Gå til innhold

Videregående og vet ikke hva jeg skal gjøre


Tommy-

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat begynt på allmenn og jeg hadde et veldig høyt snitt når jeg søkte, men fant fort ut at allmenn var utrolig kjedelig og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å komme meg gjennom det. Har tenkt på å bytte til media og kommunikasjon, men er så usikker. Er glad i å filme, men liker ikke å ta bilder osv og i hvis jeg velger media og kommunikasjon skal jeg ta siste året som påbygg. Noen som har noen erfaringer eller har noen kommentarer på hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er kva du ønsker å jobbe med seinare.

Problemet med media og kommunikasjon er at det er eit populært valg som gjer at det kan være vanskelig å komme inn der, i tillegg så er det ei studieretning som det er vanskelig å gjere karriere av.

 

Men om du ikkje har tenkt å gå på høgskule eller universitet så er det ikkje så mykje vits i å gå allmen.

Lenke til kommentar

Viss du tror du gidder å gå allmenn alle 3 årene og fremdelest ha lyst å begynne på høyskole etter det er sikkert allmenn et bedre valg siden du kan velge å spessialisere deg i forskjellige fag, men tror du at du ikke orker mer etter 3 år med allmenn er nokk MK et bedre valg da skoledagene er mer varierte:) Men viss du begynner på MK utelukker du noen høyskoler som for eks. ingeniør uten ekstra kurs.

Endret av mill
Lenke til kommentar

allmen er jo bare Ungdomsskolen om igjen , bare hakke verre. det eneste du har av fysisk arbeid er gym. å de klarte faen meg å presse inn litt teori der også....

 

Men det er jo opp til deg hva du har lyst til å drive med senere. hvis du syns det er veldig gøy å sitte på et kontor å drive med papirarbeid , så er det vell ikke så dumt å få med seg den generell studiekompetansen. Men det er jo bare å gå ut det første året , så kan du jo starte på noe annet.

 

Feks kan du jo starte på ikt 2år. det eneste de krever er at du har hatt et grunnkurs år.

sier ikke at dette er det beste å gjøre, men det er en ide.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Går på realfag for andre året. Ikke det mest morsomste, men det går, og det er det jeg har planlagt for veien videre. Du må definitivt være ok til å kunne sette deg ned å lese, samt gjøre arbeid når du må om du skal være på realfag. Kunne godt ha tenkt meg å gå på M&K fremfor realfag om det var for å ha det gøy, men nå skal vel ikke skole være gøy i prinsippet heller. Hvis du er usikker på hva du skal bli - velg studiespesialisering, skal du bli noe innenfor PC/IT/Media o.l. så velg M&K.

Lenke til kommentar
Går på realfag for andre året. Ikke det mest morsomste, men det går, og det er det jeg har planlagt for veien videre. Du må definitivt være ok til å kunne sette deg ned å lese, samt gjøre arbeid når du må om du skal være på realfag. Kunne godt ha tenkt meg å gå på M&K fremfor realfag om det var for å ha det gøy, men nå skal vel ikke skole være gøy i prinsippet heller. Hvis du er usikker på hva du skal bli - velg studiespesialisering, skal du bli noe innenfor PC/IT/Media o.l. så velg M&K.

 

"Noe innenfor PC/IT" er vel mer elektro ;)

 

MK er mer reklame, foto, video, animasjon osv.

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Hvis du er usikker på hva du skal bli - velg studiespesialisering, skal du bli noe innenfor PC/IT/Media o.l. så velg M&K.

 

Rådgiveren til meg på ungdomsskolen sa at allmen absolutt ikke var noe lurt å ta vis du ikke viste hva du ville, siden det krever så mye arbeid som du ikke kommer gjennom vis du ikke er motivert. Jeg fulgte rådet hennes og går på Data og elektronikk vg2 nå. Jeg må si jeg hater det faglige og har tenkt å ta allmen påbygg tredje året, men jeg skjønner hva hun mente.

Lenke til kommentar

Jeg går tredje og siste året på allmenn nå, og jeg kjenner meg ikke igjen i det folk sier at det er verre enn ungdomskolen osv.

 

Jeg gjorde mye mer lekser på ungdomskolen enn nå, og jeg gjør de fleste leksene nå. Men vi har få lekser, litt mye prøver i perioder, men utenom det er allmenn ganske chill.

 

Alt noteres på PC og i 2. og 3. har du nesten bare fag du har valgt selv. Spesielt i 3. I tillegg er miljøet blanda, og trivselen høy.

 

La det gå litt tid, tror du vil finne deg til rette der du går uansett.

Lenke til kommentar

Jeg gikk 3 år medier og kommunikasjon og er nå i prinsippet ferdig med VGS. Eneste er noen privatist-eksamener jeg skal ta til jul for å bygge på litt ekstra.

 

Det jeg hater mest med folk som har tenkt å søke seg inn på media, er det "Jeg vil bli flink til å ta bilder og derfor søker jeg meg inn på en 3-årig videregående opplæring i media" eller "Å lage film og at læreren kan lære meg å lage en film høres gøy ut!" Nei det er ikke slik! Foto, film, grafisk design og slike ting er som "kunst" og man må være flink i det for å kunne gjøre det til et levebrød. Det nytter ikke å kunne alt i teorien, men når du skal gjøre det i praksis blir bare alt kjedelig og dårlig.

 

Jeg hadde også den tanken før jeg begynte. "Jippi! Nå lærere de meg programvare til biledbehandlig og slike ting" Faktum er at vi ikke ble lært en eneste dritt av programvare. Alt vi lærte var av helt egen interesse og på egen initativ. Jeg lærte 20 ganger mer ved å sitte hjemme og gjøre mitt, enn å høre på læreren sin svært lave kompetanse innen alle adobe programmer.

Takket være at jeg selv interesserte meg veldig for det og sto på veldig på fritiden så er jeg veldig drevet i photoshop, illustrator og premiere pro. Dette er ikke ting jeg har lært på skolen, men helt på egenhånd uten en eneste bok. Photoshop kan jeg ut og inn, og det har vært personer som har gått 2 år fotografutdanning som har spurt meg om diverse ting i photshop.

 

Det var flere jenter i klassen hvor jeg gikk som sa de skulle bli grafisk designer. Men hva kunne de i praksis? Ikke en damn shit. Det så ut som bursdagsinvitasjoner som mor har designet i word. De var rett og slett svært dårlige i arbeidet de liksom skulle gjøre til et levebrød. Grunnen til at de skulle bli det var enkel; de hadde fått så bra karakter i mediedesign.

De levde jo i den tro at om de kom på en høyere skole, så ville de lærte å bli gode å designe ting grafisk der. Man må være flink i det før man søker seg inn på en høyere skole! Du kommer deg ikke gjennom de relativt lette opptaksprøvene en gang om du ikke er flink nok. På ingen måte meningen å henge ut disse personene, men jeg prøver bare å si hvordan veldig mange ser på slik utdanning.

 

Stryk alt som heter karakterer og slikt - For det spiller ikke en dritt inn om du skal bli en dyktig fotograf, klipper, grafisk designer eller hva det nå måtte være.

 

Jeg angrer på at jeg gikk medier og kommunikasjon. Siste året var det jeg som sto å underviste lærere om photoshop, noe som egentlig er ganske sykt. Jeg kunne fint gått almenn sammen med masse kompiser jeg kjenner, hatt like gode karakterer i almennfagene og vært minst like dyktig som jeg er i grafiske og fotografiske fag som jeg er den dag i dag.

 

Siste året er det svært lite mediefag, og omtrent kun almenne fag :)

Det var min strofe. Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...