Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi, ang. CO2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1)

 

Dette skjer når CO2 løses i en vannløsning:

 

Gass løses i vann:

CO2(g) = CO2(aq)

 

Noe av den oppløste gassen reagerer med vannet:

CO2(aq) + H2O = H2CO3(aq)

 

Denne siste likevekten er veldig forskjøvet mot venstre, men den er nå der, og vi ser at det dannes karbonsyre. I en basisk løsning nøytraliseres denne, og mer gass kan dermed løses.

 

2)

 

Trykk: Henrys lov sier at mengden oppløst gass i en væske er proporsjonal med partialtrykket av gassen over væsken.

 

Cgass = k·pgass

 

Hvis du har en beholder med vann og CO2 i, vil du få løst mer av gassen i vannet hvis du pumper mer gass inn i beholderen siden du da øker partialtrykket. (Hvis du derimot pumper inn f.eks. nitrogengass slik at totaltrykket, men ikke partialtrykket av CO2, øker, da får du ikke løst mer gass i vannet.)

 

Temperatur: k-en i Henrys lov avhenger av temperaturen, men hvordan den gjør det, aner jeg ikke. Løseligheten blir dårligere når temperaturen øker, iallfall.

 

Red.: Eyh, jeg fant noe på Wikipedia.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Henry%27s_law..._Henry_constant

 

Det finnes altså et uttrykk for temperaturvariasjonen, der de bruker det som kalles van 't Hoffs ligning. Blir jo fort litt komplisert å regne på. Dette var forresten litt interessant:

 

The solubility of gases does not always decrease with increasing temperature. For aqueous solutions, the Henry-law constant usually goes through a maximum (i.e., the solubility goes through a minimum). For most permanent gases, the minimum is below 120 °C.

 

Red. 2: Legg forresten merke til at Wikipedia-artikkelen har skrevet Henrys lov som pgass = k·Cgass, dvs. omvendt av slik jeg skrev den ovenfor. Begge fungerer, men k-en blir naturlig nok forskjellig.

Endret av GeO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...