Gå til innhold

Straff for å kjøre med person i bagasjerommet ?


Cotul

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan sikkert bli fratatt førerkort i noen tilfeller. Om du har banket opp eller kidnappet personen kan du regne med strafferabatt i forhold til akkurat det med bøter og førerkort. Samtidig vil du sannsynligvis straffes etter paragrafer som går på frihetsberøvelse.

 

Er personen i bagasjerommet død tror jeg det holder å sikre lasten skikkelig. Regner forøvrig ikke med at du har planer om å kjøre rundt som likbil, men andre har sikkert svaret om det faktisk er tilfellet.

Lenke til kommentar

Det handler jo om personens egen sikkerhet, først og fremst.

Er han allerede død, tar han ikke nevneverdig mer skade av å ligge i bagasjerommet under en geftig oppbremsning.

 

Om du har banket opp eller kidnappet personen kan du regne med strafferabatt i forhold til akkurat det med bøter og førerkort.

Virkelig?

Altså, jeg mister lappen om jeg lar broren min sitte på til skolen i bagasjerommet, men hvis det var en prostituert som jeg hadde banket opp, så får jeg kun straff for det, og ikke den ulovlige kjøringen?

 

Jeg vet det er en del krumspring i loven.

Men jeg ville tro at å banke opp en jente ville være skjerpende, og ikke en gyldig unnskyldning for å ikke sikre passasjerene.

 

Får man fartsbot av å kjøre for fort, når dette skjer i forbindelse med å stikke av fra et bankran? Eller er det kun ranet man dømmes for?

 

Interessant emne.

Rart om man kan gamble, hvis tiltalte anser det å miste lappen i årevis som verre enn å gå i fengsel en måned.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Men hvis man ikke har for mange i bilen.

F.eks. en Opel med 5 sitteplasser og bagasjerom.

Kun føreren sitter i kupeen, og den forslåtte prostituerte ligger i bagasjerommet for at politiet ikke skal se henne gjennom vinduet ved et. fartskontroll.

 

Er frykten for å bli tatt for en annen kriminell handling regnet som gyldig grunn til å kjøre rundt med henne i bagasjerommet i stedet for et sete med setebelte?

 

Kan det faktum at du har banket henne helseløs redde lappen din?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

"Kan regne med" er dårlig formulert, siden jeg bare antar det er slik. Jeg tror ikke hovedfokus fra myndighetenes side vil være om du har sørget for at den halvdøde prostituerte sitter i setet med beltet på.

 

Nå har ikke jeg lest dommen etter nokasranet, men jeg er faktisk usikker på om de fikk trafikkbøter som følge av høy fart og eventuell uvettig kjøring. Tror fokuset var på selve ranet, og ikke minst drapet på tjenestemannen.

 

Rabatt vil man vel alltid få dersom man samtidig blir tatt for noe verre. Har man politiet på hjul, og kjører på rødt i 20 lyskryss, tviler jeg på at man får 20 x boten for å kjøre en gang på rødt.

 

Edit:

Jeg er usikker på om det ligger dommer på slikt på nett, men dersom man kidnapper en person ved å slenge dem i bagasjerommet, tror jeg faktisk ikke man automatisk mister førerkortet.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Men hvis man ikke har for mange i bilen.

F.eks. en Opel med 5 sitteplasser og bagasjerom.

Kun føreren sitter i kupeen, og den forslåtte prostituerte ligger i bagasjerommet for at politiet ikke skal se henne gjennom vinduet ved et. fartskontroll.

 

Spennande scenario. Du kan jo til og med argumentere for at det er den prosituerte sitt ansvar å ha på seg sikkerhetsbelte, for ho er vell over 18 år?

 

Eg ser den, er det ein forskjell om nokon frivilig legg seg i bagasjeromet kontra det å sette seg i baksettet utan å ha på seg belte?

Lenke til kommentar
Om du har banket opp eller kidnappet personen kan du regne med strafferabatt i forhold til akkurat det med bøter og førerkort.

Virkelig?

Altså, jeg mister lappen om jeg lar broren min sitte på til skolen i bagasjerommet, men hvis det var en prostituert som jeg hadde banket opp, så får jeg kun straff for det, og ikke den ulovlige kjøringen?

 

Jeg vet det er en del krumspring i loven.

Men jeg ville tro at å banke opp en jente ville være skjerpende, og ikke en gyldig unnskyldning for å ikke sikre passasjerene.

 

Får man fartsbot av å kjøre for fort, når dette skjer i forbindelse med å stikke av fra et bankran? Eller er det kun ranet man dømmes for?

 

Interessant emne.

Rart om man kan gamble, hvis tiltalte anser det å miste lappen i årevis som verre enn å gå i fengsel en måned.

Det er forskjell på strafferabatt og straffefritak.

Lenke til kommentar

Burde kanskje spesifisert at tanken bak tråden er hvis du kjører fullastet bil og i tillegg har en edru frivelig person i bagasjerommet.

 

Har diskutert dette litt med noen venner men ingen ser ut til å ha et sikkert svar. Antar det ikke er så mange som kjører rundt med folk i bagasjerommet eller at de ikke blir tatt for det.

Lenke til kommentar

er sikkert såpass uvanlig at det blir nok vurdert som uforsvarlig kjøring og man blir straffet etter vurdering av hendelsen og hvor alvorlig dette var. (f.eks om du kun skulle kjøre 50 meter inne på gårdsplassen, eller om du skulle på konsert oppi hakkadalen og bilen var full)

 

så sikkert alt fra 3 mnd til flere år uten førerkort..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...