Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Hjelp til å skifte lysbryter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

skal bytte ut en lysbryter, men ble litt usikker på hvordan den nye lysbryteren skal kobles. Regnet med at det skulle være en smal sak, etter at jeg så koblingsskjemaene bak på hver bryter var vidt forskjellige, ble jeg litt i tvil.

Håper noen kan hjelpe meg med hvordan jeg skal koble den nye bryteren ved å se på vedlagt bilde :)

 

Takk for alle svar :thumbup:

 

 

post-41158-1251228576_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vet hvordan du skal få det til å virke engang, vil jeg virkelig anbefale deg å la være.

jeg går ut fra at du bla. mangler kunnskaper og instrumentene du trenger for å utføre sluttkontroll.

hvis du alikevel skulle bestemme deg for å gjøre det, så pass i alle fall på:

 

1. slå av strømmen

2. sjekk at strømmen er av

3. dobbeltsjekk at strømmen er av

4. sørg for at strømen ikke kan slåes på mens du holder på.

5. vær nøye med avisolering (passe lengde)

6. vær nøye med tilskruing (moment)

7. gjør deg helt ferdig, og sett på alle avdekninger før du skrur på strømmen igjen.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke vet hvordan du skal få det til å virke engang, vil jeg virkelig anbefale deg å la være.

jeg går ut fra at du bla. mangler kunnskaper og instrumentene du trenger for å utføre sluttkontroll.

hvis du alikevel skulle bestemme deg for å gjøre det, så pass i alle fall på:

 

1. slå av strømmen

2. sjekk at strømmen er av

3. dobbeltsjekk at strømmen er av

4. sørg for at strømen ikke kan slåes på mens du holder på.

5. vær nøye med avisolering (passe lengde)

6. vær nøye med tilskruing (moment)

7. gjør deg helt ferdig, og sett på alle avdekninger før du skrur på strømmen igjen.

 

 

Sikringen er selvfølgelig avslått og sikringskapet låst. Avisolering er heller intet problem, har koblet mye før, men har aldri byttet ut en lysbryter. Tenkte derfor noen kunne hjelpe meg med akkurat den delen :)

Lenke til kommentar

Den nye brytaren har ein anna funksjon og er ikkje same type, men det vil fungere likevel. Tilførselen skal inn på L og vidare til lampen skal ut frå ein av pilene. Einaste som betyr noko der er at du kopler på den pila som er i bruk når brytaren er på (vippa opp). Om du kopler på feil pil vil du slå lyset på når du vipper brytaren ned.

 

Du har to svarte ledningar og ein brun.

 

Svart x2 skal inn på L

Brun skal inn på ein av pilene, eg vil tippe den som står rett over L, men det må du nesten måle eller prøve deg fram til, med mindre det er nokon her som veit det

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig har jeg ikke lyst å gi deg svaret på det. Dersom du skal koble på den faste innstallasjonen bør du iallefall skjønne den bryteren.

 

men, jeg skal være litt dum og gi deg svaret på dette.

 

Bryteren du har er egentlig en vekselvender, det vil si at ved riktig kobling kan den lyse både når bryteren er slått nedover og når den er slått oppover. Men nok om det, det har ikke noe med din innstallasjon å gjøre.

 

Pila betyr utgang.

 

X er blindkobling, her kan du koble sammen to ledninger som ikke skal bryters (ikke aktuelt for deg). Denne koblingen er også ofte merket med B for blindkobling.

 

L er inngangen på bryteren. Her skal du koble tilførselen.

 

I ditt tilfelle vil Pila bli blå og L bli brun.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...