Gå til innhold

Skal på ferietur, og trenger et billig zoom objektiv


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal på ferietur til London om en stund og da ser jeg nødvendigheten for et godt zoom objektiv. Har fra før av 18-55IS og 50mm1.8.

 

Er ute etter et billig objektiv, mest fordi jeg aldri har brukt et slikt et før så jeg er litt på prøve/feile fasen når det gjelder hva jeg er ute etter.

 

De jeg har sett på er :

Sigma 70-300mm

 

og

Tamron 55-200mm

 

Selv tror jeg at Tamron objektivet er det beste fordi det overlapper brennvidden fra kitlinsa og siden det ikke er mer enn 200mm maksimal brennvide så er vel ikke behovet for stativ så stort.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telezoom i en storby er vel litt dumt? En er jo sjelden så langt unna motivene at man har behov for mer enn 55 mm?

 

Jeg kjenner ikke til de objektiv du nevner, men jeg ville ikke valgt disse selv. Legg heller litt mere penger i objektiv, f.eks. til et Canon 55-250 mm med IS. Jeg vil tro dette er et langt bedre objektiv.

Ønsker du ikke å kjøpe dette nytt finnes det ofte til salgs på bruktmarkeder rundt om. Jeg har dette objektivet selv, og er meget godt fornøyd med bildene det tar. Finnes vel til en gunstig pris i London og vil jeg tro...

 

Et reisetips til... det går slike sightseeingbusser rundt i byen som kjører forbi de fleste severdige bygningene. Det er sånne hop-on hop-off busser slik at du kan gå av ved de bygningene du vil se mer på.

Endret av c-man
Lenke til kommentar

Takk for svarene, jeg har som sagt liten erfaring med store zoom objektiver, og i de fleste tilfeller har jeg fått utrolig bra bilder med 50mm1.8 linsa mi, men skal se litt rundt og se hva jeg finner!

 

Hva ville dere anbefalt av linser til en billig penge da?

Eller er det bedre at jeg putter pengene i en blitz så slipper jeg og tenke på lysproblematikken innendørs hele tiden?

Tenkte på den billige Speedlite 270 til og begynne med

Endret av pahf
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor prisgrensa di går, men av "rimelige" zoomer mener jeg at det canon-objektivet jeg linket til er av de bedre. Disse får du fra 1500 og oppover på bruktmarkedet, sjekk finn.no eller foto.no.

 

Ang. blitz er jeg rimelig blank. Har en Sunpak-sak selv, som jeg er nøgd med. Kjenner ikke til den speedliten i det hele. Er den vribar, eller kan den kun tilte blitzhodet opp og ned?

Det er veldig greit om en kan vri blitzhodet i tillegg til tilt, da kan du bounce lyset ovenfra også når du tar bilder med kamera på høykant. Slipper også skygger ved siden av motivet da.

Lenke til kommentar

Den kan tiltes ja ifølge bildene jeg har sett, derfor den ble aktuell siden den var så billig og var mulig og tilte.

 

Jeg er etter endel lesning litt usikker på om det er noe vits og kjøpe seg et billig objektiv til turen da det tydeligvis ikke er bra nok?

 

Heller legge i litt mer penger og kjøpe seg noe dyrere etterhvert.

Har kommet langt med 50mm og 18-55 linsa mi hittils, mulig jeg oppgraderer med en 18-55 2.8 heller, frister mer enn en større zoom

Lenke til kommentar

Jeg begynte med 18-55 IS og 55-250 IS til mitt 40D.

 

Har etterhvert byttet disse ut med Tamron 17-50 f2.8 og Canon 70-200 f4L samt Canon 50 mm f1.8.

 

Ingen av disse objektivene har IS, og foreløpig har jeg ikke savnet det heller - kanskje fordi vi nå har vært inne i den lyseste årstiden?

 

Høres fornuftig ut å spare litt til et bedre normalzoom-objektiv, jeg angrer ikke et sekund på at jeg byttet ut mitt.

 

Ser forresten et Canon EF-S 55-250 mm IS på finn.no til 1800,-. Koster vel 2500 nytt så det kan jo være en ok deal.

Lenke til kommentar

Når det gjelder blits ville jeg ikke kjøpt mindre en 430EX II grunnet fokuslyshjelpen du får fra blitsen,den er kjempe fin til og få korrekt fokus når det begynner og bli mørkt.Du har også 220EX men der har du ingen justeringmuligheter.

En annen fordel med 430EX II er at du har mere justeringer og du kan bruke den av kameraet med og kjøpe tilleggsutstyr senere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Var i London i forrige uke, og kan iallefall bekrefte at telezoom er ganske unødvendig.

 

Selv hadde jeg bare med 350D + EF 35mm f/2:

 

 

 

IMG_3838.jpg

IMG_3839.jpg

IMG_3847.jpg

IMG_3865.jpg

IMG_3935.jpg

IMG_3951.jpg

IMG_3893.jpg

 

 

 

Hadde bestandig nok rekkevidde, kunne dog ha tenkt meg litt mer vidvinkel i noen tilfeller, så en 18-55-zoom tror jeg vil være fint å ha med i London.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...