Gå til innhold

Ingen angrerett på harddisk tatt i bruk?


Bro2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser i loven om Angrerett ved kjøp av varer:

 

Angreretten gjelder ikke:

  • 1) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

  • 2) varer som raskt forringes fysisk

  • 3) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

Jeg kan ikke se at noen av disse er gjeldene i tilfellet som gjelder harddisker.

 

Det står også følgende:

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen.

Begrunnelsen fra nettbutikken til at angreretten avvises er fordi det er lagringsmedia.

Jeg skjønner ikke hva de baserer dette på.

Lenke til kommentar

Fordi man kan hente ut gammelt slettet data på en harddisk i ettertid? selv etter en formattering? Ergo den er ikke tilsvarende som den du fikk, den er brukt

Nå aner ikke jeg hva som skal til for å fjerne "all" data fra disken, så ingen i fremtiden får noe vettugt ut av den, men tipper det må litt mer til en vanlig format c:\

Lenke til kommentar

Kan ikke se at nettbutikkens argumentasjon er holdbar her. Formålet bak regelen de dekker seg bak er at kunden skal ha mulighet til å faktisk prøve produktet, men dette må avgrenses mot at kunden tar produktet i bruk som sitt eget (og har prøvd ferdig).

 

Rett og slett å ha formatert disken og lagt noen data over på den er ikke nok til å konstatere at man har tatt disken i bruk som sin egen.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig, men produktet skal da returneres i tilsvarende stand og mengde, altså som "ny".

Vilkåret er "tilnærmet samme stand og mengde", ikke "tilsvarende stand og mengde".

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...