Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å bruke min egen PC på skolen?


Vibe89

Anbefalte innlegg

Heisann! :yes:

 

Har startet på skolen nå, og har med det fått bærebar datamaskin fra skolen (sykt tung og klumpete tho). Problemet er det at disse er så tunge at det blir et problem for meg å drasse på den i sekken med fire bøker + gympose. Det tar knekken på ryggen min med andre ord :p

 

Greia er det at jeg tydeligvis ikke får bruke min egen pc, som er en netbook, på skolen. Dette grunnet noe angående lisenser og at alt må være lovlig installert på pc-en for at jeg skal kunne bruke den på skolen sitt område. Det sto derimot ikke noe om det i leiekontrakten jeg skrev under på, så har bare fått høre fra læreren min at jeg ikke kan bruke min egen pc på skolen.

 

Noen tanker rundt dette?

Er litt forvirra x)

Endret av Vibe89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, skolen har ansvaret for nettet, og da også å forhindre f.eks. opp og nedlasting av piratvare osv.

At dem da ønsker å kun benytte skolen sine maskiner er forståelig, da de IT-ansvarlige har mye større innsikt her.

 

Du kan jo høre med IT-ansvarlige om dem kan legge inn skolens image, og melde deg opp i skolens domene, slik at den er helt lik en annen skolepc softwaremessig.

Lenke til kommentar
Tja, skolen har ansvaret for nettet, og da også å forhindre f.eks. opp og nedlasting av piratvare osv.

At dem da ønsker å kun benytte skolen sine maskiner er forståelig, da de IT-ansvarlige har mye større innsikt her.

 

Du kan jo høre med IT-ansvarlige om dem kan legge inn skolens image, og melde deg opp i skolens domene, slik at den er helt lik en annen skolepc softwaremessig.

 

Ah, takker. Hvorfor tenkte jeg ikke på det med det første :>

Skal høre med IT-ansvarlige i morgen

Endret av Vibe89
Lenke til kommentar

policyen på dette med privat pc eller ikke varierer litt fra fylke til fylke, men de fleste ser helst av skolemaskin blir brukt og blir strengere på dette.

f.eks for fylket her kan du i visse tilfeller bruke egen pc om den tilsvarer eller er bedre enn standardmodellen tilbudt samt må ha eie xp pro lisens, mac/netbook er også utelukket uansett om de oppfyller kravene.

 

men et par ting og tenke på

- vi har image for standardmaskinene, andre modeller tar betraktelig mer tid for reinstallering når behov samt evnt lage image.

- når du har 500+ av samme maskinen kjenner du denne ganske godt og kan diagnosere feilen rimelig raskt da du har hatt ørten innom med samme symptomene.

- kommer det en kritisk oppdatering av drivere/utilities vil du gjerne sende dette ut via nettverket, skal du da holde orden på 40modeller istedenfor 1 blir det mye ekstra tid både på se etter oppdateringer og lage scriptene.

- skal du lage en kort brukerveiledning til f.eks koble til prosjektor som ikke altid går automatisk er det endel med tidkrevende og lage 30forskjellige enn 1.

- kompitabilitet med alt annet av utstyr som eleven gjerne skal bruke, moderne klasserom har mer og mer gadgets som ved en fremvisning/presentasjon om ikke alt vil sammarbeide med din maskin fordi du ikke har en standard modell må det lånes en noe skolene heller ikke har ubegrenset av.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Vibe89, om skolen din ikke kan fremvise skriftlig reglement for bruk av skole-PC, privat-PC og skolens IT-infrastruktur, så står du på ditt.

 

Ellers tar du en tur legen og få legeattest på dårlig rygg, slik kan du kreve en lettere laptop på grunnlag av det.

 

Hvilke programmer følger med skole-PCen?

Lenke til kommentar

Tror nok du kan komme til å sitte med skjegget i postkassa når ting som er skreddersydd skolepc'ene ikke virker på din pga programmer som ikke er lagt inn. Da blir det et problem å få lagt inn disse på din maskin så du også kan delta.

 

Pluss at selv om det er din egen PC, er skolen ansvarlig for alt som skjer på nettverket uansett, så du har ikke lov å laste ned torrents på skolen. En enda større sak er muligheten for å spre virus på skolenettet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

har sikkert diskutert hvorfor de ikke kan få bruke privatpcn sin med 50ish siste dagene av elever, det som får de fleste til og snu er økonomien.

 

fylket her betaler du 1600kr for pcn i 3år, den er da dekket av skolen sine volumelisenser.

pcn har forsikring gjennom skolen så 1 uhell året dekkes, så knuser du skjermen som vanligvis ville kostet 3500kr reparere dekkes på forsikringen, flere uhell pr skoleår vil hovedsakelig dekkes av fylket så en maks egenandel.

etter de 3 årene kan pcn kjøpes ut for 500kr og er da eleven sin til odel og eie.

 

mens bruke en standard privatpc (så fremt den oppfyller kravene) må du da kjøpe alt av programvare selv(minimum xp pro + office som er en 2000-2500kr), samt evnt uhell må dekkes i helhet selv.

må gjerne dokumentere at lisensene er kjøpt lovlig også siden ved lisenssjekk for skolen vil de få boten for piratlisenser i sitt nettverk selvom din pc.

Lenke til kommentar
Tror nok du kan komme til å sitte med skjegget i postkassa når ting som er skreddersydd skolepc'ene ikke virker på din pga programmer som ikke er lagt inn. Da blir det et problem å få lagt inn disse på din maskin så du også kan delta.

 

Pluss at selv om det er din egen PC, er skolen ansvarlig for alt som skjer på nettverket uansett, så du har ikke lov å laste ned torrents på skolen. En enda større sak er muligheten for å spre virus på skolenettet.

Har mine tvil på om ting er så skreddersydd, hvis så, har IT-avdelingen gjort en svært dårlig jobb.

 

Torrent trafikk er lett å blokke, på HiN har det vært umulig å bruke torrents de siste 3 årene.

 

Virus spredning har jeg enda ikke hørt om på HiN.

 

...

 

mens bruke en standard privatpc (så fremt den oppfyller kravene) må du da kjøpe alt av programvare selv(minimum xp pro + office som er en 2000-2500kr), samt evnt uhell må dekkes i helhet selv.

må gjerne dokumentere at lisensene er kjøpt lovlig også siden ved lisenssjekk for skolen vil de få boten for piratlisenser i sitt nettverk selvom din pc.

 

XP/Vista følger med på stort sett de fleste laptops. MS Office kan byttes ut med OpenOffice, på VGS nivå har man ikke bruk for de mer avanserte egenskapene i MS Office.

 

Vibe89 har fra før av en "Skole-PC", så han vet han trenger av programvare på sin private PC.

 

Skolen kan uansett sikre seg mot piratvare på private PCer ved å rette ansvar mot PC eier i sitt reglement. Skolen vil ved nettdeling, ikke være noe annet enn en ISP.

 

Ett eksempel jeg har er bruk av WLAN på flyplasser: Skal flyplassene være ansvarlig for kunders bruk av piratvare på deres nett?

Lenke til kommentar
XP/Vista følger med på stort sett de fleste laptops. MS Office kan byttes ut med OpenOffice, på VGS nivå har man ikke bruk for de mer avanserte egenskapene i MS Office.

xp/vista som følger med er 99,98% av tilfellene home som ikke kan meldes inn i domenet, samt selvom openoffice nok har samme funksjonene så er desverre ordbøkene sine plugins skreddersydd mot microsoft office.

 

så xp home som netbooks kommer med og openoffice kommer ikke du langt med.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Kan du forklare hva med innmelding i domenet betyr for noe? Workgroup?

Vi trenger ikke det på HiN.

 

Ordbok får du med OpenOffice og; men når ble ordbok noe krav? Skal man ordbok fra forlag, er det ikke verre enn å kjøpe en i bokhandelen.

 

så xp home som netbooks kommer med og openoffice kommer ikke du langt med.

Min erfaring sier noe annet.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

domene er 2hakk over workgroup ca, er lukket nettverk hvor du må logge på så styres f.eks nett-tilgang,printere,profiler etc via nettverket.

så en lærer får eget kontrolpanel for klassen sin hvor han kan styre hver elev sin tilgang til nett,mail,skoleportalen.

 

interaktiv ordbok er ganske greit, den kan også styres av lærer hvilke ordlister du har tilgang til så på en prøve kan enkelte lister som ikke er godkjent hjelpemiddel sperres.

Lenke til kommentar

Det hørtes da utrolig inkompetent ut!

 

Nett-tilgang - Kan gjøres over web med brukernavn og passord, som alle andre gjør...

Printere - Kan henge sammen med punktet over og kan gjøres med en stasjonær skole-PC.

Profiler - Ser ikke behovet for det, alt kan lastes over til en profil-partisjon med USB-minnepenn. Uansett har ikke lærerne noe å gjøre på den partisjonen.

 

Ordliste greiene du snakker om har jeg aldri opplevd i virkeligheten.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Var på skolen i dag og fikk snakket litt med de IT-ansvarlige. Fikk beskjed om at de ikke kunne legg inn image på min pc, i og med at driverne, software etc ikke ville funke der. Jeg skjønner dette med drivere, men software? på de pc-ene vi bruker nå bruker vi så og si bare MS office og Firefox. Har ikke bruk for noe annet, disse vil da funke så godt på min som på skolens bærebare

 

Svedge: Følger med masse programmer som vi i utgangspunktet ikke har bruk for som adobe suit(når vi sitter i photoshop, flash e.l er vi på datarom med stasjonære alltid uansett), ordbøker, oppslags programmer etc. Dette er programmer jeg aldri bruker uansett, da jeg finner det som trengs på Internett.

 

Cruzader: Det er snakk om Akershus fylke.

 

De sto ganske så fast på sitt når det kom til dette med lisenser og at alt skulle være lovlig. Skal jeg spørre om skolens regelement når det kommer til dette med lisenser og slik? For som Svedge sier, kan jo skolen rette ansvar mot PC-eier i reglementet sitt hvis de vil, og da blir jo skolen fratatt alt ansvar ved en eventuell lisenssjekk på skolen hvis det oppdages noe.

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare la den ligge igjen på skolen? Regner med at dere har egne skap ?

 

Det er fult mulig det, men problemet er det at jeg må ta den med hjem for å lade den mange ganger. Klasserommene har langt fra nok stikk kontakter, og pc-en har en crappy batterilevetid på litt over 2 timer fullt ladet.

Endret av Vibe89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...