Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av Lett-MC


snoball

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.kellox.no/index.php?id=13423

XL 125 V Varadero

Effekt 15/11000 hk/omdr.

Dreiemoment 10/8500 Nm/omdr.

 

 

kan jo høre med

http://www.urbaneracing.co.uk/single.htm?ipg=6226

om de har slip-on, dem har miljø-teknologi som reduserer co2 opp til 80% av eksos, i tillegg så er det jo katalysator i sykkelen.

 

Kansje staten spanderer miljø-slip-on på de som ønsker. Ut ifra øre-merkede miljø kvoter.

 

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
http://www.kellox.no/index.php?id=13423

XL 125 V Varadero

Effekt 15/11000 hk/omdr.

Dreiemoment 10/8500 Nm/omdr.

 

 

kan jo høre med

http://www.urbaneracing.co.uk/single.htm?ipg=6226

om de har slip-on, dem har miljø-teknologi som reduserer co2 opp til 80% av eksos, i tillegg så er det jo katalysator i sykkelen.

 

Kansje staten spanderer miljø-slip-on på de som ønsker. Ut ifra øre-merkede miljø kvoter.

 

 

Jeg Syntes Hondaen er litt dyr. max pris 28000

men takk for tipset

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon som deg, og kommer mest sannsynlig til å gå for hondaen. Den er for dyr for meg også, men: Jeg har en spesiell avtale med min onkel.

 

Han kjøper sykkelen, ca. 70 tusen (deluxe modell med sånn boks bakpå), jeg betaler forsikringen og driftskostnader (som med denne sykkelen omtrent bare er bensin). Det har jeg råd til. Og så, når sykkelen en dag blir solgt, får min onkel pengene igjen, og jeg betaler mellomlegget, altså verditapet fra da han kjøpte den ny. Og verditapet på denne sykkelen er ikke stort, om man tenker 2 år frem i tid f.eks., kanskje 10 tusen kroner om man er heldig.

 

Dermed har jeg på en måte betalt hele sykkelen selv, men jeg har bare betalt 10000,- + driftskostnader og forsikring. Dermed vil denne sykkelen på lang sikt være kanskje det mest økonomiske valget pga det lave verditapet. Men det forutsetter jo at du har noen som kan betale for sykkelen i førsteomgang, som min onkel gjør for meg. Det du kan gjøre er å foreslå dette for dine foreldre, eller noen i slekten, eller rett og slett å ta opp lån i en bank. Du slipper renten ved å gjøre det slik som jeg gjør.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Den du fant kan du jo fjerne plomberingen på da (eller sperre, er ikke sikker) og da får du en sprekere lettsykkel enn kompisene dine hvis du har noen ;)

Det er BS.

19hk + 4takt er fail.

I f.eks Cagiva mito og Aprilia RS får du 25-30hk når plombene er ute. Går mye bedre. Små 4taktere er latterlig.

 

 

Har du prøvd en RS125 med full effekt før? Da vil du fort merke at du må ruse den bedritne motoren opp til 5-6000rpm for i det hele tatt å få dritten i bevegelse. En 125 4takt går ikke spesielt godt, men hvis det ikke er om å gjøre å ha "masse" hester som kun dukker opp når det er 1500rpm igjen i registeret så er det like greit med en 4takter.

 

Og bare så det er sagt... 125ccm får du ikke til å gå godt uansett. Selvfølgelig går det bedre enn andre lettsykler og sånt, men du blir fort lei av det og hvis det skjer noe så sitter du fint i det fordi du har trimmet sykkel. Vil tørre å påstå at en 4takt er vel så anvendelig til vanlig bruk med mindre effekt er noe som bryr deg veldig masse. Dessuten er det billigere å eie med lavere bensinsluk og du slipper å bytte stempel etter x antall km.

 

Han skrev at han helst ville ha 4takter og da var det vel naturlig å foreslå en... hold deg fast... 4takter! Siden du tydeligvis er opptatt av hester så må jeg bare spørre om du vet hva nm (newtonmeter) er godt for? Til vanlig bruk, spesielt med passasjerer bakpå vil antall nm ha en hel del å si. Jeg kjørte en CBR125 med 15hk og kompisen min kjørte en RS125 med 30hk. Selvfølgelig gikk den bedre, men bonndrag var totalt fraværende. Selv etter et halvt år hendte det at han måtte løse ut både 2 og 3 ganger. CBRen var ekstremt enkel å kjøre og er mye mindre stressende og kjøre da du slipper å ha turtall hele tiden.

Lenke til kommentar
Har du prøvd en RS125 med full effekt før? Da vil du fort merke at du må ruse den bedritne motoren opp til 5-6000rpm for i det hele tatt å få dritten i bevegelse. En 125 4takt går ikke spesielt godt, men hvis det ikke er om å gjøre å ha "masse" hester som kun dukker opp når det er 1500rpm igjen i registeret så er det like greit med en 4takter.

 

Og bare så det er sagt... 125ccm får du ikke til å gå godt uansett. Selvfølgelig går det bedre enn andre lettsykler og sånt, men du blir fort lei av det og hvis det skjer noe så sitter du fint i det fordi du har trimmet sykkel. Vil tørre å påstå at en 4takt er vel så anvendelig til vanlig bruk med mindre effekt er noe som bryr deg veldig masse. Dessuten er det billigere å eie med lavere bensinsluk og du slipper å bytte stempel etter x antall km.

 

Han skrev at han helst ville ha 4takter og da var det vel naturlig å foreslå en... hold deg fast... 4takter! Siden du tydeligvis er opptatt av hester så må jeg bare spørre om du vet hva nm (newtonmeter) er godt for? Til vanlig bruk, spesielt med passasjerer bakpå vil antall nm ha en hel del å si. Jeg kjørte en CBR125 med 15hk og kompisen min kjørte en RS125 med 30hk. Selvfølgelig gikk den bedre, men bonndrag var totalt fraværende. Selv etter et halvt år hendte det at han måtte løse ut både 2 og 3 ganger. CBRen var ekstremt enkel å kjøre og er mye mindre stressende og kjøre da du slipper å ha turtall hele tiden.

Det virker ikke som at du har all verdens erfaring utifra det du uttaler deg om. Du har bare prøvd RSen til kameraten din, for så å trukket konklusjon om at bånndrag på 2 takt suger og 4 takt er veien å gå? På Mitoen jeg hadde tidligere så var det mer enn nok bånndrag tilværende, og bånndraget dro en 4 takter uten problemer overhodet, orginal og uorginal. Og ja man må opp i 5-6k RPM for å hente mer effekt, men det er der man ligger i på turtall på en totakter, så om du prøver å kjøre rundt med en totakter på 3-4k rpm så vet du tydeligvis ingenting om hva du driver med. Har du noensinne ellers sett en dynotest? Ja, det finnes turtallskick, men du er faktisk klar over at man har langt mer effekt tidligere i registeret også? Har nå en 2010 KTM 125 EXC, fulleffekt. Og om du synes at 125ccm ikke går godt uansett, så har du ikke erfaring overhodet. Det er snakk om 40hk på hjulet på omtrent 110kg, og det holder følge med en 400cm 4 takter i en god stund. Ellers vet du vel at moment på så liten kubikk er tilnærmet ubetydelig i forhold til hk?

Lenke til kommentar
Det å motsi noen som skriver lange innlegg fungerer alltid... :tease:

 

Og døh... Jeg trakk ikke den konklusjonen utfra èn sykkel, så dum er jeg ikke.

 

 

tenk miljø, velg 4-takter.

tenk økonomi, velg 4-takter.

tenk lange service-intervaller- velg 4-takter.

 

Finn en sykkel som er grei å kjøre i 80-95kmt med uten at den sliter verken opp o.l. Så kjører du over hardangervidda,sognefjell. Greit nok det tar litt mer tid å komme opp i fart men når du har den der, så ligger du der lenge. kilometerne ruller, du er ubekymret. Jeg har kjørt over 20000km på 1 år nå. Men få gjerne slip-on på disse plomberte pottene hvis du vet det hjelper utifra blogger. Hjelper på bunndraget. Har man sterk motor og 100hk er det ikke så mye vits i å hente lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...