: så vdt jeg forstår det er innringing til kirken ren tradisjon nå til dags..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Nei dere vekker heller folk kl 5 om morgen natt til søndag av fyllarop og støy ;)

Hmmm... Festlig.

 

Når det er snakk om å fordele ressurser til de religiøse i Norge er dere plutselig ufattelig mange, og baserer det rett fra antall medlemmer i statskirken. Ca 83%(fra læreboken min, Tro og tanke) av Norges befolkning er medlemmer av statskirken, og da er det jo selvsagt at alle disse er kristne. I tillegg har man mange andre religioner og organisasjoner i Norge, med andre ord utgjør de ikke-religiøse ikke mer enn en puslete 10% av befolkningen.

 

Fra det du sier er det vel bare ikke-religiøse som drikker og fester, med andre ord bare 10% av Norges befolkning som drikker og fester?

 

Dette må jo være feil, må det ikke?

 

Så enten fester selv religiøse mennesker, eller så er statskirken bullshit som gir kirken makt, respekt og ressurser enn de har rett på. Kanskje til og med begge?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...